Gå til innhold

AMDs nye Zen-arkitektur skal være 40 prosent raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra! Var lenge and tilhenger, men når jeg skulle bygge ny pc august 2014 kom jeg ikke på en eneste grunn til å bruke AMD komponenter til bygget. Kanskje neste år ?

Det vil alltid være en grunn til å benytte AMD komponenter, så da har du ikke tenkt nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg håper AMD kommer på banen igjen, kjedelig (og antagelig dyrt) med Intel-only praksisen som har eksistert siden bulldozer. Dog har jeg benyttet A8/A10 til venner og bekjente, kjekke for billige "all-around" løsninger.

Lenke til kommentar

 

 

Bra! Var lenge and tilhenger, men når jeg skulle bygge ny pc august 2014 kom jeg ikke på en eneste grunn til å bruke AMD komponenter til bygget. Kanskje neste år ?

Det vil alltid være en grunn til å benytte AMD komponenter, så da har du ikke tenkt nok. 

Hvilke grunner er det? Finnes det virkelig anbefalinger der ute som setter FX-serien over i5 i det hele tatt?

 

Når det kommer til GPU er det jo varierende etter modell, og tilbud osv. Den største grunnen til å kjøpe AMD da er pris. På mer high end vil det jo være at AMD yter bedre på 1440p/2160p i forhold til 1080p ytelsen, sammenlignet med NVIDIA. AMD har og stort sett mer VRAM i sine kort. Det kan være en fordel for kort som GTX 960, som med sine 2GB VRAM ikke vil gjøre det like bra i GTA V, som et kort med 3 eller 4 GB VRAM vil.

 

Er ellers litt tvilsomt til at dette tallet de presenterer betyr 40% mer ytelse i programmer. Det stemmer sikkert, men tviler sterkt på at det er en ren 40% økning i ytelse. Akkurat som når NVIDIA alltid gir ut tall med, og sammenligner med andre. Tallene stemmer og får NVIDIA til å se bra ut, men til virkelig bruk er ytelsesforbedringen langt ifra det indikatortallet de gir ut. Intel kommer nok fortsatt til å ha en god ledelse her. Spesielt når det kommer til lavt strømforbruk for bærbare. Intel HD graphics er jo og bra nok til å håndtere alle high-res paneler som er ute i dag, så APUene til AMD kommer nok ikke til å oppleve en suksess. Selv om det hadde vært veldig gøy om PCene fikk kraftig forbedret integrert grafikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selv med 40% bedre ytelse per klokke vil nok Zen ligge bak Intel.

...men får du flere kjerner enn Intel gir til samme pris kan de ligge nærme nok til at det blir spiselig.

Lenke til kommentar

AMDs nye Zen-arkitektur skal være 40 prosent raskere

 

Tror det når jeg ser det i uavhengige tester av det ferdige produktet.  Det spiller forøvrig liten eller ingen rolle, all den tid den ikke slippes før i 2017.  Når den tid kommer vil Intel uvilsomt ligge tre hestehoder foran uansett.  Dessverre, for ingenting ville være bedre enn å ha to jevnbyrdige motstandere på banen i stedet for å måtte se på at en liten pusling kjemper en håpløs kamp mot Goliat.

Lenke til kommentar

 

Selv med 40% bedre ytelse per klokke vil nok Zen ligge bak Intel.

...men får du flere kjerner enn Intel gir til samme pris kan de ligge nærme nok til at det blir spiselig.

 

Ja vi kan håpe at en 8-kjerners Zen kan konkurrere med en ~i7-5820K til enkelte bruksområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke grunner er det? Finnes det virkelig anbefalinger der ute som setter FX-serien over i5 i det hele tatt?

 

 

Man må sette FX opp mot i3, det er der de er like i pris. (Tenker da på FX-8350 og 8320, 9xxx-serien gir ikke nok ytelsesøkning for pengene, spesielt ikke om man overklokker)

Jeg anbefaler glatt FX over i3 om det står mellom dem, men oppå det så vil jeg nok også anbefale å legge i de 400-500 ekstra kronene å gå for i5.

 

Uansett, om AMD klarer å komme seg inn på markedet som domineres av i5 pr dags dato med tanke på pris/ytelse så er det bra nok for meg. Intel må gjerne beholde entusiastmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man må sette FX opp mot i3, det er der de er like i pris.

Ja, men problemet her er at du da havner i klassen hvor APU'ene fort blir et bedre "allround" valg. Det er grunnen til at FX nesten ikke har et marked pr. i dag.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...