Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

har jeg angrerett ved bruktbilkjøp hos forhandler?


Zpac

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skrev under for 4 dager siden en kontrakt om at jeg skulle kjøpe en bruktbil fra en ford forhandler, men jeg angrer at jeg valgte akkurat denne bilen. Kan jeg si til selger at jeg ikke vil kjøpe?

 

Hva kan han si? Hva kan jeg si?

 

Selv om han har ordnet med forsikring? Bilen er klar til å hentes i slutten av neste uke sier han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg skrev under for 4 dager siden en kontrakt om at jeg skulle kjøpe en bruktbil fra en ford forhandler, men jeg angrer at jeg valgte akkurat denne bilen. Kan jeg si til selger at jeg ikke vil kjøpe?

 

Hva kan han si? Hva kan jeg si?

 

Selv om han har ordnet med forsikring? Bilen er klar til å hentes i slutten av neste uke sier han.

9166181[/snapback]

 

Er kontrakten skrevet under hos forhandler så har du ikke angrerett!

 

Du har et problem og det er derfor man lager kontrakter for at selger skal sikre seg på lik linje som kjøper...

 

I beste fall så slipper du unna med et vederlag grunnet kontraktbrudd og det er vanlig 10% av bilens kjøpesum eller et fast vederlag på feks 10.000,-

 

Er bilen registert på deg-klargjort etc så tviler jeg på at du slipper unna kjøpet men skulle så være så må du betale vederelag+omregavg+årsavg evt og dette kan fort bli veldig dyrt.

 

Nå vet jeg ikke hva kjøpesummen på bilen er? men de fleste kontrakter er bundet opp til som skrevet til 10% av hva kjøpesummen er.

 

Er du veldig heldig så river firma kontrakten i to men det er meget sjelden dette blir gjort dessverre.

Lenke til kommentar
kjøpe summen er 125 000, jeg skal høre med selger om han er villig til å avlyse salget, mot at jeg betaler alle ekstra kostnader han har hatt....

9166406[/snapback]

 

Jeg ville gjort et fornuftig forsøk på å få annulert kontrakten først og evt forhandlet meg frem til en god løsning i etterkant.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
kjøpe summen er 125 000, jeg skal høre med selger om han er villig til å avlyse salget, mot at jeg betaler alle ekstra kostnader han har hatt....

9166406[/snapback]

 

Jeg ville gjort et fornuftig forsøk på å få annulert kontrakten først og evt forhandlet meg frem til en god løsning i etterkant.

9166472[/snapback]

 

Hadde du annulert i dette tilfellet da Jada? du har jo jobbet som bilselger i mange år.

Lenke til kommentar
kjøpe summen er 125 000, jeg skal høre med selger om han er villig til å avlyse salget, mot at jeg betaler alle ekstra kostnader han har hatt....

9166406[/snapback]

 

Jeg ville gjort et fornuftig forsøk på å få annulert kontrakten først og evt forhandlet meg frem til en god løsning i etterkant.

9166472[/snapback]

 

Hadde du annulert i dette tilfellet da Jada? du har jo jobbet som bilselger i mange år.

9166828[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke saken ordentlig men jeg har latt kontrakter avsluttes hvis det har hvert en god grunn for dette.

Lenke til kommentar

Om selger er en bedrift, vil jeg da si du klart har 14 dagers ubetinget angrerett ja.

 

Fra angrerettloven:

 

§ 1. Virkeområde

 

      Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Lenke til kommentar
Fant bilen på finn.no, avtalte kjøpet over telefon, og kontrakt ble underskrevet over fax. Jeg har ikke motatt noen angre retts sjema fra selger.

9167653[/snapback]

 

Du har da i dette tilfellet da angrerett og kan benytte denne.

 

Dette bør da gjøres i morgen...

9167684[/snapback]

 

Ja, men jeg må da betale ca 10%? slik som du sa øverst.?

Lenke til kommentar
Fant bilen på finn.no, avtalte kjøpet over telefon, og kontrakt ble underskrevet over fax. Jeg har ikke motatt noen angre retts sjema fra selger.

9167653[/snapback]

 

Du har da i dette tilfellet da angrerett og kan benytte denne.

 

Dette bør da gjøres i morgen...

9167684[/snapback]

 

Ja, men jeg må da betale ca 10%? slik som du sa øverst.?

9170804[/snapback]

 

Ved bruk av angrerett så skal det ikke koste deg noe som helst!

 

Dette er en sak i gråsonen og jeg ville prøvet å fått hevet kontrakten uten denne omkostningen og er selgeren litt grei så er dette ikke noe problem for han å gjøre dette kostnadsfritt.

 

Jeg fikk en kontrakt tilsendt i posten som jeg returnerte underskrevet som jeg i etterkant trakk meg i fra og selgeren ble selvfølgelig piss sur for dem lever av å selge biler selvsagt og truet da med 10% i omkostninger.

Da firma ikke hadde hatt 5 øre i omkostninger på bilen enda samt jeg har erfaring på dette feltet så sa jeg at dette ikke kom til å betale dette da det var i en gråsone da jeg hadde underskrevet kontrakten hjemme hos meg selv og ikke i foretningen.

Saken gikk videre til salgsjef og det ende til slutt at han også truet med det samme 10% av sagssum men jeg sto på mitt og sa at dette var jeg ikke villig til å betale og kom til å kjøre saken videre. Jeg fikk regning i posten på kravet og tok da igjen kontakt med salgssjef og spurte han om hvor mye penger han var villig til å bruke i denne saken da jeg ikke kom til å betale... Etter dette så hørte jeg ikke mer og grunnen var at jeg sto på mitt og firma skjønte at muligheten for å tape denne saken i et forliksråd ville være så høy at de ikke tok sjansen på inkasso utgifter etc "egen erfaring"

 

Hvis firma ikke har gjort noe med bilen som du har avtalt samt kontrakten er fakset til deg og du har returnert den så har du faktisk en god sak.

Jeg ville krevd kjøpet hevet og stått på mitt selv om de truer i begynnelsen med at de har en vanntett sak bla bla bla men oddsen er nok meget høy for at det er de som gir seg etter hvert da det ikke er enkelt for firma å få gjennomslag for en slik sak som dette spesielt da den ligger i en gråsone.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skrev under for 4 dager siden en kontrakt om at jeg skulle kjøpe en bruktbil fra en ford forhandler, men jeg angrer at jeg valgte akkurat denne bilen. Kan jeg si til selger at jeg ikke vil kjøpe?

 

Hva kan han si? Hva kan jeg si?

 

Selv om han har ordnet med forsikring? Bilen er klar til å hentes i slutten av neste uke sier han.

9166181[/snapback]

Det er noe som at du har rett til å "avbestille" bilen før levering. Ta en titt på finskriften på baksiden av kontrakten ellerno. På min så står det at dette kan man gjøre, men at bilselger da kan kreve et lite erstatningsbeløp hvis det er noe tapt inntekt i forbindelse med dette, men at dette må dokumenteres og bevisbyrden ligger hos forhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...