Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at det er sent på kvelden ser jeg ikke at det er nevnt at lukkeren på alle Nikon J kamera er helt lydløs da den er utelukkende elektronisk noe som er en fordel ved bildetagning av konserter, teater og gatefoto.

Ulempen er at man kan få noe forvregning av motiver som beveger seg fort, da ikke sesnoren klarer å lese ut hele bildet samtidig men bruker ca 1/30 sekund på å lese av hele sensoren.

 

Fokoushastigheten er også betydelig bedre på Nikon 1 kamera enn MFT som kun benytter kontrastbasert autofokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at det er sent på kvelden ser jeg ikke at det er nevnt at lukkeren på alle Nikon J kamera er helt lydløs da den er utelukkende elektronisk noe som er en fordel ved bildetagning av konserter, teater og gatefoto.

Ulempen er at man kan få noe forvregning av motiver som beveger seg fort, da ikke sesnoren klarer å lese ut hele bildet samtidig men bruker ca 1/30 sekund på å lese av hele sensoren.

 

Fokoushastigheten er også betydelig bedre på Nikon 1 kamera enn MFT som kun benytter kontrastbasert autofokus.

 

Ja, elektronisk lukker kan være veldig praktisk, bruker det jevnlig på min GM1 for lydløs operasjon.

 

J5 har veldig rask fokus (antakelig delvis pga størrelsen på bildebrikken), avhengig litt av situasjonen om den er betydelig bedre enn mFT, kontrastbasert er det raskeste i mange situasjoner, på S-AF så ligger de ca likt vil jeg si (litt avhengig av hus som sagt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Fasebasert fokus slik som Nikon J1 serien har er betydelig raskere enn kontrasbasert autofokus. Min erfaring er at J1 og J4 fokuserer utrolig raskt i godt lys helt til skumring, men i mørket går den over til kontrastbasert autofokus.

 

Eneste MFT hus som kanskje kan være i nærheten av hastigheten kan være GH4  og GX8 som har DFD, depth from defocus.

Den store dybdeskrapheten man får fra den lille 1" sensoren er også en fordel med henhold til fokus.

På lav ISO er det ikke merkbart forskjell på bildekvaliteten til MFT.

Lenke til kommentar

Fasebasert fokus slik som Nikon J1 serien har er betydelig raskere enn kontrasbasert autofokus. Min erfaring er at J1 og J4 fokuserer utrolig raskt i godt lys helt til skumring, men i mørket går den over til kontrastbasert autofokus.

 

Eneste MFT hus som kanskje kan være i nærheten av hastigheten kan være GH4  og GX8 som har DFD, depth from defocus.

Den store dybdeskrapheten man får fra den lille 1" sensoren er også en fordel med henhold til fokus.

På lav ISO er det ikke merkbart forskjell på bildekvaliteten til MFT.

 

Det er ikke sant lenger (avhengig av situasjon), for vanlig AF er mFT stort sett raskere enn det meste av speilrefleks som bruker fase. Kontrast har blitt uhyre raskt.

Er forsåvidt enig i at kvalitetsforskjellen er så veldig stor (selv om den er tilstede), men jeg er litt overrasket over at du mener det når du tidligere har uttalt at NX500 har "milevis" bedre kvalitet enn mFT. De to avstandene ligger på omtrent samme nivå.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det har skjedd litt med kontrasbasert autofokus siden sist jeg avr borte i det.

GH4 med DFD er på høyde med A6000 det hadde jeg ikke trodd.

The Great Mirrorless Camera Autofocus Shootout! (GH4, X-T1, A6000, E-M1)

 

Her kommer Fuji X-T1 dårligst ut så, Olympus E-M1, A6000, GH4 best.

 

Har både J1, NX500 og GX7 per dags dato. Venter på ett objektiv til GX7 så skal jeg lage en blindtest med avstemning her inne så får vi se hva forskjellen faktisk rent subjektivt er. Jeg står fast med at NX500 bildekvalitet er milevis foran Panasonic sin 16mpx sensor som satt i G6 :thumbup:

Lenke til kommentar

Ser det har skjedd litt med kontrasbasert autofokus siden sist jeg avr borte i det.

GH4 med DFD er på høyde med A6000 det hadde jeg ikke trodd.

The Great Mirrorless Camera Autofocus Shootout! (GH4, X-T1, A6000, E-M1)

 

Her kommer Fuji X-T1 dårligst ut så, Olympus E-M1, A6000, GH4 best.

 

Har både J1, NX500 og GX7 per dags dato. Venter på ett objektiv til GX7 så skal jeg lage en blindtest med avstemning her inne så får vi se hva forskjellen faktisk rent subjektivt er. Jeg står fast med at NX500 bildekvalitet er milevis foran Panasonic sin 16mpx sensor som satt i G6 :thumbup:

 

Nei, og dette er jo også følgefokus, som er et av de svakeste egenskapene til kontrastbasert, på s-af er det lynraskt.

 

G6 har en gammel sensor, så der er det nok større forskjeller, og det er jo også en litt mer edruelig påstand enn du først kom med, nemlig at "Bildekvalitetsmessig er NX500/NX1 milevis foran alle MFT sensorer.". Forskjellen er tilstede, men ikke kjempestor. I fult dagslys er det ikke bare bare å skille slik på en blindtest.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Og Nikon har heldigvis drevet med sin 1-serie i noen år nå, så det er en del optikk å velge mellom dersom det vanlige kit-objektivet ikke frister, men - litt som med Micro Four Thirds - det er dessverre lite zoom-optikk med fast blender.

 

Hæ? m43 har jo et komplett utvalg av zoomobjektiver med fast blender som dekker området 7-150 mm (210 mm med telekonverter). Både Panasonic og Olympus har hver sine, mens Olympus har lengst rekkevidde. Her har dere forøvrig en komplett liste:

 

http://hazeghi.org/mft-lenses.html (se tabell, diagram ikke helt oppdatert)

Endret av flinx
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...