Gå til innhold

TEST: Logitech G933


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde Tritton Ax Pro tidligere hvor det var ekte 5.1 DD lyd å de var helt klart milesvis foran når det kom til surround opplevelse enn med Logitech G430 som jeg har nå. Kan ikke si jeg var noe veldig fan av virtuell surround, synes lydbildet bare ble veldig rotete i alle spill jeg har prøvd så langt, så holder meg til Stereo å der har G430 faktisk veldig god lyd i forhold til den lave prisen.

Lenke til kommentar

Hadde Tritton Ax Pro tidligere hvor det var ekte 5.1 DD lyd å de var helt klart milesvis foran når det kom til surround opplevelse enn med Logitech G430 som jeg har nå. Kan ikke si jeg var noe veldig fan av virtuell surround, synes lydbildet bare ble veldig rotete i alle spill jeg har prøvd så langt, så holder meg til Stereo å der har G430 faktisk veldig god lyd i forhold til den lave prisen.

for summen du betaler ja, men finnes tilstrekkelig mye annet å velge i som er bedre, men mye som er bedre og den diskusjonen er ende lang. fornøyd med byggkvaliteten på G430 også.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de er så dyre. Husker jeg betalte ca 800 for G930 i sin tid (tilbud riktignok), men jeg ser ikke helt hva disse gjør som gjør at de er verdt en tusenlapp mer en G930 koster i dag.

 

Se bara på Astro sina. Har själv A50 som kostade $300 när jag köpte de för 3 år sedan (har väl gått upp 50% sedan ) och kvaliten står definitivt inte på linje till priset. De funkar och gör jobben, men några DT770 är de långt ifrån. Men det verkar som om folk vill betala dessa priser och då kostar de därefter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet ikke om det var gjort med hensikt...,men følgende er nevnt to ganger i felte "Minus"...

"Surround-lyden er ikke ekte surround, mer som en effekt"

 

Tek må tydeligvis ikke ha likt "Surround-lyden".

 

Men som de sier så er det ikke lett å skape en naturtro gjengivelse av surround-lyd med bare to elementer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

 

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de er så dyre. Husker jeg betalte ca 800 for G930 i sin tid (tilbud riktignok), men jeg ser ikke helt hva disse gjør som gjør at de er verdt en tusenlapp mer en G930 koster i dag.

 

Husker det første paret med G930 jeg kjøpte lå også ute til rundt 1500,-.

Har også kjøpt på tilbud til din pris, så den starter nok bare litt høyere.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det var gjort med hensikt...,men følgende er nevnt to ganger i felte "Minus"...

"Surround-lyden er ikke ekte surround, mer som en effekt"

 

Tek må tydeligvis ikke ha likt "Surround-lyden".

 

Men som de sier så er det ikke lett å skape en naturtro gjengivelse av surround-lyd med bare to elementer.

 

Hei BizzyX78 :-) Det skulle ikke stå i minus to ganger, det skjer noen ganger at et punkt kopieres når vi endrer rekkefølgen på plus-minus-punktene. Jeg har fikset det nå, så den oppdateres nok om ikke så lenge :-)

 

Vi skriver litt mer utfyllende om hvordan vi opplever surround-effekten omtrent midt på side 2. For å korte det ned: Vi liker den, til sitt bruk. Vi blir ikke noe bedre FPS-spillere av den, men ikke noe dårligere heller. Den gir en illusjon av et mer 3-dimmensjonalt lydbilde, og det liker vi godt. Det har den fått pluss for. Men den har likevel fått minus siden det er dårlig opplyst fra Logitechs side at dette ikke er ekte surround, slik at for eksempel fps-spillere som forventer bedre rettningsbestemming av lyd kan komme til å bli skuffet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

Det kan for så vidt stemme når man skal lage et opptak av et lydbilde på mest mulig realistisk måte. Men der er ikke direkte overførbart til surround i et spill. Men, som du skriver behøver man i grunnen ikke endre på hodetelefonene for å få surround. De fleste gaming hodetelefoner er uansett stereosett som benytter seg av virtuell surround som i praksis er programvare som skaper en surround effekt. Får du en standalone virtuell lydmotor kan du altså i teorien bruke et hvilket som helst headset.

 

Med det sakt så vil det variere ganske mye hvor godt resultatet blir, både mellom fysiske headset og mellom programvaren som brukes.

 

Det finnes noen "skikkelige" surround headset med flere høytalere, men de har også noen utfordringer, den viktigste av disse er plassen. Man må bruke flere, men mindre høyttalere som helt klart kan påvirke lydbildet. Samtidig står de så nær hverandre at det er vanskelig å få utnyttet fordelene med flere høyttalere skikkelig. Dessuten blir de fort dyre, og da hjelper det ikke på at de ikke nødvendigvis kommer bedre ut i tester heller.

Endret av Hårek
Siterer video
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

Det kan for så vidt stemme når man skal lage et opptak av et lydbilde på mest mulig realistisk måte. Men der er ikke direkte overførbart til surround i et spill. Men, som du skriver behøver man i grunnen ikke endre på hodetelefonene for å få surround. De fleste gaming hodetelefoner er uansett stereosett som benytter seg av virtuell surround som i praksis er programvare som skaper en surround effekt. Får du en standalone virtuell lydmotor kan du altså i teorien bruke et hvilket som helst headset.

