Gå til innhold

Søkemotoren som ikke sporer deg blir stadig mer populær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Startpage som førstevalg av søkemotor (den sporer heller ikke). Deretter DuckDuckGo, Wikipedia, Gulesider og Google som alternativer. Alt til sitt bruk. DuckDuckGo sin styrke er at resultatene er skikkelig nøytrale. Man finner ting som over hodet ikke er rettet mot hverken meg som person eller gruppe-analysert for sånne som bruker samme søkeord. StartPage er ikke persontilpasset, men er litt bedre på layout og bildesøk. De er en del gruppe-orientert "sånne som søker på det søkeordet". Google sitt bildesøk er både layoutmessig og resultatmessig bedre enn Startpage igjen. Google takler også regnestykker og valutaomregninger bedre. Men regn med å bli teppebombet med reklame for hva enn du søker på.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Internet Explorer på den ene maskinen min, bare for å se hva "jeg går glipp av".

Til min store overraskelse går det ikke an å bruke Google som default søkemotor i IE.

Du kan selvsagt gå inn på www.google.com, men du kan ikke utføre et google-søk ved å skrive søkeordene i adressefeltet.

Bing er default. Google kan ikke velges.

 

Men du kan lett bytte til Start Page eller DuckDuckGo.

Bare gå inn på f.eks. Start Page, og nederst på skjermen trykker du Add to IE.

Det er bedre enn Bing. Særlig Start Page.

 

 

Du kan ikke velge Google i IE pga. en feide mellom Google og MS.

MS har inkludert antisporings-greier i IE, men Google sporer deg likevel. Dermed hindrer MS at du bruker Google som default søkemotor.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Internet Explorer på den ene maskinen min, bare for å se hva "jeg går glipp av".

Til min store overraskelse går det ikke an å bruke Google som default søkemotor i IE.

 

Tøv.

Jeg har Google som default søkemotor i IE11 på min PC.

 

Hva slags plattform er det du har problemer med?

Lenke til kommentar

Jeg har Startpage som førstevalg av søkemotor (den sporer heller ikke). Deretter DuckDuckGo, Wikipedia, Gulesider og Google som alternativer. Alt til sitt bruk. DuckDuckGo sin styrke er at resultatene er skikkelig nøytrale. Man finner ting som over hodet ikke er rettet mot hverken meg som person eller gruppe-analysert for sånne som bruker samme søkeord. StartPage er ikke persontilpasset, men er litt bedre på layout og bildesøk. De er en del gruppe-orientert "sånne som søker på det søkeordet". Google sitt bildesøk er både layoutmessig og resultatmessig bedre enn Startpage igjen. Google takler også regnestykker og valutaomregninger bedre. Men regn med å bli teppebombet med reklame for hva enn du søker på.

 

DDG har ein del fine snarvegar som t.d. "!w" sender deg rett til wikipedia, "!gi" tar deg til google images, etc. Er absolutt ikkje behov for å bruke andre søkjemotorar.

Lenke til kommentar

Les dette innlegget og den påfølgende diskusjonen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1670013&p=22573166

 

Internet Explorer 11 og Windows 8.

Javel?

Alt jeg får ut av det er at du ikke klarer å skifte til Google som default søkemotor.

Andre som har Win8 & IE11 klarer det, så det er ikke noen begrensning i programvaren.

 

Kanskje noe å ta opp med PC-produsenten? (Asus, var det?)

 

PS. Jeg har selv opplevd at IE Gallery ikke akkurat er oversiktlig å finne ting i, og jeg lurer på om det ikke nettopp var Google jeg brukte litt tid på å finne. Men nå, i dag, på en half-crappy Windows RT-basert Lenovo med IE11 har jeg ingen problemer med å finne Google Search i IE Gallery og sette den som default søkemotor.

 

Jeg tror du bør prøve igjen, jeg.

Lenke til kommentar

Kan du si hvordan du fant det?

Jeg har selvsagt prøvd en stund.

Klikk på Settings (tannhjul-ikonet), velg Manage Add-ons.

I menyen til venstre, velg Add-on types: Search Providers.

Nest nederst i vinduet som kommer opp, klikk på "Find more search providers".

En ny webside åpnes. (IE Gallery)

I 2. rekke, nr. 6 fra venstre ser jeg Google Search.

Klikk på ikonet, og en ny webside kommer opp.

Klikk på "Add to Internet Explorer", bekreft ved å klikke på "Add"-knappen.

(Og så går det an å sette Google til default browser flere steder.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror Google manglet fra IE Gallery i en kort periode, og det var akkurat da jeg forsøkte å legge den til.

Jeg fant den i dag, og jeg burde ha funnet den forrige gang også om den faktisk hadde vært der. Mye av det andre er likt.

 

Flere nettsøk tyder på at ikke bare jeg hadde dette problemet.

Windowsen min er på norsk, men oppe i IE Gallery står det united states (english). Mulig IE Gallery ikke er oversatt til norsk ennå.

 

Andre med liknende problemer foreslo å stille inn region fra Australia til US, eller slette en bestemt patch fra Windows Update.

Ikke alle regioner eller brukere hadde dette problemet tydeligvis.

 

En teori jeg fant på nettet er at MS boikottet Google fordi Google ignorerer en privacy-funksjon i IE.

Når to giganter kriger går det ut over funksjonaliteten.

 

Om det var bevisst eller et uhell.... Her er en av flere artikler jeg fant om emnet:

http://www.infoworld.com/article/2911704/microsoft-windows/ie-11-patch-kb-3038314-blocks-adding-search-providers-install-may-fail-with-error-80092004.html

 

Jeg kjørte nylig Windows Update, og fikk vel den relevante feilfiksen på kjøpet. Er vel derfor det plutselig virker nå.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...