Gå til innhold

ANNONSE: Verdens smarteste mennesker frykter kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut av alle filmer som har forsøkt å presentere AI, så synes jeg mesteparten er tragiske og absurde og ofte faller på sin egen urimelighet, deriblandt at mennesker ønsker å gi AI menneskelige trekk og ser totalt vekk at "tankegangen" maskinen har kan være helt annerledes, menlig at den vil være logisk.

 

Anvbefale alle å se (eller lese) Colussus.

Lenke til kommentar

Høy intelligens betyr som regel bedre evne til å tenke abstrakt. Men jeg lurer på om de egentlig tenker abstrakt NOK.

Jeg tror problemet er vesentlig større at man har som Allostasis sier over, psuedo-AI. Altså en AI som ikke faktisk er intelligent og ikke kan sette seg inn i andres situasjon, men lager algoritmer og kommer frem til konklusjoner som ikke tar menneskelige hensyn i betraktning.

Lenke til kommentar

Høy intelligens betyr som regel bedre evne til å tenke abstrakt. Men jeg lurer på om de egentlig tenker abstrakt NOK.

 

Jeg tror problemet er vesentlig større at man har som Allostasis sier over, psuedo-AI. Altså en AI som ikke faktisk er intelligent og ikke kan sette seg inn i andres situasjon, men lager algoritmer og kommer frem til konklusjoner som ikke tar menneskelige hensyn i betraktning.

 

Det er ikke et absolutt krav at AI skal være med "menneskelige hensyn", det kan godt være krav/ønske fra Hollywood eller de som eksperimenterer med slike ting... og der blir egentlig det aller viktigste at AI skal helst være "som oss". Vi har flere milliarder slike som oss, og enda mer på vei, så jeg ser ikke helt vitsen med å imitere noe som finnes i bøtter og spann fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...