Gå til innhold

Sokkel 2011-3, når kan vi forvente dens foreldelse?


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg er i planleggingsfasen av ny stasjonær, men har ikke bestemt meg for når tiden er rett for å bygge den. Dersom jeg skulle ha bygget den nå, ville jeg ha valgt en i7-5930K eller i7-5960X med sokkel 2011-3.

 

Når kan vi forvente at Intels topp-CPU får en annen sokkel? Det jeg prøver å finne ut, er om jeg bør vente for å få neste generasjon Intel dersom neste generasjon innebærer at 2011-3 blir foreldet.

For dersom sokkeltypen endres, må vel også hovedkortet byttes? Det regner jeg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, det er godt å høre, håper sokkelen varer minst så lenge.

 

5960X er i Haswell-familien og det ser ikke ut til at det kommer noen high-end desktop CPU hverken i Broadwell eller Skylake (dersom Wikipedia har rett). Så da blir det vel lenge til det kommer en sprekere prosessor enn 5960X, og når den først kommer så er kanskje 2011-3 avleggs.

 

Da er det i alle fall liten vits i å velge 5930K nå, like greit å gå rett til topps med en gang.

Lenke til kommentar

Hva faen roter du med nå? Har du lest artikkelen? Skylake support? Skyake nevnes en gang, og det er ved dette

It all sounds as though the FIVR might not have been such a great idea on Intel's part, and the company seems to agree. Skylake CPUs (bound for 2015 and based on 14nm technology) will drop it

Det er ingen ny socket, det er en forbedring fra Asus sin side som resulterer i bedre overklokking.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Broadwell for HEDT\WS\Server kommer til høst\vinter, og vil også bruke socket 2011-3.

Rundt samme tid kommer mainstream Skylake på en ny socket som ikke er bakoverkompatibel.

 

Skylake for HEDT\WS\Server kommer høst\vinter 2016. Denne vil få en ny socket (erstatter den da utgående socket 2011-3), og vil samtidig mest sannsynlig være fremoverkompatibel med Cannonlake. Rundt disse tider kan vi også forvente Zen fra AMD.

 

Jeg vil si det er helt kurant å kjøpe socket 2011-3 nå, men om det ikke er noen hast så kan det være lurt å vente til høst\vinter. Mainstream skylake i topputgave kommer med fire kjerner, base clock på 4,0Ghz og forventet ca 15% økning i IPC. Den vil altså tilsvare en Haswell\Broadwell på ca. 4,6Ghz.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er helt kurant å kjøpe socket 2011-3 nå, men om det ikke er noen hast så kan det være lurt å vente til høst\vinter. Mainstream skylake i topputgave kommer med fire kjerner, base clock på 4,0Ghz og forventet ca 15% økning i IPC. Den vil altså tilsvare en Haswell\Broadwell på ca. 4,6Ghz.

5960X er på 3 GHz. Men det er mer enn frekvensen som bestemmer ytelsen. Forventes det at noen av prosessorene du nevner vil få høyere ytelse enn 5960X?

 

Ytelse i spill er viktig og det er mange spill som er dårlige til å utnytte mange kjerner. Særlig spill som er noen år gamle.

 

Vi går inn i juni om noen få dager. Høsten er straks her og vinteren følger like etter.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

 

Jeg vil si det er helt kurant å kjøpe socket 2011-3 nå, men om det ikke er noen hast så kan det være lurt å vente til høst\vinter. Mainstream skylake i topputgave kommer med fire kjerner, base clock på 4,0Ghz og forventet ca 15% økning i IPC. Den vil altså tilsvare en Haswell\Broadwell på ca. 4,6Ghz.

5960X er på 3 GHz. Men det er mer enn frekvensen som bestemmer ytelsen. Forventes det at noen av prosessorene du nevner vil få høyere ytelse enn 5960X?

 

Ytelse i spill er viktig og det er mange spill som er dårlige til å utnytte mange kjerner. Særlig spill som er noen år gamle.

 

Vi går inn i juni om noen få dager. Høsten er straks her og vinteren følger like etter.

 

 

Broadwell for HEDT vil bruke samme plattformen som 5960X (Haswell), og ytelsesøkningen for CPU vil ikke være noe å sette i kryss i taket for. Altså ikke noe jeg hadde giddi å vente særlig lenge på.

 

 Skylake hadde jeg vurdert å vente på. Mainstream Skylake på 4,0Ghz vil få ca. 50% ytelsesforbedring i enkelttrådsytelse sammenlignet med 5960X på 3,0Ghz, til en bedre pris. Men du vil få halvparten så mange kjerner, noe som vil gi utslag på spill og programmer som bruker mer enn fire. Du vil få færre PCIe-lanes, noe som har betydning hvis du for eks. har flere kraftige GPU`er. Du vil få lavere minnebåndbredde og mindre cache, som har betydning på minneintensive oppgaver.

 

Om du skal bruke maskinen til oppgaver som kan utnytte mange kjerner, for eks. videoredigering, 3D eller andre ting, så hadde jeg definitivt gått for 5960X (eller gått over til Xeon E5). Skal du hovedsaklig spille og ikke har tre eller flere GPU`er, så hadde jeg ventet på mainstream Skylake.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åtte kjerner trenger jeg ikke, men med bare fire føler jeg at jeg har lite å gå på. Jeg vil ikke bare ha nok datakraft, jeg vil ha en god del mer enn jeg klarer å utnytte. Jeg er ikke sikker på om jeg får mest ut av en lavere klokket åttekjerner eller en høyere klokket med færre kjerner.

 

Jeg skal spille en del, f.eks GTA5. Mange spill vil kanskje dra mer nytte av høy GHz og mindre av antall kjerner? Og så skal jeg bruke den noe til videokonvertering, her er vel antall kjerner viktigere.

