Gå til innhold

Her er kameraene som fortjener å havne under juletreet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor anbefales Canon S110 fortsatt når det ikke lenger er mulig å kjøpe det nytt?
Linken deres i Prisguide rapporterer: "Ingen priser tilgjengelig
Det vil normalt si at produktet er nytt eller ikke selges lenger."

 

Både S110 og S100 er gode kamera, men man får dem antagelig kun på bruktmarkedet.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor anbefales Canon S110 fortsatt når det ikke lenger er mulig å kjøpe det nytt?

Linken deres i Prisguide rapporterer: "Ingen priser tilgjengelig

Det vil normalt si at produktet er nytt eller ikke selges lenger."

 

Både S110 og S100 er gode kamera, men man får dem antagelig kun på bruktmarkedet.

 

https://www.komplett.no/canon-powershot-s110-veske/830892 :tease:

 

 

Ok, det er mulig å kjøpe, men man må være bra dum for å kjøpe det når det er 39 kr dyrere enn erstatteren S120 som er merkbart bedre.

Til den prisen kan S110 ikke anbefales, legger man til kr 400 får man et Sony RX100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen grunn til at Sony A6000 ikke er med i denne anbefalingen? Tenkte jeg skulle spørre da jeg hadde planer om gi bort en slik i julegave.

At et kamera ikke er med i en anbefaling, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et godt kamera av den grunn. Vi forsøker, så langt det går, å anbefale kameraer vi selv har testet eller lekt med og dermed har et bredere grunnlag å uttale oss på enn bare å lese spesifikasjoner alene.

 

I samme prisklasse som A6000 finner du også Olympus OM-D E-M10, som vi trekker frem i anbefalingene. A6000 har høyere oppløsning og større bildebrikke, kjappere seriebildefunksjon, flere fokuspunkter, kjappere blitssynkronisering og bedre batteritid. E-M10 har innebygget bildestabilisator (treakses), berøringsskjerm, full manuell styring via en smartenhet og timelapse-funksjon.

 

Begge kameraene vil antagelig være svært gode kjøp, så jeg ville kanskje kikket nærmere på hva mottaker trenger av funksjoner og optikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Hvorfor anbefales Canon S110 fortsatt når det ikke lenger er mulig å kjøpe det nytt?

Linken deres i Prisguide rapporterer: "Ingen priser tilgjengelig

Det vil normalt si at produktet er nytt eller ikke selges lenger."

 

Både S110 og S100 er gode kamera, men man får dem antagelig kun på bruktmarkedet.

 

Har et S100 kamera, og det er ikke et godt kamera. Kameraet har en lysmåler som mild sagt er elendig. Det skjer ofte at bildene blir ødelagt ved at de enten er veldig røde, eller at bildene blir veldig overexponert. Kommer aldri til å kjøpe Canon kompaktkamera igjen.

Lenke til kommentar

 

Har et S100 kamera, og det er ikke et godt kamera. Kameraet har en lysmåler som mild sagt er elendig. Det skjer ofte at bildene blir ødelagt ved at de enten er veldig røde, eller at bildene blir veldig overexponert. Kommer aldri til å kjøpe Canon kompaktkamera igjen.

 

Hadde jeg hatt et S100 med de feilene du beskriver ville jeg godt til butikken og klaget. Dette er ikke normalt for et S100 som var et av de aller beste kameraene i sin klasse da det kom. Problemene må enten skyldes feil på ditt eksemplar eller noe som er innstilt feil på kameraet.

Endret av seriksen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen grunn til at Sony A6000 ikke er med i denne anbefalingen? Tenkte jeg skulle spørre da jeg hadde planer om gi bort en slik i julegave.

 

A6000 kan du trygt legge under juletreet, er bare å lese tester av det, scorer høyt i alle tester. Eller du kan spørre meg eller andre Sonybrukere om hvordan det er.

 

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a6000/13 Gold Award

Lenke til kommentar

Rart at Sony RX100 mark 3 blir anbefalt, med mark 2 som et godt alternativ, uten at første utgave blir nevnt med et ord. Alle tre utgavene selges side om side.

 

Det er i praksis ingen forskjell i bildekvalitet mellom mark 1 og 2, og veldig små forskjeller mellom 1 og 3, men forskjellen i prisen er derimot ganske stor. Og det er ikke alle som har behov for blitssko, vridbar skjerm og wi-fi (som er forskjellen mellom utgave 1 og 2). Forskjellen opp til mark 3 er definitivt ikke verdt dobbelt pris hvis ikke søkeren er et absolutt must.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

 

 

Har et S100 kamera, og det er ikke et godt kamera. Kameraet har en lysmåler som mild sagt er elendig. Det skjer ofte at bildene blir ødelagt ved at de enten er veldig røde, eller at bildene blir veldig overexponert. Kommer aldri til å kjøpe Canon kompaktkamera igjen.

Hadde jeg hatt et S100 med de feilene du beskriver ville jeg godt til butikken og klaget. Dette er ikke normalt for et S100 som var et av de aller beste kameraene i sin klasse da det kom. Problemene må enten skyldes feil på ditt eksemplar eller noe som er innstilt feil på kameraet.

