Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - Polljen - 8mm Fisheye f/2.8


Anbefalte innlegg

Kreativt og flott bilde. Kan forstå at eksponeringen var en utfordring her. Om jeg skulle ønske noe annet, så måtte det være en ørlite kortere eksponering. Men mye gærent er det ikke altså.

Jeg takker for tilbakemeldingen. Det har blitt relativt lite nattbilder på meg så tilbakemeldinger er særdeles viktige. Jeg har alternativer med litt kortere eksponering som kommer i en spoiler i nær fremtid ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt i mine svar i går så ville jeg prøve å komme med noen alternative versjoner av bildet jeg leverte på søndag vedrørende havnen om natten. Mine "uoffiselle" bidrag ligger i spoileren under.

 

 

 

Først et alternativ med hurtigruten der lukkertiden er 5 sekunder (tre sekunder kortere enn det jeg leverte på søndag)

 

30234043110_2435491387_z.jpg

V2

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

Så et bilde av havnen (uten bevegende båt/skip) det tettstedet er relativt sentrert og fisheye-effekten er minimal (også fem sekunders lukkertid)

 

29901435234_3bd0c6168f_z.jpg

V3

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

Det siste bildet er litt mer ekstremt. Her objektivet plassert slik at Fisheye-effekten skal vises mye mer, Det er lang lukkertid (20 sek), isolert sett for lang tid når det gjelder belysningen på tettstedet, men likevel så er behovet for denne lengden der for å få frem stjernehimmelen mest mulig. I tillegg så har jeg via hvitbalansen gjort bildet litt "kjøligere" for å få himmel/stjerner/fjell litt bedre frem.

Når det gjelder dette bildet så burde jeg "rensket" ut urenhetene som gir noen striper i sjøen i forgrunnen. Jeg registrerer også at på en "lys skjerm" så er dette bildet litt for lyst med et grønt lysskjær i sjøen (dette skyldes delvis at jeg var "baklyst" der jeg stod)

 

30531995265_3463c09a7b_z.jpg

v4

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Føler at det originale bildet tross alt fungerte best, selv om akkurat Hurtigruta kanskje var litt bedre i første spoiler. Den siste spoilervarianten hadde fantastiske fjell og himmel, er litt mer usikker på forgrunnen, men kanskje den vokser på meg...

Når det gjelder det siste bildet så ville eg ha gjort noe med forgrunnen som et hovedbidrag eller til "skikkelig" bruk, men eg får skylde litt på tidspress den dagen da jeg skulle redigere det (helt usant er det ikke )

 

..............

PS! er på tur noen dager så det kommer flere bidrag mot slutten av uken, når jeg er tilbake med dataen ☺

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg tok meg en liten tur fra provinsen til byen, og selv om formålet med turen ikke tillot lange fotoseanser så fikk jeg i alle fall nok til å fylle festkvoten  :)

 

Jeg har to hovedbidrag og to alternativer (to forskjellige dager), og personlig så er jeg relativt fornøyd og kunne gjerne brukt alternativene som hovedbidrag.

 

Uke 4 bilde 2

 

Morgengry

 

30286532520_18fca53316_z.jpg

Sunrise by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

 

30286535630_360dd43541_z.jpg

Sunrise (2) by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

 

 

Uke 4 bilde 3

Bergen i regn (selvsagt)

 

29954175144_c78dcdabf0_z.jpg

Bergen in rain by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

Litt mer interessant forgrunn i spoileren på uke 4 bilde 2, men samtidig ble noe av dynamikken mellom lys og mørke borte. Så jeg forstår at det var vanskelig å velge.

 

Pussig schwung på strømledningen i spoileren på uke 4 bilde 3, naturligvis forårsaket av objektivet. Men jeg tror allikevel du valgte rett hovedbilde. Her kommer fish'en til sin rett, og lager kvartalet med den ruvende røde bygningen om til noe man ikke kan oppleve med bare blikket.

Lenke til kommentar

Målet mitt var å også få med ett bilde i "bonusuken", men været har ikke akkurat vært samarbeidsvillig.

 

Har dog gjort et forsøk, og mitt utvalgte var ett av de få som ikke var skjemmet av regndråper. Jeg liker objektivet, men det utstikkende frontelementet er en real "dråpemagnet"  :wee:

 

Uke 5 Bilde 1

Broen

 

 

30364919040_297a98435b_z.jpg

The Bridge by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...