Gå til innhold

Samsung: – Ingen OLED-TV fra oss neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes jo OLED høres veldig spennende ut, men er fortsatt litt skeptisk til levetiden på panelene.

 

Vet man sikkert om LG har løst dette problemet på sine TVer, eller risikerer man fortsatt at panelene begynner å få synlige "skygger" her og der i bildet i løpet av relativt kort tid ved vanlig bruk (kanskje 1-2 år?) som følge av at diodene slites i forskjellig tempo avhengig av hvor intenst/lenge hver enkelt diode lyser og slikt?

 

Det vil f.eks. være kjedelig å over tid få en godt synlig "skygge" oppe i hjørnet av bildet, der favorittkanalens lyse TV-logo vanligvis pleier å befinne seg, som følge av at diodene slites raskere der enn i resten av bildet.

Lenke til kommentar

Jeg synes jo OLED høres veldig spennende ut, men er fortsatt litt skeptisk til levetiden på panelene.

 

Vet man sikkert om LG har løst dette problemet på sine TVer, eller risikerer man fortsatt at panelene begynner å få synlige "skygger" her og der i bildet i løpet av relativt kort tid ved vanlig bruk (kanskje 1-2 år?) som følge av at diodene slites i forskjellig tempo avhengig av hvor intenst/lenge hver enkelt diode lyser og slikt?

 

Det vil f.eks. være kjedelig å over tid få en godt synlig "skygge" oppe i hjørnet av bildet, der favorittkanalens lyse TV-logo vanligvis pleier å befinne seg, som følge av at diodene slites raskere der enn i resten av bildet.

 

Jeg har ikke noe kunnskap om "innbrenning" ala plasma, og LG benytter det jeg vet bare hvite dioder. Over disse filter for å gi rød, blått og grønt?

Svakheten med Samsungs paneler er at de benytter forskjellig dioder per farge, og at i alle fall blå har eller hadde redusert livslengden. Jeg vet ikke om mine påstander er riktige, men dette min enkle forståelse per dato.

Lenke til kommentar

Klar tale: "Ikke kjøp TV fra oss det nærmeste året - Samsung"

 

LG har vist løst problemed med billig OLED produksjon, mens Sony og Samsung sliter med det samme. Muligens Panasonic også om jeg husker rett. Søkefunksjonen på tek er dessverre så dårlig at jeg ikke fant tilbake til artikkelen.

 

KimWhinesAlot: Hva med 3840*2160 OLED?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes jo OLED høres veldig spennende ut, men er fortsatt litt skeptisk til levetiden på panelene.

 

Vet man sikkert om LG har løst dette problemet på sine TVer, eller risikerer man fortsatt at panelene begynner å få synlige "skygger" her og der i bildet i løpet av relativt kort tid ved vanlig bruk (kanskje 1-2 år?) som følge av at diodene slites i forskjellig tempo avhengig av hvor intenst/lenge hver enkelt diode lyser og slikt?

 

Det vil f.eks. være kjedelig å over tid få en godt synlig "skygge" oppe i hjørnet av bildet, der favorittkanalens lyse TV-logo vanligvis pleier å befinne seg, som følge av at diodene slites raskere der enn i resten av bildet.

 

LG og Samsung lager OLED på forskjellig måte. Den typen Samsung lager er den som har mest problem med levetid osv (blå dioder). LG sin variant er ikke like god, men den er mye billigere og du slipper mange slike problemer. Gjerne også en grunn til at samsung venter med TVene.

 

Er ikke sikker på i hvor stor grad LG har klart å løse disse problemene, men gikk at de satser så mye på det regner jeg med at de er ganske gode. I Norge har vi jo og ganske god beskyttelse for forbrukeren. Så tror det er ganske safe å kjøpe den i Norge ihvertfall. Du kan sikkert og finne ut en del med litt kjapp googling. Du er nok ikke den eneste som lurer på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg synes jo OLED høres veldig spennende ut, men er fortsatt litt skeptisk til levetiden på panelene.

 

Vet man sikkert om LG har løst dette problemet på sine TVer, eller risikerer man fortsatt at panelene begynner å få synlige "skygger" her og der i bildet i løpet av relativt kort tid ved vanlig bruk (kanskje 1-2 år?) som følge av at diodene slites i forskjellig tempo avhengig av hvor intenst/lenge hver enkelt diode lyser og slikt?

 

Det vil f.eks. være kjedelig å over tid få en godt synlig "skygge" oppe i hjørnet av bildet, der favorittkanalens lyse TV-logo vanligvis pleier å befinne seg, som følge av at diodene slites raskere der enn i resten av bildet.

 

Noe av grunnen til LG's OLED fremgang er RGBW teknologien de har kjøpt (eller lisensiert?) fra Kodak. Det at de bruker en ekstra hvit diode, sliter mye mindre på f.eks den blå dioden, hvor levetiden har vært det mest kritiske. Hvor lenge dette evt. forlenger levetid har jeg ingen formening om, det blir interessant å se.

Lenke til kommentar

Den typen Samsung lager er den som har mest problem med levetid osv (blå dioder).

Dette er ikke grunnen til at Samsung ikke klarer å produsere OLED TVr.

Samsung lager paneler av farget OLED materiale (RGB) - problemet deres er å få lagt de forskjellige fargene (metall gitter "silketrykk") på store flater fordi nettingen buer seg og legger seg i det underliggende materialet som allerede er påført (hver farge legges i hver sin omgang).

De har ikke dette problemet på små flater - derfor kan de produsere små OLED skjermer for mobiltelefoner med den samme prosessen, men store flater som TV blir for stor feilprosent.

