Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - Polljen - 8mm Fisheye f/2.8


Anbefalte innlegg

Bruker: Polljen


Deltakernivå: Pingle


Objektiv: Samyang 8mm UFC Fisheye II F/2.8 for X-mount


Hus: Fuji X-T1 - Fuji X-E2


 


I 2016 så har jeg misset fundamentalt i de to festene jeg prøvde å være med på. Problemet har ikke vært manglende fotografering, men derimot at jeg har vært ganske kritisk når det gjelder bilder jeg har tatt og mot aktuelle motiver. Det er ikke det at jeg tror at jeg er en "fantastisk" fotograf (langt der i fra), men det selvkritiske har rett og slett tatt overhånd når det gjelder bilder jeg mener ikke er gode nok til å publisere, og det har gått så lang at jeg heller hoppet av festene enn å legge ut bilder jeg ikke var 100% fornøyd med.


 


I denne festen så vil jeg prøve å ha det "gøy", være mindre selvkritisk uten å gå totalt motsatt vei og legge ut alt mulig. Derfor har jeg valgt å kjøpe et såpass "sært" objektiv som en 8 mm fisheye, for å prøve å få ett nytt syn på verden  :eek: .


 


Utgangspunktet mitt var at jeg hadde blitt inspirert av forummedlemmet k.n.b som brukte en 8mm fisheye (annet system) i oktoberfesten i 2013.


Jeg har ikke tilgang til like fine (urbane) motiver og jeg kommer ikke i nærheten av det nivået han viste i den festen, men hans bidrag gir meg noe å strekke meg etter.


Edit: etter å ha testet objektivet så ser jeg at jeg har bommet på et punkt i forhold til inspirasjonen som k.n.b. gav meg, og det er ordet "sirkulert". Selv om jeg har anskaffet meg et fisheye-objektiv så er det "dessverre" ikke sirkulert (noe jeg burde forstått i utgangspunktet), men jeg "gleder" meg likevel til å få testet mer ut objektivets egenskaper  :w00t:


Endret av polljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

De siste dagene av september har inneholdt regn, regn, regn pluss en liten betennelse i undertegnedes fot. Så mobiliteten var ikke allverdens festens første dag. Klarte dog å "stabbe" meg en knapp kilometer til det lokale gravstedet i "bygda" jeg var på besøk.

 

Ikke allverdens motiv, men veien til høgre/venstre er egentlig "rett".

 

Uke 1 bilde 1

Slutten

 

29985421711_140cf74b9f_z.jpg

The End by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

Fuji X-T1, Samyang 8mm Fisheye

1/480 F/? (rundt 4-5.6) ISO 1600

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ny dag, kjempevær og nesten smertefri fot (jippi).

 

Uke 1 bilde 2

Innrammet Sunnmørsidyll

 

29774881450_76290336e1_z.jpg

Fjordscape by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

Fuji X-T1, Samyang 8mm Fisheye

1/250 F/? (rundt 8) ISO 400

 

PS!! Når det gjelder blender så prøver jeg å huske hva den manuelle ringen er på, men husken er så som så  :confused:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg takker for tilbakemeldingene.

 

Jeg er fornøgd med mitt "Fjordscape", men må samtidig innrømme at det er en slags "retake" av en liknende bilde fra en annen ferjestrekning (med et bittelitt mindre vidt objektiv" noen oktoberfester tilbake i tid.

 

Det kan som Tomsi skriver bli mye moro med Fisheye, men etter å ha brukt objektivet noen dager så merker jeg at det nok ikke er like enkelt å finne motiver som gir mange gode resultater i ukene som kommer. Jeg har dog noen ideer, så gjenstår det å se om ideene kan omsettes i gode resultater  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moro å kunne være inspirator. Overraskende kompakt objektiv til å være f/2.8, ser mest ut som min f/3.5. Det har kanskje noe med at det ikke tegner sirkulært, eller ikke dekker fullformat? Du har i alle fall valgt en flott utfordring. Selv trengte jeg å ta noen bilder før jeg begynte å føle meg til venns med objektivet, men etter det så var det mest moro. Dog en utfordring å unngå å få med beina i bildet.

 

1.1: Da har du i hvert fall oppdaget at rette linjer kun er rette midt i bildet. Det har du jo utnyttet til det fulle i det neste bildet, der horisonten er helt rett. Dyster stemning på et dystert sted. Været er tydeligvis ikke det samme i hele landet (her har det vært knallsol i oktober så langt).

2.2: Trikset med innramming fungerer godt her. Virkelig en idyll som åpenbarer seg, tittelen lyver ikke med andre ord.

 

Skal bli spennede å se hva du kommer opp med etter hvert. Ikke bli _for_ selvkritisk, det er jo en utfordring dette her.