 

Med det sakt så vil det variere ganske mye hvor godt resultatet blir, både mellom fysiske headset og mellom programvaren som brukes.

 

Det finnes noen "skikkelige" surround headset med flere høytalere, men de har også noen utfordringer, den viktigste av disse er plassen. Man må bruke flere, men mindre høyttalere som helt klart kan påvirke lydbildet. Samtidig står de så nær hverandre at det er vanskelig å få utnyttet fordelene med flere høyttalere skikkelig. Dessuten blir de fort dyre, og da hjelper det ikke på at de ikke nødvendigvis kommer bedre ut i tester heller.

 

 

Ja du har rett i at det blir vanskelig eller nesten umulig å spille inn alle tenkelige lyder binauralt for de fleste store spill, men de kunne hvertfal brukt det i cutscenes..

 

men er det ikke mulig å simulere binaural lyd med HRTF?

 

fant dette feks:

 

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/3qqxz2/best_simulated_binaural_ive_heard_so_far/

 

edit:

fant også ut at binaural audio blir brukt i Silent Hill 3 og the Corpse Party games

 

edit:2

 

ser ikke ut som det er noe spesiell grunn til at det ikke blir brukt mer heller:

 

https://www.reddit.com/r/truegaming/comments/126fjp/why_isnt_binaural_audio_used_in_gaming/

Endret av madmats
Siterer video
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

Det kan for så vidt stemme når man skal lage et opptak av et lydbilde på mest mulig realistisk måte. Men der er ikke direkte overførbart til surround i et spill. Men, som du skriver behøver man i grunnen ikke endre på hodetelefonene for å få surround. De fleste gaming hodetelefoner er uansett stereosett som benytter seg av virtuell surround som i praksis er programvare som skaper en surround effekt. Får du en standalone virtuell lydmotor kan du altså i teorien bruke et hvilket som helst headset.

 

Med det sakt så vil det variere ganske mye hvor godt resultatet blir, både mellom fysiske headset og mellom programvaren som brukes.

 

Det finnes noen "skikkelige" surround headset med flere høytalere, men de har også noen utfordringer, den viktigste av disse er plassen. Man må bruke flere, men mindre høyttalere som helt klart kan påvirke lydbildet. Samtidig står de så nær hverandre at det er vanskelig å få utnyttet fordelene med flere høyttalere skikkelig. Dessuten blir de fort dyre, og da hjelper det ikke på at de ikke nødvendigvis kommer bedre ut i tester heller.

 

 

Men hva skal være fordelen med flere høyttalere inni hodesettet? Inn i hodet er det to innganger, en på hver side. Hvor en lydkilde befinner seg kan hjernen kalkulere ved å ta hensyn til tidsforskjellen lyden kommer til ørene. Det betyr at det ikke nødvendigvis er mulig å høre forskjell på om en lydkilde er rett bak eller rett foran.

 

Utfordringen er kanskje at i den virkelige verden så kan man snu litt på hodet for å forbedre lokaliseringen; det funker dårlig med headset. Da må man ha headset med aksellerometer e.l...? VR-headset?

Endret av Hårek
Siterer video
Lenke til kommentar

Eller noe som kan være enda mer nyttig: Du kan kjøre et kommunikasjonsprogram som f.eks. Skype via en tilkoblet telefon eller et nettbrett, og justere volumet på lagkameratene dine uavhengig av spillet.

 

Erhm.

 

Man kan jo justere volume til kun skype i windows innebygde "volummikser"

IsVdwlG.png

 

Som vanlig er logitech kjempeflinke til å prise disse milevis unna hva det er verdt i lydkvalitet. De lurer nok mange med den "ekte surrounden" sin.

Er vel butikkene som priser dem, ikke Logitech :) Endret av Merko.
Lenke til kommentar

 

Eller noe som kan være enda mer nyttig: Du kan kjøre et kommunikasjonsprogram som f.eks. Skype via en tilkoblet telefon eller et nettbrett, og justere volumet på lagkameratene dine uavhengig av spillet.

 

Erhm.

 

Man kan jo justere volume til kun skype i windows innebygde "volummikser"

IsVdwlG.png

 

Som vanlig er logitech kjempeflinke til å prise disse milevis unna hva det er verdt i lydkvalitet. De lurer nok mange med den "ekte surrounden" sin.

Er vel butikkene som priser dem, ikke Logitech :)

Ja, men da må du ut av spillet for å justere volumet, vårt poeng blir litt tydeligere hvis du tar med det neste avsnittet også. Men hvis du vet hvordan jeg kan justere volumet for Skype i Windows med noen smarte hurtigknapper som ikke krever at jeg alt-tabber meg ut av spillet, er jeg veldig interessert, for det vil jo helt klart være det enkleste :-)

 

Ang. pris pleier de fleste produsenter ha en veiledende pris, og deres fortjeneste er nok beregnet ut fra den, så de har nok en finger med i spillet for hvordan butikkene ender opp med å prise det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...