Gå til innhold

Ingen spillstøtte for Nvidias nyeste grafikkort i 3- og 4-veis SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det fortsatt problemer med tearing og annet hos gamere som bruker SLI eller CrossFire?

 

Jeg har 2 gtx 980 i SLI og har ikke problemer med tearing. Far Cry 4 var helt håpløst i SLI. I tillegg til elendig fps økning og masse farge problemer, krasjet spillet som regel etter 5 min tops når jeg kjørte SLI. Derimot er det ikke så mange spill som greier å utnytte SLI så altfor bra, men noen gjør det helt fint. Man kan med fordel undersøke om de spillene man er mest innom takler SLI før man vurderer å legge noen ekstra høvdinger på bordet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tearing har ingenting med SLI å gjøre. Tearing i spillsammenheng er når oppdateringsfrekvensen til skjermen og antall FPS som maskinen gir fra seg ikke er i sync. Så hvis f.eks maskinen din pøser ut 100 FPS og skjermen din er 60hz, så vil bildet som pågår på skjermen "bli kuttet" og erstattet med neste bilde som altså maskinen har klart.

 

Sånn sett kan man jo si at SLI/CFX gir tearing, fordi man får flere FPS i mange tilfeller. Men det er ikke skjermkortene sin feil, det er monitoren. Kjør en monitor med 144hz og gsync/free-sync så er du i boks.

 

Jeg har hatt SLI og CFX på mye rart, har nå 980 TI SLI. Jeg syntes dette fungerer helt fint, og har vært veldig fornøyd med SLI siden GTX 5xx.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Selv om spill ikke kan gjøre nytte for 3-way eller 4-way SLI så finnes det andre bruksområder hvor det muligens kan være aktuelt.

Hvilke da?

 

Det finnes utallige applikasjoner for regnekraft fra GPU... Folding@Home er en av dem.

Trenger ikke SLI/CFX for og kjøre F@H. F@H håndterer hvert skjermkort separat uansett. En egen prosess til hvert kort.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selv om spill ikke kan gjøre nytte for 3-way eller 4-way SLI så finnes det andre bruksområder hvor det muligens kan være aktuelt.

Hvilke da?

 

Det finnes utallige applikasjoner for regnekraft fra GPU... Folding@Home er en av dem.

Trenger ikke SLI/CFX for og kjøre F@H. F@H håndterer hvert skjermkort separat uansett. En egen prosess til hvert kort.

 

Det var nå da bare et eksempel på en type applikasjon som bruker GPU til beregninger/simuleringer. Det er mer enn bare spill man kan bruke flere skjermkort på... det var poenget mitt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Selv om spill ikke kan gjøre nytte for 3-way eller 4-way SLI så finnes det andre bruksområder hvor det muligens kan være aktuelt.

Hvilke da?

 

Det finnes utallige applikasjoner for regnekraft fra GPU... Folding@Home er en av dem.
Trenger ikke SLI/CFX for og kjøre F@H. F@H håndterer hvert skjermkort separat uansett. En egen prosess til hvert kort.

 

Det var nå da bare et eksempel på en type applikasjon som bruker GPU til beregninger/simuleringer. Det er mer enn bare spill man kan bruke flere skjermkort på... det var poenget mitt.

men SLI/CFX er teknologi som spesifikt bruker alle GPU i tandem for å produsere et bevegelig bilde, F@H er bare ren kalkulasjon.

Lenke til kommentar

Nå er jo det ikke slik at SLI på noen måte forsvinner men at den offisielle støtten for 3 og 4 way SLI forsvinner, men som alle kan aktivere ved å registrere seg på Nvidia sine sider og motta en enthusiat key som gør en liten kode endring i kortenes BIOS, som gjør at du kan kjøre 3 og 4 way SLI (men da uten offisiell støtte for dette).

DX12 "SLI" krever ei heller en SLI bro, så spill som benytter seg av DX12 hvor utvikler tar høyde for flere GPU kjerner kan fritt utnytte flere kort på en gang og kort trenger da ikke å være samme merke/modell, en kan faktisk med DX12 kjøre Nvidia og AMD kort på samme tid!

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

 

Er det fortsatt problemer med tearing og annet hos gamere som bruker SLI eller CrossFire?

 

Jeg har 2 gtx 980 i SLI og har ikke problemer med tearing. Far Cry 4 var helt håpløst i SLI. I tillegg til elendig fps økning og masse farge problemer, krasjet spillet som regel etter 5 min tops når jeg kjørte SLI. Derimot er det ikke så mange spill som greier å utnytte SLI så altfor bra, men noen gjør det helt fint. Man kan med fordel undersøke om de spillene man er mest innom takler SLI før man vurderer å legge noen ekstra høvdinger på bordet

hadde some broplemet med farcry men slo av v-sync da løste det seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...