Gå til innhold

[Løst] Er 1stk MO-RA3 PRO radiator nok til mitt oppsett?.


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Jeg har endelig fått vett nok til innkjøp av ekte vannkjøling til mitt oppsett.

Siden dette er ett nytt felt for meg(noob), trengs det hjelp/tips fra noen kloke vannkjølte hoder her :) .

 

1. Er 1stk MO-RA3 PRO radiator nok til heftig OC av i7 4790K samt 2stk R9 290X?.

2. Hva er best av parallel eller seriekobling av mine R9 290X?.

 

Skal bruke 2stk EK-XRES 140 D5 Vario pumper med 12mm krom-kobberrør.

Hadde tenkt å bruke krom-kobberrør inni pc til blokkene, ser jo litt fett ut det.

Radiator og pumper skal stå sammen i eget stand på gulvet, ikke i mitt NZXT H440 kabinett.(slanger mellom radiator og PCn).

Har bestillt 8stk EK 180mm vifter som settes opp i push-pull på radiator.

Blokker til CPU/GPUs blir snart bestillt(EK).

 

:dribble:

post-210502-0-84736300-1426246742_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er målsetningen for vanntemperatur? Hva er ambient? Hvor mye støy tåler du?

Alt avhengig av vifteteffekt kan typisk en radiator kjøle 2-20W pr. 120mm vifteposisjon pr. 1grad delta T. 2W tilsier enkelt svært langsom vifte eller godt som ingen vifte. 20W trenger nok push-pull bråkmakere.

 

Hvis du antar 5grader ovenfor og antar 600W last får du en anslått delta T på 600/(9*5)=13.3C. Ikke veldig lavt, men så tilsier 5W/grad stille vifter og 600W er mye...

 

Paralell eller serie har lite betydning for temperatur. Hvis du antar ca 200l/time eller 55g/s så er det gitt at spesifikk varmekapasitet for vann er ca 4.2J/K. D.v.s. at om hele vannmengden strømmer gjennom en vannblokk så kreves 55g/s*4.2J/K*g=231W (J/s er watt) for å heve temperaturen 1 grad C ved en passering. Deler du den i to med paralellkopling synker dette til 115W. Dette er fortsatt høyt nok til at du ser maks 1 grad C temperaturøkning i vannblokka ved paralell vs. seriell (Om total vannstrøm er konstant, men reellt vil total strøm av vann øke noe med paralell kopling så forskjellen blir mindre). Sett hele loopen under ett er effekten inn den samme og radiatoren har uendrede forhold så delta T vil ikke endre seg. (Om det blir lite nok vanngjennomstrømming kan imidlertid noen vannblokker få høyere termisk impedans p.g.a. laminær flyt, men vannblokker for grafikkort er meg bekjent lite følsomme for dette)

Jeg ville heller tenkt på om du får nok vannstrøm til å bli kvitt alle luftbobler i systemet fremfor å bekymre meg om kjølingen i seg selv sår du vurderer flytrate og seriell/paralell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plenty. Mora er i bunn og grunn 3x420mm radiatorer satt sammen, dvs at du har en 420mm radiator pr komponent, MAO PLENTY.

 

Jeg kjørte en gang i tiden 3x6970 voltmodda til 1.3v + en 2600k @ 1.63v (5.4Ghz) på en Mora 3 Pro, kortene og cpu'en tippet 1200w under load, etter benchmarks i 3Dmark osv lå vanntemp ca 4C over romtemp, nå skal det sies at en slik benchmark ikke er lang nok tid for at temp skal nå max, men uansett så er du langt under 1200w med det oppsettet du har så du kommer nok til å se gode temp gitt at flow osv er god nok (ser at du skal ha 2x D5, samme som jeg kjørte så flow skal det være plenty av)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar sverreb og EggMan88 :thumbup:

 

Regnet med at MO-RA3 PRO skulle holde, hvis ikke får jeg skaffe en 420 radiator som monteres i front av mitt NZXT H440 kabinett.

 

Er noe annet jeg lurer på:

1. Har lest noen steder at nickel blokkene til EK må man styre unna pga flassing, nickelbelegget løsner etter en stund..

Stemmer dette, eller er det fikset opp i nå?.

 

2. Har tenkt å flæske til med EK-FC R9 290X Backplates til EK GPU blokkene.

Leser at denne hjelper på kjøling av VRM, stemmer dette eller er den mest for pynt?.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ok. hvilken type kjølevæske bruker du Nizzen?.

Lest at destilert vann/batterivann ikke er anbefalt.

 

Bruker som regel destilert vann (helt rent vann) og litt EK rød farge, fordi det har jeg liggende her nok av :p

 

Bare vann og litt rød farge har også funket flott lenge. Dog nå har ikkje jeg skjermkort så fryktelig mange år av gangen da.

Lenke til kommentar

Jupp. fått med meg at du bytter skjermkort oftere enn jeg bytter undikk :green:

Hva med denne EK backplaten da.. noe vits å skaffe det, eller er det bare for pynt?.

bakplata blir sykt varm, så den hjelpe. Overklokker kortet mere?, neppe... Beskytter skjermkortet for litt vannlekkasje da :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jupp. fått med meg at du bytter skjermkort oftere enn jeg bytter undikk :green:

Hva med denne EK backplaten da.. noe vits å skaffe det, eller er det bare for pynt?.

bakplata blir sykt varm, så den hjelpe. Overklokker kortet mere?, neppe... Beskytter skjermkortet for litt vannlekkasje da :)

 

Takker for svar.

Da blir det EK backplates på meg.

 

To siste spørsmål før jeg setter tråden til løst:

1. Bør jeg starte med at flow går først gjennom CPU, eller spiller det ingen rolle?.

2. Noen som vet om en PWM vifteregulator/controller(ikke 5.25"), noe alla swiftech 8-way pwm cable splitter - sata power (8w-pwm-spl-st) som kan skaffes i Norge?

post-210502-0-25542900-1426868431_thumb.jpg

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...