Gå til innhold

Ny teknologi gjør det mulig å se 3D-filmer på kino uten briller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den nye Cinema 3D-løsningen løser imidlertid dette ved å bygge inn en stor mengde parallakse-barrierer i skjermen ved hjelp av haugevis av linser og speil, slik at man kan sende et 3D-bilde til hvert enkelt seteposisjon i kinosalen.

 

Høres ut som denne teknologien har noen seriøse utfordringer: 

- kalibrering => blur

- kompleksitet => sårbarhet

- kompleksitet => pris

 

Når det er sagt, virker det jo lovende. 

 

Ellers så synes jeg det er ganske så fornøyelig at folk fortsatt synes det er så fælt med briller inne når de alle tar fram solbrillene så snart de går utendørs. Argumentene mot 3D virker så oppkonstruerte for meg at jeg sliter med å ta dem alvorlige. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at kvaliteten er god - jeg har faktisk ikke noen kompetanse til å uttale meg om kvaliteten. 

Men jeg vil påstå at persepsjonen av kvaliteten sannsynligvis er dårligere enn kvaliteten. En god brøkdel av de som uttaler seg vil aldri ta på seg brillene frivillig og har dermed begrenset med erfaringsgrunnlag. 

 

Jeg har begrenset erfaringsgrunnlag selv, siden jeg kun har prøvd 3D på plasma hjemme, og ikke kant-belyst LCD. Men kvaliteten er mer enn god nok for meg. 

Lenke til kommentar



 



Jeg klarer ikke å skjønne at noen mener denne type 3D har "Mer enn god nok" kvalitet.
Kvalitetsproblemene er åpenbare, og enhver person kan se at det fungerer langt dårligere enn feks VR-briller.
 
AtW


 

 

- Jeg er enig i det at der er mange problemer å hanskes med når det kommer til 3D, både med og uten briller.
Det samme kan sies om VR som du nevnte.

Da 3D som vi kjenner det, basers på det som kalles "Augmented-Reality".
Som i bunn og grunn er "Virtual-Reality-lite"..., da det avhenger av omgivelsene.

I motsetning til (Full-)VR som er et lukket komsept, og i så måte ikke avhenger av omgivelsene.

Der er fortsatt mye som kan utbedres på begge disse frontene.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er mye som kan utbedres. Når jeg sier at 3D, slik som jeg har det hjemme er, "mer enn godt nok", så betyr det godt nok til at jeg foretrekker 3D-versjonen av en film framfor 2D-versjonen av en film. Der jeg har valget, gir 3D-versjonene meg mer enn 2D-versjonene. 

 

Og det er på en måte udiskutabelt i mitt hode; det er merfunksjonalitet og det gir historiefortelleren en ekstra dimensjon å fortelle i - og det går an å velge bort. Bare positivt for meg, utover disse diskusjonene da. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er mye som kan utbedres. Når jeg sier at 3D, slik som jeg har det hjemme er, "mer enn godt nok", så betyr det godt nok til at jeg foretrekker 3D-versjonen av en film framfor 2D-versjonen av en film. Der jeg har valget, gir 3D-versjonene meg mer enn 2D-versjonene. 

 

Og det er på en måte udiskutabelt i mitt hode; det er merfunksjonalitet og det gir historiefortelleren en ekstra dimensjon å fortelle i - og det går an å velge bort. Bare positivt for meg, utover disse diskusjonene da. 

 

Helt klart, men det er langt i fra godt nok til å for eksempel fjerne 2D valget enda (Tolket ikke at det var det du mente, men ville bare poengtere det). For min egen del har de fleste 3D filmer gitt meg mindre glede en 2D versjonen, men så fremt valget er der så ser jeg ikke noe problem med at det satses på 3D.

 

Uansett er det godt att det satses på forskning innenfor temaet, kan se for meg at reklame skjermer kunne nytt godt av en brilleløs 3D skjerm (men da også en som ikke er avhengig av retning). Ser likevell ikke for meg at den foreslåtte teknologien i artikkelen kan slå ann, men så kan jeg også ta helt feil da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet jeg (og mest sannsynlig en del andre) har med 3D er mere relatert til dybdeskarphet kombinert med at du tvinges til å se på det ene stedet på skjermen som har fokuset. Pga dette blir jeg ganske umiddelbart kvalm og får hodepine på 3D kino (jeg Jar ikke prøvd TV, det kan godt hende det går bedre). I animasjonsfilm (tintin) gikk det mye bedre og uten kvalme, og jeg antar at det har med uskarphet i deler av synsfeltet å gjøre. Brillene plager meg ikke, jeg har briller uansett...

Lenke til kommentar

- "en kinoskjerm som kan vise 3D-bilder alle kan se".

 

Den der var em smule drøy synes jeg.

 

Ambisiøse planer er en ting...

Det er kjent at ting fungerer bra i teorien..., men det samme kan ikke alltid sies om ting i praksis.

 

Det sa de om telefonen en gang også...

