Gå til innhold

Volvo vil at roboter skal tømme søpla di


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor gjøre det så vanskelig? I Tromsø har vi allerede søppelbiler med en bemanning på 1 person, sjåføren. Og han behøver ikke gå ut av bilen for å tømme dunkene. Det er det en robotarm som tar seg av. Dunkene må stå ca 0,5 meter unna veien så robotarmen rekker den. Armen løfter dunken, tømmer den i bilen og setter dunken ned der den sto. Det virker som armen takler at dunkens plassering varierer med i hvert fall +/- 20 cm.

 

Det neste jeg kunne tenkt meg innen automatikk er:

- Automatisk plukkesystem av butikkvarer sånn at varene kommer ferdig pakket i poser eller bokser fram til der bilen står når jeg svinger inn ved butikken. En slags "drive in" butikk, der man velger varer på nettet og hentetidspunkt.

- Automatisk hjemkjøring av daglivarer, postpakker, post etc. Ingen mennesker involvert.

- Middagsmaskin. En kjøleskapstor maskin som tilbereder et variert antall sunne og gode måltider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig? I Tromsø har vi allerede søppelbiler med en bemanning på 1 person, sjåføren. Og han behøver ikke gå ut av bilen for å tømme dunkene. Det er det en robotarm som tar seg av. Dunkene må stå ca 0,5 meter unna veien så robotarmen rekker den. Armen løfter dunken, tømmer den i bilen og setter dunken ned der den sto. Det virker som armen takler at dunkens plassering varierer med i hvert fall +/- 20 cm.

 

Vi hadde de tidligere her i Kristiansand, men de gikk bort fra dem for noen år siden.  Kan ikke huske hvorfor de ble vraket, men tyder jo på at ikke alt var bra med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette har en løst her jeg bor ved at alle nye boligfelt får felles tømmestasjon. Så kommer det en bil i måneden og bytter én kontainer. Slipper å sløse tid på å vente på robot da...

Lenke til kommentar

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig? I Tromsø har vi allerede søppelbiler med en bemanning på 1 person, sjåføren. Og han behøver ikke gå ut av bilen for å tømme dunkene. Det er det en robotarm som tar seg av. Dunkene må stå ca 0,5 meter unna veien så robotarmen rekker den. Armen løfter dunken, tømmer den i bilen og setter dunken ned der den sto. Det virker som armen takler at dunkens plassering varierer med i hvert fall +/- 20 cm.

 

Vi hadde de tidligere her i Kristiansand, men de gikk bort fra dem for noen år siden.  Kan ikke huske hvorfor de ble vraket, men tyder jo på at ikke alt var bra med dem.

 

Uten at jeg sitter på noen fasit, så er det kanskje pga det var et annet selskap med andre bilder som vant anbudet på søppeltømming her i området?

 

De bilene fungerte iallefall greit her i området så vidt jeg fikk med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig? I Tromsø har vi allerede søppelbiler med en bemanning på 1 person, sjåføren. Og han behøver ikke gå ut av bilen for å tømme dunkene. Det er det en robotarm som tar seg av. Dunkene må stå ca 0,5 meter unna veien så robotarmen rekker den. Armen løfter dunken, tømmer den i bilen og setter dunken ned der den sto. Det virker som armen takler at dunkens plassering varierer med i hvert fall +/- 20 cm.

 

Det neste jeg kunne tenkt meg innen automatikk er:

- Automatisk plukkesystem av butikkvarer sånn at varene kommer ferdig pakket i poser eller bokser fram til der bilen står når jeg svinger inn ved butikken. En slags "drive in" butikk, der man velger varer på nettet og hentetidspunkt.

- Automatisk hjemkjøring av daglivarer, postpakker, post etc. Ingen mennesker involvert.

- Middagsmaskin. En kjøleskapstor maskin som tilbereder et variert antall sunne og gode måltider.

 

Men da må jeg ut å flytte dunkene hver mandag. Uaktuelt...

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig? I Tromsø har vi allerede søppelbiler med en bemanning på 1 person, sjåføren. Og han behøver ikke gå ut av bilen for å tømme dunkene. Det er det en robotarm som tar seg av. Dunkene må stå ca 0,5 meter unna veien så robotarmen rekker den. Armen løfter dunken, tømmer den i bilen og setter dunken ned der den sto. Det virker som armen takler at dunkens plassering varierer med i hvert fall +/- 20 cm.

 

Det neste jeg kunne tenkt meg innen automatikk er:

- Automatisk plukkesystem av butikkvarer sånn at varene kommer ferdig pakket i poser eller bokser fram til der bilen står når jeg svinger inn ved butikken. En slags "drive in" butikk, der man velger varer på nettet og hentetidspunkt.

- Automatisk hjemkjøring av daglivarer, postpakker, post etc. Ingen mennesker involvert.

- Middagsmaskin. En kjøleskapstor maskin som tilbereder et variert antall sunne og gode måltider.

 

Ser heller for meg robot-søppelbøtter som selv merker når de blir full eller har stått lenge nok, og kjører til strategisk plasserte tømmestasjoner, lemper av innholdet og rengjøres om det er behov, og returnerer til utgangspunktet.

 

Selvkjørende søppelbiler kjører mellom tømmestasjonene og deponiet, samt at de alltid fylles maksimalt. Dermed reduseres antall turer og avstand de må kjøre, som og gjør at antall kjøretøy som behøves, reduseres.

 

Siden alt er automatisert, så kan de kjøre til alle døgnets timer, alle dager i året, bortsett fra tidspunkter som legges inn som unntak (julaften mellom 13 og 20 for eksempel).

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...