Gå til innhold

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nett med 100mbits opp og 25mbits ned. Der hvor ruteren ligger er pingen på ca 5ms, mens en etasje over i et annet rom er den på 150+ når jeg spiller Ps4. Vill HomePlug funke til å forbedre pingen der?

 

Hei - du har aldri noen garanti for hvor godt det vil fungere på ditt strømnett. Men i redaksjonen har vi selv erfaring med at vi har fått vesentlig bedre ping ved å gå via strømnettet, enn via wifi med dårlig signalstyrke. Vi har skrevet litt mer om HomePlug her: www.tek.no/artikler/test-zyxel-pla5456-hd-powerline-adapter/275470

 

Kurt Lekanger, testsjef

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Vel,

En skikkelig router, f.eks pfSense på et Atom basert brett. Alle faste enheter kablet. Gode trådløse aksesspunkt til mobile enheter, f.eks Ubiquiti Unifi (har roaming/handover, sett opp flere punkt ved behov da de arbeider sammen. Har PoE).

Lenke til kommentar

"7. Sett opp en ekstra trådløs ruter"

 

Hva i alle dager skal du med 2 rutere? Eller sansynligvis 3, regner ikke med at de fleste bridger dsl/fiber/kabel-modemene sine, og da har man allerede en ruter i modemet. Det man trenger er et ekstra accesspungt!

 

Tek.no som et it-tidsskrift må slutte å blande disse utrykkene! At dere som fagfolk gjør det, så smitter det bare MER over på den "dumme bruker" befolkningen! Er allerede nok feil utrykk ute å går, trenger ikke å forsterke opp om det.

 

Jeg jobber selv som fibermontør, og når folk spør hvor de skal sette rutern sin, så bruker jeg å si at det har fryktelig lite og si. Hvor man sender den trådløse sendern derimot, det har ganske mye mer og si.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Punkt 9 burde være punkt 1, for det første alle vurderer burde være å trekke kabel der det er mulig. I årene som kommer vil folk få mer behov for båndbredde samtidig som flere og flere enheter vil kobles til, og derfor vil støy på trådløse nett bli et større og større problem. Bruk av 5 GHz og andre kanaler hjelper bare litt, og effekten av dette blir mindre etter hvert som flere kjøper dyrere routere og det blir bare et kappløp. Det store for tiden er "Internet of things", så folk må forberede seg på at alt mulig skal koble seg på og lage støy. Noe så enkelt som trådløse juletrelys har vist seg å være en effektiv "Wi-Fi jammer", med nærmere 20 små trådløse enheter.

 

Om få år vil det bli vanlig å sette opp aksesspunkt i rom der båndbredden trengs (kanskje 60 GHz WLAN?) og ha 2.4 GHz over resten av huset. Raskere WLAN gir kortere rekkevidde, men det betyr også at støy utenfra blir et mindre problem. Men du vil da trenge kabel til alle rom du skal sette opp et slikt nett (kanskje 2-4 rom i huset), så det er bare å få lagt kabelen med en eneste gang.

 

Noe av det smarteste folk kan gjøre er å koble alle enheter som ikke trenger være trådløse over på kablet nett. For til mindre båndbredde som brukes unødvendig til mer blir tilgjengelig for de enhetene som trenger det. Eksempelvis stasjonære PCer, kontorpulter hvor bærbare bruker å stå, TV-kroken, NAS, osv. bør være koblet på kablet nett. Bygger du hus i dag så er det ingenting å lure på, gjør investeringen med cat6 til alle viktige deler av huset med en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"7. Sett opp en ekstra trådløs ruter"

 

Hva i alle dager skal du med 2 rutere? Eller sansynligvis 3, regner ikke med at de fleste bridger dsl/fiber/kabel-modemene sine, og da har man allerede en ruter i modemet. Det man trenger er et ekstra accesspungt!

 

Tek.no som et it-tidsskrift må slutte å blande disse utrykkene! At dere som fagfolk gjør det, så smitter det bare MER over på den "dumme bruker" befolkningen! Er allerede nok feil utrykk ute å går, trenger ikke å forsterke opp om det.

 

Jeg jobber selv som fibermontør, og når folk spør hvor de skal sette rutern sin, så bruker jeg å si at det har fryktelig lite og si. Hvor man sender den trådløse sendern derimot, det har ganske mye mer og si.