Open mind. Hvis ikke hadde vi ikke hatt noe ny tek.

Lenke til kommentar

Dette er demonstrert for 6 år siden. Vil ikke kalle det en nyhet.

 

https://www.technologyreview.com/s/419342/3-d-without-the-glasses/

 

Det fungerer ved at TVen sender forskjellig bilde til hvert øye, for hver seer. Utfordringen for å støtte mange samtidige seere er refreshrate.

 

Det var vel også mulig med denne TVen at to forskjellige personer kunne se vidt forskjellige programmer på TVen samtidig.

Lenke til kommentar

Problemet jeg (og mest sannsynlig en del andre) har med 3D er mere relatert til dybdeskarphet kombinert med at du tvinges til å se på det ene stedet på skjermen som har fokuset. Pga dette blir jeg ganske umiddelbart kvalm og får hodepine på 3D kino (jeg Jar ikke prøvd TV, det kan godt hende det går bedre). I animasjonsfilm (tintin) gikk det mye bedre og uten kvalme, og jeg antar at det har med uskarphet i deler av synsfeltet å gjøre. Brillene plager meg ikke, jeg har briller uansett...

 

Også i 2D-filmer er du tvunget til å se på det ene stedet på skjermen som er i fokus... Det er filmskaperens privilegium å velge ut hva han/hun/de ønsker å vise deg. Å bruke DoF som et virkemiddel er ikke nytt for 3D. 

 

Ellers er det jo uimotsigelig et problem dersom teknologien gjør at folk får vondt i hodet eller blir kvalm. Forhåpentligvis gjør forskningen at ting blir bedre over tid. Det samme gjelder stereoskopisk 3D i form av VR-briller. Det hjelper heller ikke om kinoen ikke godt fokusert, som jeg har sett på endel visninger - 2D-visninger i mitt tilfelle.

 

Tilbake til denne nevnte brilleløse 3D-varianten: dersom denne ikke er godt fokusert/riktig innstilt, har den kanskje potensiale for å være enda mer uklar enn andre typer visninger? Eventuelt så kan det være at måten det er laget på begrenser hvor ufokusert de klarer få det til å være... 

Lenke til kommentar

 

- "en kinoskjerm som kan vise 3D-bilder alle kan se".

 

Den der var em smule drøy synes jeg.

 

Ambisiøse planer er en ting...

Det er kjent at ting fungerer bra i teorien..., men det samme kan ikke alltid sies om ting i praksis.

Det sa de om telefonen en gang også...

Open mind. Hvis ikke hadde vi ikke hatt noe ny tek.

 

 

Om du med "Open mind" mener "ukritisk positivitet til alt som er nytt", så er jeg uenig, bare fordi man mener noe nytt ikke er særlig bra, så betyr ikke det at man er imot alt som er nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Problemet jeg (og mest sannsynlig en del andre) har med 3D er mere relatert til dybdeskarphet kombinert med at du tvinges til å se på det ene stedet på skjermen som har fokuset. Pga dette blir jeg ganske umiddelbart kvalm og får hodepine på 3D kino (jeg Jar ikke prøvd TV, det kan godt hende det går bedre). I animasjonsfilm (tintin) gikk det mye bedre og uten kvalme, og jeg antar at det har med uskarphet i deler av synsfeltet å gjøre. Brillene plager meg ikke, jeg har briller uansett...

 

Også i 2D-filmer er du tvunget til å se på det ene stedet på skjermen som er i fokus... Det er filmskaperens privilegium å velge ut hva han/hun/de ønsker å vise deg. Å bruke DoF som et virkemiddel er ikke nytt for 3D. 

 

Ellers er det jo uimotsigelig et problem dersom teknologien gjør at folk får vondt i hodet eller blir kvalm. Forhåpentligvis gjør forskningen at ting blir bedre over tid. Det samme gjelder stereoskopisk 3D i form av VR-briller. Det hjelper heller ikke om kinoen ikke godt fokusert, som jeg har sett på endel visninger - 2D-visninger i mitt tilfelle.

 

Tilbake til denne nevnte brilleløse 3D-varianten: dersom denne ikke er godt fokusert/riktig innstilt, har den kanskje potensiale for å være enda mer uklar enn andre typer visninger? Eventuelt så kan det være at måten det er laget på begrenser hvor ufokusert de klarer få det til å være... 

 

 

3D har alltid skarphetsproblemer ut mot kantene og om ting er er langt "ut" eller "Inn" i dagens 3D, det har ikke noe med dybdeskarphet å gjøre, det er en begrensing med teknologien. I tillegg er 3D-separasjonen ikke spesielt god, og lysstyrken er lavere, om man ikke gjør tiltak som går på bekostning av andre ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Problemet jeg (og mest sannsynlig en del andre) har med 3D er mere relatert til dybdeskarphet kombinert med at du tvinges til å se på det ene stedet på skjermen som har fokuset. Pga dette blir jeg ganske umiddelbart kvalm og får hodepine på 3D kino (jeg Jar ikke prøvd TV, det kan godt hende det går bedre). I animasjonsfilm (tintin) gikk det mye bedre og uten kvalme, og jeg antar at det har med uskarphet i deler av synsfeltet å gjøre. Brillene plager meg ikke, jeg har briller uansett...