Det er to ganske ulike bruksområder som krever litt ulike egenskaper. Så jeg vil ha full pose og full sekk, for å si det slik. :hm:

 

Du nevner mainstream. Det er ikke det jeg er ute etter, det er entusiast-saker jeg skal ha.

Jeg har ikke engang vurdert Xeon. Noen liker Xeon til desktop men jeg vet ikke helt. Man kan jo ha to stykker av dem, men jeg vet ikke om to stykker vil hjelpe mye.

 

PCI-lanes har jeg lite peiling på. Men jeg forstår at det har med båndbredde å gjøre. Jeg skal ma minst 2xSLI og holder muligheten for 3x og 4xSLI åpen.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Åtte kjerner trenger jeg ikke, men med bare fire føler jeg at jeg har lite å gå på. Jeg vil ikke bare ha nok datakraft, jeg vil ha en god del mer enn jeg klarer å utnytte. Jeg er ikke sikker på om jeg får mest ut av en lavere klokket åttekjerner eller en høyere klokket med færre kjerner.

 

Jeg skal spille en del, f.eks GTA5. Mange spill vil kanskje dra mer nytte av høy GHz og mindre av antall kjerner? Og så skal jeg bruke den noe til videokonvertering, her er vel antall kjerner viktigere.

Det er to ganske ulike bruksområder som krever litt ulike egenskaper. Så jeg vil ha full pose og full sekk, for å si det slik. :hm:

 

Om du ikke trenger åtte kjerner så er det vel bare å overklokke en 5820 da?

Lenke til kommentar

Eller som du sier, siden du holder døren oppe for 3-4 SLI, gå for en 5930K? Koster bittelitt mer enn 5820K, men da har du 40PCIe-lanes motfor 28 på 5820K (16x16x8x vs 8x8x8x) Sleng på 2 stk NVMe også, så har du fortsatt (16x8x8x4x4x)
Uansett, så skal det også holde med 8x PCIe også, så 5820K er ikke noe bomkjøp akkurat, men skal du ha trippel SLI så fjerner du muligheten for to stk NVMe på 5820K, siden det da blir 8x8x8x4x. Du kan ha en da. Quad er i utgangspunktet ikke støttet av 5820K. :)

EDIT: Herregud for en rotete forklart post av meg. Håper det gir litt mening i alle fall. :p

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sleng på 2 stk NVMe også, så har du fortsatt (16x8x8x4x4x)

Unnskyld, kan du gi meg dette med teskje? Og jeg er usikker på hva 16x8x8... osv er, men jeg tror det har med båndbredde å gjøre.

 

NVMe SSD har noe med CPU å gjøre? :hmm:

 

 

Sannsynligvis får DI oppdraget med byggingen, og jeg har fått løfte om en håndplukket 5960X. Jeg skulle kjøpe denne men jeg var for sent ute.

 

Jeg kan kanskje velge 5930K, men da må den være bedre til mitt bruk enn 5960X. Dersom de er jevnbyrdige til mitt bruk vil jeg velge 5960X... :wee:

 

5930K har høyere basefrekvens, men dårligere turbo. Så jeg vet ikke hvem som har best ytelse per kjerne.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Den maskinen der er jo helt rå, men jeg ville ha bygd den selv, det er jo det som er moro! :D

Egentlig trenger ikke å forklare deg så mye, annet enn at du bare går å kjøper deg en 5960X, den er bedre enn de to andre på alt. Mulig kanskje de to andre klokker en smule bedre, men det kommer an på lotteriet uansett. ;)
Men veldig kort, NVMe er disse ny typene diskene som går på PCIe grensesnittet. De tar opp 4x hver seg.
PCIe lanes er "det samme" som x, så 16x16x8x tar opp 40 PCIe lanes. :)

Uansett, beklager forvirringen. :p

Lenke til kommentar

Men veldig kort, NVMe er disse ny typene diskene som går på PCIe grensesnittet. De tar opp 4x hver seg.

PCIe lanes er "det samme" som x, så 16x16x8x tar opp 40 PCIe lanes. :)

Jeg har fått med meg at NVMe er noe nytt som øker hastigheten på SSD. Men tilbake til PCI lanes - det er dette jeg er usikker på. Jeg går ut ifra at vi kan kalle disse 40 lanes for 40 busser.

 

"16x8x8x4x4x" - Dette er en tallrekke som fremstår som noe kryptisk for meg. Jeg ser at summen av tallene blir 40, så da kan ikke x være en multiplikator. Først har vi en gruppe på 16 busser, så to grupper på 8 busser i hver, og til sist to grupper med 4 busser i hver. Totalt 40.

 

Hver NVMe SSD får reservert 4 stk busser?

Og hver GPU får reservert x antall busser?

 

Hva annet kan trenge busser?

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Skal du ha pci ekspress basert SSD med mest ytelse og lavest delay så skal den settes på cpuens pcie 3.0 buss med 4 lanes pr. NVMe SSD .

Skal du ha to slike NVMe SSD optimal plassert forsvinner 8x cpu lanes kun til solid state drives

Med en 5820k har di da "kun igjen" 28-8 = 20 lanes til grafikk kort og kan kun ha SLI med to grafikk kort I 8X + 8X lanes konfig (ikke 16x på noen og tri SLI blir vel ikke mulig)

Med en 5930k har du igjen 32 lanes til grafikk kort , eller også rom til flere enn to NVMe SSD .

 

Man må også studere 2011-3 hovedkortene hvordan cpu lanes er distribuert slik at man får plass til og fordelt det man ønsker av pcie 3.0 enheter på cpuens pch om man velger en 28lanes eller 40lanes prosessor.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...