Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på mobil vs. kjøpe i utlandet?


Anbefalte innlegg

Det er på tide med en ny iPhone. Jeg har pr. i dag en iPhone 4, men etter snart 5 år i supergod tjeneste, vurderer jeg å oppgradere til iPhone 6 eller SE.

 

Så var det økonomi, da. Om jeg velger å kjøpe i USA, vil det koste meg $549 (ca.4550NOK) for en ny iPhone 6 eller $399 (ca. 3.300NOK) for en iPhone SE vs. 4,790NOK for SE og 6,290NOK for iPhone 6 i Noreg. Det er altså over 1,500,- å spare på hver, avhengig av valutakursen.

 

Problemet er garantien. Er det verdt å spare de kronene i bytte mot 5 års reklamasjons garanti ved kjøp i Norge?

Leste litt om denne garantien og da fikk jeg inntrykk av at om jeg må benytte meg av den, så vil det bli gebyr i og med at om selgeren skal skal gjøre noe, så har han rett til å kreve undersøkelsesgebyr.

Stemmer dette? Og i såfall hvor mye kan jeg ende opp med å måtte betale i gebyr?

Apple har en garanti på 1 år ved kjøp av iPhone, som kan utvides til to år med AppleCare+, men dette koster $99, og vil da ta bort hele poenget med å spare på kjøpet.

 

 

Jeg har frem til nå vært ganske heldig med mobilene jeg har hatt og tar alltid godt vare på de.

Min kjære, trofaste iPhone 4 har gått i både gulv, dørk (på skip) og betong en del ganger jeg har vært litt slepphendt, men har aldri fått seg en skramme. 

 

Er det noen av dere som har personlig erfaring med kjøp av mobil i utlandet? Helst iPhone?

Evt som kan komme med innvendinger?

 

Kom gjerne med råd om hvilken av disse to jeg bør kjøpe meg.

 

 

På forhånd, takk for hjelpen.

 

Ps.iOs vs Android diskusjonen er ikke nødvendig, da jeg kommer til å kjøpe meg en iPhone i og med at det er det valget som er rett for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også slik at om du tar med deg varer inn i Norge for mer enn 6000 kroner totalt, må du betale 25% moms på de varene som gjør at vareverdien går over 6000 kroner. Bare sånn i tilfelle du tenkte å kjøpe flere ting.

 

Så kan det også tilkomme den skatten som Xmir nevner, som gjør at summen ikke ser fullt så pen ut lenger. Og med tanke på fem års reklamasjonsrett (som er verdt ganske mye med tanke på hvor mye feil det kan bli på mobiltelefoner) så synes jeg ikke prisforskjellen er verdt det. Og selv om du er forsiktig med telefonene, kan feil oppstå (feil som oppstår på grunn av uforsiktighet dekkes uansett ikke av garanti eller reklamasjonsrett).

Lenke til kommentar

Minner om at du får tax-refund når du tar en vare ut av ett land. Man kan fint handle taxfree her i landet feks, men du må ordne papirer med tollen. Også skal du da i teorien momse den inn i det nye landet.

Ja, handler man taxfree må man vel betale moms uavhengig av om vareverdi er under eller over 6000? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Husk at det antakeligvis kommer på skatt (sale og state?) som gjør forskjellen litt mindre. Pass også på at det i alle fall tidligere har vært forskjellige modeller for ulike markeder; altså ikke sikkert at typen som er til salgs i USA er brukanes her på berget (jfr: http://www.imore.com/iphone-5-splits-two-models-one-us-gsmlte-another-cdmalte-and-everybody-else )

Helvete, det var den sales tax-en, ja... Takk for påminnelsen ?

Lenke til kommentar

Enig i kommentarene over. Apple er ikke et merke det er så mye å spare på å kjøpe i utlandet.

 

Hvis du har hatt en iPhone 4 i fem år, så virker det ikke som du er så opptatt av å ha siste nytt.

Så hva med en brukt? Eller demo? Også mye bra på Finn.

Nei jeg er ikke så opptatt av å ha det nyeste og beste, men mobilen skal se litt grei ut og fungere bra :) Men trenger en med litt mer RAM og bedre kamera og sånt :) Har vært inne og kikket på Finn.no og det er litt til og fra, så vi får se hva som skjer :)
Lenke til kommentar

I usa refunderes ikke skatt på varesalg for turister.

 

 

The United States Government does not refund sales tax to foreign visitors. Sales tax charged in the U.S. is paid to individual states, not the Federal government - the same way that VAT is paid in many countries.

 

Sitatet viser bare at de føderale myndighetene ikke gjør det. Sitatet sier ingenting om hvorvidt delstatsmyndighetene gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...