Lenke til kommentar

Spennende objektivvalg du har gjort! Det er noe jeg vil kalle en utfordring, for det er nok jobb å finne motiver med et normalt objektiv.

 

Eksempelvis i bilde 1 som blir mye mer spennende med dette objektivet.

Innrammet Sunnmørsidyll liker jeg veldig godt. Stilig hvordan båten er forvrengt, men landskapet er rett.

Lenke til kommentar

Dette objektivet hadde vært ypperlig som et slags "makro-objektiv" til å manipulere strukturer o.l. for å skape diverse "mønster", men dessverre så er vel objektivets største bakdel i så måte at nærgrensen er for lang til å virkelig kunne utnytte objektivets evner til å forvrenge sannheten  :)

 

Uke 1 Bilde 3

 

Pillars

 

29518748484_9b2241e62e_z.jpg

Pillars by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Fuji EX-2 Samyang 8mm 1/60 f/? (ca f/4 tror jeg) ISO 500 (autoiso)

 

EDIT: I ettertid så ser jeg at jeg kunne gjort bildet litt strammere ved å flytte meg litt mot høyre før fotografering og dermed få litt mer symmetri i bildet og også miste kabelbroen i taket.

Jeg har dog valgt å ikke gjøre dette ved å croppe bildet siden jeg ønsker å beholde lengde:høyde forholdet i bildet. 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Nærgrensen var temmelig nær frontlinsa på min 8mm, men forstørrelsen er det så som så med. Så vanskelig med makro ja, men du kan jo se om mellomringer fungerer (om du har noen liggende). Antakelig ikke ideelt det heller dessverre.

 

Jeg ble overrasket over hvor bra fisheye fungerte på arkitektur, selv om (eller kanskje på grunn av at) fortegningen er stor. Som man også ser her så blir kjente former til noe helt annet. Eksperimenter gjerne mer rundt dette temaet, f.eks. i trange rom, eller med ekstreme vinklinger på kameraet.

Lenke til kommentar

Nærgrensen var temmelig nær frontlinsa på min 8mm, men forstørrelsen er det så som så med. Så vanskelig med makro ja, men du kan jo se om mellomringer fungerer (om du har noen liggende). Antakelig ikke ideelt det heller dessverre.

 

 

 

Det å bruke uttrykket "Makro" i min post er selvsagt et litt dårlig uttrykk, siden det jeg er ute etter å flytte nærgrensen , ikke å "forstørre" objektet.

 

Mellomringer har jeg brukt en god del på Canon, først på crop-optikk og senere på FF.

Jeg har også en mellomring til X-Mount (16mm), som jeg har brukt litt på annen optikk, men på min Fisheye går det heller dårlig. Med påmontert mellomring, og bruk av minste blender, så kan jeg se antydninger (men bare antydninger) til skarphet. Problemet da er at frontlinsa omtrent toucher objektet  :eek: .

 

Jeg ser at det finnes mellomringer ned til 7mm på ebay, så det koster da ikke så mye å prøve, spørsmålet er om jeg får leveransen før festen er over  :closedeyes:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

En Oktoberfest uten bilder fra hagen er ikke en oktoberfest for meg.

Nå er vel og merke en Fisheye så langt fra mitt makroobjektiv som det omtrent er mulig å komme, men løsningen var "enkel": stå på tå, løfte apparatet mot himmel og så langt opp som mulig og håpe på det beste  :)

 

Uke 2 Bilde 1

Høyt henger de (men sure er de ikke)

 

29562010213_e33635e892_z.jpg

 

Høyt henger de by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Fuji X-T1 Samyang 8mm Fisheye

1/140 f(5.6 (tror jeg) ISO400

Lenke til kommentar

På jobb en tidlig søndagsmorgen med et høstvær man ellers bare kan drømme om (og med kamera i baggen). I tillegg et bølgeblikkstak rett uten for vinduet med "frisk" morgendugg, da må man i det minste teste ut fisheye'en  :grin2:

 

Uke 2 Bilde 2

Morgendugg på bølgeblikk

 

30129863641_e295d84382_z.jpg

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Fuji X-T1 Samyang 8mm Fisheye

1/10 f/? ISO400

 

Jeg brukte mange forskjellige blendere under fotograferingen, men siden lukkertiden er relativt lang så antar jeg at jeg her brukte en noe liten blender. Det er egentlig utrolig at det er såpass greit bilde når det er tatt håndholdt på et tidels sekund.

Jeg hadde flere alternativer (også med bedre lukkertid) men jeg likte denne versjonen best.

 

PS!! Svart/hvitt må være bedre enn et fargebilde med en stygg grønnfarge  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...