 

Også i 2D-filmer er du tvunget til å se på det ene stedet på skjermen som er i fokus... Det er filmskaperens privilegium å velge ut hva han/hun/de ønsker å vise deg. Å bruke DoF som et virkemiddel er ikke nytt for 3D.

 

Ellers er det jo uimotsigelig et problem dersom teknologien gjør at folk får vondt i hodet eller blir kvalm. Forhåpentligvis gjør forskningen at ting blir bedre over tid. Det samme gjelder stereoskopisk 3D i form av VR-briller. Det hjelper heller ikke om kinoen ikke godt fokusert, som jeg har sett på endel visninger - 2D-visninger i mitt tilfelle.

 

Tilbake til denne nevnte brilleløse 3D-varianten: dersom denne ikke er godt fokusert/riktig innstilt, har den kanskje potensiale for å være enda mer uklar enn andre typer visninger? Eventuelt så kan det være at måten det er laget på begrenser hvor ufokusert de klarer få det til å være...

3D har alltid skarphetsproblemer ut mot kantene og om ting er er langt "ut" eller "Inn" i dagens 3D, det har ikke noe med dybdeskarphet å gjøre, det er en begrensing med teknologien. I tillegg er 3D-separasjonen ikke spesielt god, og lysstyrken er lavere, om man ikke gjør tiltak som går på bekostning av andre ting.

 

AtW

Det er godt mulig jeg har en feil oppfatning av hva som er grunnen til kvalmen min, men det har vært verst i filmer med mye dybdeskarphet, og som sagt borte i animasjonsfilm. Godt mulig at AtW har rett når det gjelder uskarpheten i kantene, og at det er årsaken. Jeg har iallefall slutta å gå på 3D kino bare pga det, det er ikke voldsomt gøy å bli kvalm på kino. Det skal sies at jeg har ganske så skjeve hornhinner, og er kanskje derfor ekstra utsatt? Ikke vet jeg.

 

Når det gjelder spill ønsker jeg meg egentlig en løsning med headtracking og en vanlig skjerm, slik at man kan bruke skjermen som et slags "vindu", da får men mye av det kule med hmd's uten det stereoskopiske rotet som jeg ikke er noe glad i.

Endret av LeadCollisionMan
Lenke til kommentar

 

Den nye Cinema 3D-løsningen løser imidlertid dette ved å bygge inn en stor mengde parallakse-barrierer i skjermen ved hjelp av haugevis av linser og speil, slik at man kan sende et 3D-bilde til hvert enkelt seteposisjon i kinosalen.

 

Høres ut som denne teknologien har noen seriøse utfordringer: 

- kalibrering => blur

- kompleksitet => sårbarhet

- kompleksitet => pris

En annen utfrordring vil nok være å få nok lysstyrke for hver seer, når man deler opp lyset i så mange retninger er det garantert "noe" av lyset som rett og slett blir spist opp av polariseringsfilteret. Spesielt hvis man skal kombinere dette med for eksempel HDR10 som trenger 10 ganger høyere lysstyrke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

- "en kinoskjerm som kan vise 3D-bilder alle kan se".

 

Den der var em smule drøy synes jeg.

 

Ambisiøse planer er en ting...

Det er kjent at ting fungerer bra i teorien..., men det samme kan ikke alltid sies om ting i praksis.

 

 

 

 

Det sa de om telefonen en gang også...

Open mind. Hvis ikke hadde vi ikke hatt noe ny tek.

 

 

 

 

Om du med "Open mind" mener "ukritisk positivitet til alt som er nytt", så er jeg uenig, bare fordi man mener noe nytt ikke er særlig bra, så betyr ikke det at man er imot alt som er nytt.

 

AtW

 

 

 

- Enig der...

Jeg har ikke noe imot fremskritt og nyvinninger teknologisk sett.

 

Jeg er selv open-minded..., men som du så fint påpeker...

Jeg stiller meg meget skeptisk til slike uttalelser som den jeg bet meg merke i fra artikkelen som jeg nevnte i mitt første innlegg her på denne tråden.

 

Da det er høyst usannsynlig at en "One size fits all"-løsning vill fungere når det kommer til 3D..., hverken med eller uten briller.

 

For meg personlig så begynner øynene å verke og til slutt så går det over i full hodepine når jeg ser 3D.

Så det ender med at jeg må se filmen opp igjen i 2D, for å få med meg hva som skjedde fordi jeg som oftest lukker øynene før halvveis gjennom filmen.

 

2D på den annen side har jeg ingen problemer med.

Da jeg kan fint se alle extended utgavene av "Lord of the Rings"-trilogien, bact-to-back, uten trang for å hvile øynene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...