 

 

Utvalget av aksesspunkter til konsumere/hjemmebruk er temmelig skralt per i dag og mye av det som tilbys har temmelig dårlig pris iforhold til hva som tilbys. De fleste oppegående routere fra seriøse aktører har egen aksesspunktmodus i firmware, så en "router" er jo ikke lenger nødvendigvis en "router". De kan gjerne settes opp som både aksesspunkt, bridge osv..

 

 

Men ja, mange kjører håpløse dobbel-NAT løsninger i hjemmene sine. Mine foreldre gjør også det hvor det leveres en håpløs "hjemmesentral" som i all hovedsak er en router som kjører fiber for WAN. Det er mange Huawei HG8245 på det norske markedet, disse har vel blitt levert til hovedsaklig alle Get / Homebase kunder med Fiber, også Altibox kjørte vel disse i en periode.

 

Mine foreldre har en slik og kjører en Asus RT-N66U bak, og jeg har anbefalt de å ta kontakt med Get / Homebase for å få kjørt HG8245 i bridgemodus men de bryr seg ikke. Ikke deaktiverer de WiFi på HG8245 heller selvom de aldri tar den i bruk.

Lenke til kommentar

Har et rent, trådløst nettverk med utelukkende Apple-enheter. Svært stabilt og aldri noe problem med hastigheter. Satt opp slik det er beskrevet i rådet om å fordele noen trådløse aksesspunkter rundt i huset. Selv om det fungerer meget godt, så tenker jeg å slenge inn et par aksesspunkter til.

Lenke til kommentar

 

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Vel,

En skikkelig router, f.eks pfSense på et Atom basert brett. Alle faste enheter kablet. Gode trådløse aksesspunkt til mobile enheter, f.eks Ubiquiti Unifi (har roaming/handover, sett opp flere punkt ved behov da de arbeider sammen. Har PoE).

 

Hva om tek heller gir råd hva slags utstyr som bør styres unna?

 

Internetlevrandørens egen utstyr er forste steg å styra unna, de gir ofte utdatert utstyr til lavpris.

Men hjelper lite for oss 500-1 gigabit brukere vi må gå for bedrifts utstyr.

Lenke til kommentar

 

 

En av de beste løsningene for å få bedre rekkevidde på det trådløse nettet, er å bruke en såkalt repeater – også kalt «extender» eller «range extender». Dette er et trådløst aksesspunkt som du plasserer i utkanten av dekningsområdet til den trådløse ruteren din. 

Laaaaaangt ifra noe av det beste. Det beste du kan gjøre et å koble opp et aksesspunkt med kabel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Punkt 9 burde være punkt 1, for det første alle vurderer burde være å trekke kabel der det er mulig. I årene som kommer vil folk få mer behov for båndbredde samtidig som flere og flere enheter vil kobles til, og derfor vil støy på trådløse nett bli et større og større problem. Bruk av 5 GHz og andre kanaler hjelper bare litt, og effekten av dette blir mindre etter hvert som flere kjøper dyrere routere og det blir bare et kappløp. Det store for tiden er "Internet of things", så folk må forberede seg på at alt mulig skal koble seg på og lage støy. Noe så enkelt som trådløse juletrelys har vist seg å være en effektiv "Wi-Fi jammer", med nærmere 20 små trådløse enheter.

 

Om få år vil det bli vanlig å sette opp aksesspunkt i rom der båndbredden trengs (kanskje 60 GHz WLAN?) og ha 2.4 GHz over resten av huset. Raskere WLAN gir kortere rekkevidde, men det betyr også at støy utenfra blir et mindre problem. Men du vil da trenge kabel til alle rom du skal sette opp et slikt nett (kanskje 2-4 rom i huset), så det er bare å få lagt kabelen med en eneste gang.

 

Noe av det smarteste folk kan gjøre er å koble alle enheter som ikke trenger være trådløse over på kablet nett. For til mindre båndbredde som brukes unødvendig til mer blir tilgjengelig for de enhetene som trenger det. Eksempelvis stasjonære PCer, kontorpulter hvor bærbare bruker å stå, TV-kroken, NAS, osv. bør være koblet på kablet nett. Bygger du hus i dag så er det ingenting å lure på, gjør investeringen med cat6 til alle viktige deler av huset med en gang.

Har gjort nettopp det med huset vi bygget i fjor.

 

Rør til alle soverom og hver etasje med CAT6.

 

Er helt fantastisk. Eneste vi har på trådløst i hjemmet vårt er mobile enheter. Absolutt alt annet er på kabel.

