Gå til innhold

FEATURE: Historien om hvordan Naughty Dog forandret spillbransjen for alltid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig hvordan jeg helt tilfeldig, og uten underliggende fordommer eller noe, har klart å unngå alle spillene til de folka her, med unntak av det første Uncharted spillet. Jeg skylder på at det virker som de har et playstation-fokus, konsoller jeg aldri har eid. Skal prøve å fyke igjennom det som er tilgjengelig for PC etterhvert. Man, når man blir eldre og ikke har så mye fritid lenger, så blir den backloggen stor.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan jeg helt tilfeldig, og uten underliggende fordommer eller noe, har klart å unngå alle spillene til de folka her, med unntak av det første Uncharted spillet. Jeg skylder på at det virker som de har et playstation-fokus, konsoller jeg aldri har eid. Skal prøve å fyke igjennom det som er tilgjengelig for PC etterhvert. Man, når man blir eldre og ikke har så mye fritid lenger, så blir den backloggen stor.

 

Da ville jeg, hvis du har mulighet, ryddet kalenderen en lang helg og spilt gjennom Uncharted 1-4 (kanskje du kan låne en ps4 + spillene fra noen). Kommer til å være det lureste du har gjort på lenge ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel!
 

Sist, men ikke minst hadde Naughty Dog utviklet seg til å bli en mester i historiefortelling og karakterskapning. Det skulle vise seg å være gull verdt – ikke bare fordi spillbransjen har gått i samme retning, men fordi Naughty Dog kanskje er selskapet som gjør det aller best.

 
Javel? Har spillbransjen gått i samme retning??
 
Jeg pleier å "si" dette:
 
Half Life dukket opp, det viste hvordan historie kan fortelles på en elegant måte. Og var etter min mening først med å fortelle historie igjennom spillesekvens (ihvertfall i fps), men også på en enda mer snedig på en mer subtil måte, igjennom at man overhører samtaler igjennom fiendens walkie-talkie f.eks. og jeg tenkte; dette er genialt! Nå kommer alle spill til å ha historie. Virkeligheten ble at Half-Life ble alene om dette.
 
Vampire the Masquerade dukket opp. De viste med historien til Christof hvordan det er mulig å snu en historie helt på hode i spill. Christof en paladinaktig karakter helt brått endret i fra en klassisk helt til noe helt annet. Og jeg tenkte dette var genialt. Nå kommer alle spill til å ha slike twist and turns. Ingen plukket opp en slik historie fortelling (kanskje med unntak av Blizzard i med Arthas, men ikke så elegant)
 
Det samme med Last of Us. Et skoleeksempel på hvordan det skal gjøres, men bare dem selv (og reboot til Tomb Raider) som gjør dette.
 
Så kan man si adventure-sjangeren alltid har gjort dette og det er riktig. Men den sjangeren er marginal nå. De store sjangrene driver ikke med dette av en eller annen merkelig grunn...(?) Kanskje er grunnen at god historiefortelling inne spill krever et ekstra talent...(?)
 
Så tilbake til artikkel. Justin Richmond har nå gått til Riot Games som lager en helt annen type spill. Et suksess-spill ja, men en saus av hva story angår. får han brukt talentet sitt der da?
 
[Amy Hennig (norske røtter?) Jobber for et EA selskap som virker som har mange middels spill. Også et litt merkelig valg (mtp kreativitet). 

 

Noen som vet mer om grunnene til deres valg?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

God lesning :) Liten pirk:

 

"..for med en gjennomsnittlig Metacritic-karakter på 88, med et nytt Uncharted-spill som er blitt rost opp i skyene og ingen ende i siktet, har Naughty Dog bevist at det makter å levere gang på gang."

Nå har vel Last of us snitt på 95 og knuste GTA V samme år når det kom til GOTY. Tillegget som heter "Left behind" har snitt på 88. http://gotypicks.blogspot.no/2013/09/2013-game-of-year.html

Endret av Olorinmaia
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...