Har vært innom butikken. Ingen feil funnet. De bekreftet at lysmåler er dårlig. Leser på nettet at det er ganske mange som klager på de samme feilene. Leser også at Canon booster rødfargen, noe jeg synes de også gjør (ganske mye). Bruker kamera i "P" modus. Når det tar gode bilder, blir bildene virkelig bra. Men kameraet får problemer når lyse og mørke "sener" er i samme bilde. Da blir bildet veldig hvitt. Har ikke opplevd samme problemer med noen andre merker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd slike problemer med mitt S100-kamera.

Det er forskjell på bilder fra S100 og RX100 II, men hovedsakelig i skarpheten, ikke i fargene og eksponeringen.

Samsung NX300 treffer ofte litt bedre på fargene (med automatisk hvitbalanse) i lite lys, men det er ikke et kompaktkamera.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at Sony RX100 mark 3 blir anbefalt, med mark 2 som et godt alternativ, uten at første utgave blir nevnt med et ord. Alle tre utgavene selges side om side.

 

Det er i praksis ingen forskjell i bildekvalitet mellom mark 1 og 2, og veldig små forskjeller mellom 1 og 3, men forskjellen i prisen er derimot ganske stor. Og det er ikke alle som har behov for blitssko, vridbar skjerm og wi-fi (som er forskjellen mellom utgave 1 og 2). Forskjellen opp til mark 3 er definitivt ikke verdt dobbelt pris hvis ikke søkeren er et absolutt must.

 

Er det noe som tilsvarer RX100 i lysstyrke i samme prisklasse? (3500-5000), vil heller gi bort noe lyssterkt og kompakt enn en kompakt med superzoom.

 

EDIT: sjekket mk1, og jeg ser ikke helt at det er underbygd at kvaliteten er omtrent den samme? mk1 går bare til 14mm, og har mye mindre blender på tele.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

EDIT: sjekket mk1, og jeg ser ikke helt at det er underbygd at kvaliteten er omtrent den samme? mk1 går bare til 14mm, og har mye mindre blender på tele.

 

AtW

Hva mener du med at mk 1 går til 14mm?

 

Uansett, jeg sa at mk 1 og 2 i praksis har samme bildekvalitet. Forskjellen opp til mk 3 er at den har bedre blenderåpning på tele. Men bortsett fra dette er det ikke mye forskjell å snakke om angående bildekvalitet.

 

Mk 3 har bedre vidvinkel (24mm vs 28mm) men mindre tele (70mm vs 100mm). Personlig liker jeg vidvinkel bedre enn tele, men jeg synes ikke det er verdt dobbelt pris.

Lenke til kommentar

 

EDIT: sjekket mk1, og jeg ser ikke helt at det er underbygd at kvaliteten er omtrent den samme? mk1 går bare til 14mm, og har mye mindre blender på tele.

 

AtW

Hva mener du med at mk 1 går til 14mm?

 

Uansett, jeg sa at mk 1 og 2 i praksis har samme bildekvalitet. Forskjellen opp til mk 3 er at den har bedre blenderåpning på tele. Men bortsett fra dette er det ikke mye forskjell å snakke om angående bildekvalitet.

 

Mk 3 har bedre vidvinkel (24mm vs 28mm) men mindre tele (70mm vs 100mm). Personlig liker jeg vidvinkel bedre enn tele, men jeg synes ikke det er verdt dobbelt pris.

 

 

MK II og III har BSI-sensor, det har ikke Mk I, men det gir ikke de helt store forskjellene i prakis. Fordelene med Mk I er størrelse og pris, MK II har litt bedre sensor, vippbar skjerm og blitssko med kontakt slik at ekstern søker kan benyttes. Mk III har helt nytt objektiv og innebygd søker, men ikke blitssko, så alle ha noen fordeler og ulemper. Zoomområde og pris er kanskje de viktigste forskjellene.

Lenke til kommentar

 

EDIT: sjekket mk1, og jeg ser ikke helt at det er underbygd at kvaliteten er omtrent den samme? mk1 går bare til 14mm, og har mye mindre blender på tele.

 

AtW

Hva mener du med at mk 1 går til 14mm?

 

Uansett, jeg sa at mk 1 og 2 i praksis har samme bildekvalitet. Forskjellen opp til mk 3 er at den har bedre blenderåpning på tele. Men bortsett fra dette er det ikke mye forskjell å snakke om angående bildekvalitet.

 

Mk 3 har bedre vidvinkel (24mm vs 28mm) men mindre tele (70mm vs 100mm). Personlig liker jeg vidvinkel bedre enn tele, men jeg synes ikke det er verdt dobbelt pris.

 

 

Heh, beklager, kjører mFT til daglig, og har tydeligvis blitt så indoktrinert at jeg oppgir ting i 2-crop :) Mente 28 mm.

 

Jo, men du sa jo forskjellene var veldig små opp til mk3, mye bedre blender på tele og 24mm gjør endel forskjell for min del. Når det er sagt, så synes jeg heller ikke det virker som det er verd dobbel pris, MK1 er vel den som foreløpig ligger best an for plassen under treet i år. Hadde jeg hatt rundt 7k å brenne hadde jeg nok heller sett på LX100

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...