 

Gir til og med sikkerhetsfordeler.

 

Eneste jeg gruer meg til er å bytte ut kablene når vi havner på en ny standard i fremtiden :).

Endret av BNixx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rør til alle soverom og hver etasje med CAT6.

 

Er helt fantastisk. Eneste vi har på trådløst i hjemmet vårt er mobile enheter. Absolutt alt annet er på kabel.

 

Gir til og med sikkerhetsfordeler.

 

Eneste jeg gruer meg til er å bytte ut kablene når vi havner på en ny standard i fremtiden :).

Slik skal det gjøres :thumbup:

 

Det vil nok bli et par tiår før 10 Gb/s blir for tregt på hjemmenettet, men det er tullete å installere Cat 5e når Cat 6 koster såpass lite mer.

Lenke til kommentar

 

 

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Vel,

En skikkelig router, f.eks pfSense på et Atom basert brett. Alle faste enheter kablet. Gode trådløse aksesspunkt til mobile enheter, f.eks Ubiquiti Unifi (har roaming/handover, sett opp flere punkt ved behov da de arbeider sammen. Har PoE).

 

Hva om tek heller gir råd hva slags utstyr som bør styres unna?

 

Internetlevrandørens egen utstyr er forste steg å styra unna, de gir ofte utdatert utstyr til lavpris.

Men hjelper lite for oss 500-1 gigabit brukere vi må gå for bedrifts utstyr.

 

Hvem stoler egentlig på amatører som Tek?

De kopierer stort sett artikler fra andre plasser..

 

 

Punkt 9 burde være punkt 1, for det første alle vurderer burde være å trekke kabel der det er mulig. I årene som kommer vil folk få mer behov for båndbredde samtidig som flere og flere enheter vil kobles til, og derfor vil støy på trådløse nett bli et større og større problem. Bruk av 5 GHz og andre kanaler hjelper bare litt, og effekten av dette blir mindre etter hvert som flere kjøper dyrere routere og det blir bare et kappløp. Det store for tiden er "Internet of things", så folk må forberede seg på at alt mulig skal koble seg på og lage støy. Noe så enkelt som trådløse juletrelys har vist seg å være en effektiv "Wi-Fi jammer", med nærmere 20 små trådløse enheter.

 

Om få år vil det bli vanlig å sette opp aksesspunkt i rom der båndbredden trengs (kanskje 60 GHz WLAN?) og ha 2.4 GHz over resten av huset. Raskere WLAN gir kortere rekkevidde, men det betyr også at støy utenfra blir et mindre problem. Men du vil da trenge kabel til alle rom du skal sette opp et slikt nett (kanskje 2-4 rom i huset), så det er bare å få lagt kabelen med en eneste gang.

 

Noe av det smarteste folk kan gjøre er å koble alle enheter som ikke trenger være trådløse over på kablet nett. For til mindre båndbredde som brukes unødvendig til mer blir tilgjengelig for de enhetene som trenger det. Eksempelvis stasjonære PCer, kontorpulter hvor bærbare bruker å stå, TV-kroken, NAS, osv. bør være koblet på kablet nett. Bygger du hus i dag så er det ingenting å lure på, gjør investeringen med cat6 til alle viktige deler av huset med en gang.

Har gjort nettopp det med huset vi bygget i fjor.

 

Rør til alle soverom og hver etasje med CAT6.

 

Er helt fantastisk. Eneste vi har på trådløst i hjemmet vårt er mobile enheter. Absolutt alt annet er på kabel.

 

Gir til og med sikkerhetsfordeler.

 

Eneste jeg gruer meg til er å bytte ut kablene når vi havner på en ny standard i fremtiden :).

 

Siden de er montert i rør så er det bare å teipe sammen kablene og trekke ut den gamle kabelen så gør du 2 i 1

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

 

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

 

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

10 GB har allerede vært på markedet en stund, men dyrt er det og ikke har vi private noe bruk for det

1 Gb/s ethernet er allerede for tregt, og selv om 10 Gb/s er for dyrt ennå, så er ekstrakostnaden for bedre kabler så marginal at det er bare tullete å legge Cat 5e nå.

 

Konsumentprodukter er rett rundt hjørnet.

 

Legg Cat 6 så kan du oppgradere switcher senere.

 

Hva trenger du egentlig 1 GB hjemme for?

Selv med NAS og 2 brukere så klarer du ikke maxe nettet

 

Jeg har kun Cat 6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...