Gå til innhold

Samsung har droppet OLED, men skal konkurrere med sin egen teknologi kalt QLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen produksjonskostnadsrykter på QLED?

 

OLED ble jo rost høyt i skyene på produktkostnad, og der brant de seg skikkelig på sine optimistiske uttalelser etterhvert som flere problemer satte en effektiv stopper for en skikkelig utvikling og god masseproduksjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen produksjonskostnadsrykter på QLED?

 

OLED ble jo rost høyt i skyene på produktkostnad, og der brant de seg skikkelig på sine optimistiske uttalelser etterhvert som flere problemer satte en effektiv stopper for en skikkelig utvikling og god masseproduksjon.

 

 

 

 

- Etter det jeg har lest om QLED så har jeg ikke funnet noen konkrete tall når det gjelder produksjons kostnadder.

Men QLED skal angivelig være langt billigere å produsere enn OLED.

 

En annen veldig stor fordel over OLED er at QLED skal angivelig ha mye lengre levetid enn OLED kan skilte med.

Samtidig som at QLED også er langt mer lyssterke enn OLED.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er en kvanteprikk? Dette var et nytt begrep for meg i det minste, men så har jeg ikke fulgt så nøye med på skjermer de siste årene heller.

 

Veldig små partikler som sender ut lys konsentrert rundt en bestemt bølgelengde. I dag brukes de som filter, dvs. du sender inn hvitt baklys og får ut farger omtrent som farget glass i et vindu. I forhold til vanlige LCD-skjermer tenk på det som at du får flere, renere fargestifter enn RGB.

 

Hvis de får det til slik at partiklene selv sender ut lys slik som OLED beholder du alle fordelene med kvanteprikker men får perfekt sortnivå uten soner fordi de slipper baklyset, bedre farger siden filtrene på baklyset ikke er 100% og lavere strømforbruk fordi du ikke bruker energi på å skape lys du blokkerer igjen. Samtidig som de (trolig) beholder lysstyrken og levetiden som sammen med prisen er ulempen med OLED.

 

Dette er virkelig en Ole Brum "ja takk, begge deler" teknologi dersom de kan få det til, det vil ligne litt på kinoprojektorer basert på lasere men som i dag koster sykt mye. Men en ting er å lage en "QLED" i labben, om de kan få ~8 millioner inn i en UHD-skjerm til fornuftig pris gjenstår å se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er en kvanteprikk? Dette var et nytt begrep for meg i det minste, men så har jeg ikke fulgt så nøye med på skjermer de siste årene heller.

Et alternativ til fosfor i fargefilteret i LED-baklyset. Enkelt forklart består det av finknust glass og ser ut som hvitt pulver. Hensikten er å endre fargen fra LEDen fra ensfaget ubehagelig blå til en "regnbue" av farger slik at skjermen får bedre fargegjengivelse. OGså har de smurt på et fancy navn som forvirrer mer enn det forklarer. Enkelt forklart!

Lenke til kommentar

Samsung egen teknologi? Den kjøper jeg ikke. Like før Samsuns spyttet inn nesten 14 milliarder i OLED utvikling, hadde forskere utviklet QLED ved MIT i statene... Det var allerede da spørsmål om enten Samsung eller LG kom til å satse på den teknologien framfor OLED. QLED's fordeler over OLED (som nevnt over) var allerede da presentert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...