Det er heller ikke dioder som produserer lyset/fargen i pikslene som skaper bildet.

 

 

Noe av grunnen til LG's OLED fremgang er RGBW teknologien de har kjøpt (eller lisensiert?) fra Kodak. Det at de bruker en ekstra hvit diode, sliter mye mindre på f.eks den blå dioden, hvor levetiden har vært det mest kritiske. Hvor lenge dette evt. forlenger levetid har jeg ingen formening om, det blir interessant å se.

Som sagt, lyset fra diodene er ikke synlig for TV titteren.

Alle pikslene blir agitert av en blå diode som agiterer fosfor-materialet/OLED så det lyser.

 

Alle pikslene i LGs OLED TV er i utgangspunktet hvite, men i hver gruppe av fire piksler så er tre av dem dekket av fargefiltre og en er udekket og derfor hvit.

 

I motsetning til Samsungs metode som bruker tre forskjellige farger som må legges på i separate prosesser så kan LG dekke alle piksel punkter i en prosess siden alle har samme hvite farge og så bare "slenger man" en plate med fargefilter på toppen.

Derfor er LGs OLED TVr lettere og billigere å lage

 

Samsung sliter nå med å raffinere metoden hvor man bruker en Ink-jet printer for å legge hver dot med OLED materiale for hver piksel.

Flere firmaer hevder å ha løst dette, men vi har enda ikke sett noen store prototyper som er laget med printer metoden.

 

Angående Quantum Dot; Samsung har ikke opplyst om hvilken Quantum Dot metode de bruker, men alle andre som har laget Quantum Dot TVr de siste årene, som f.eks. Sony - legger en Quantum Dot film/filter over LED diodene - dette resulterer i at lyset fra LED får et bredere spektrum og derfor levere et "hvitere" lys som skinner gjennom LCD laget.

 

Det er altså generelt ikke fargefilter for hver piksel - men noen prøver å lage de samme typen fargefiltre som brukes i OLED TVr med Quantum Dot materiale.

Hvor langt de er kommet med det er usikkert for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke dioder som produserer lyset/fargen i pikslene som skaper bildet.

Organic Light Emitting Diode. Greia med OLED er nettopp at diodene skaper lyset, ikke et generelt baklys som så må fargefiltreres og dimmes via transistorstyrte piksler. OLED produserer bare det lyset de må, mens LCD produserer full lysstyrke hele tida og må dimmes ned med LCD (og i nyere tid i kombinasjon med lokal dimming av baklyset). Det er det som gjør at OLED har lavere energiforbruk for samme lysstyrke. LCD-ens filter er aldri 100% effektive. Det er derfor LCD alltid gir noe gjennomskinn selv når det skal være helt sort. Videre er de transistorstyrte flytende krystallene i LCD ganske trege å bevege. Det er årsaken til at LCD har tregere responstid på panelet enn OLED.

 

Hvordan diodene i OLED er konstruert (med ulike bølgelengder, eller blå + fosfor + fargefilter) vet jeg ikke, men jeg vil tippe det har en basis bølgelengde (blå) som så endres statisk via fosfor og filter i hver sub-piksel. Dvs. at det er de blå pikslene som er nærmest utgangspunktet, mens hvit, gul og rød er fargefiltrerte piksler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Den typen Samsung lager er den som har mest problem med levetid osv (blå dioder).

Dette er ikke grunnen til at Samsung ikke klarer å produsere OLED TVr.

Samsung lager paneler av farget OLED materiale (RGB) - problemet deres er å få lagt de forskjellige fargene (metall gitter "silketrykk") på store flater fordi nettingen buer seg og legger seg i det underliggende materialet som allerede er påført (hver farge legges i hver sin omgang).

De har ikke dette problemet på små flater - derfor kan de produsere små OLED skjermer for mobiltelefoner med den samme prosessen, men store flater som TV blir for stor feilprosent.

Det er heller ikke dioder som produserer lyset/fargen i pikslene som skaper bildet.

 

 

Noe av grunnen til LG's OLED fremgang er RGBW teknologien de har kjøpt (eller lisensiert?) fra Kodak. Det at de bruker en ekstra hvit diode, sliter mye mindre på f.eks den blå dioden, hvor levetiden har vært det mest kritiske. Hvor lenge dette evt. forlenger levetid har jeg ingen formening om, det blir interessant å se.

Som sagt, lyset fra diodene er ikke synlig for TV titteren.

Alle pikslene blir agitert av en blå diode som agiterer fosfor-materialet/OLED så det lyser.

 

Alle pikslene i LGs OLED TV er i utgangspunktet hvite, men i hver gruppe av fire piksler så er tre av dem dekket av fargefiltre og en er udekket og derfor hvit.

 

I motsetning til Samsungs metode som bruker tre forskjellige farger som må legges på i separate prosesser så kan LG dekke alle piksel punkter i en prosess siden alle har samme hvite farge og så bare "slenger man" en plate med fargefilter på toppen.

Derfor er LGs OLED TVr lettere og billigere å lage

 

Samsung sliter nå med å raffinere metoden hvor man bruker en Ink-jet printer for å legge hver dot med OLED materiale for hver piksel.

Flere firmaer hevder å ha løst dette, men vi har enda ikke sett noen store prototyper som er laget med printer metoden.

 

Angående Quantum Dot; Samsung har ikke opplyst om hvilken Quantum Dot metode de bruker, men alle andre som har laget Quantum Dot TVr de siste årene, som f.eks. Sony - legger en Quantum Dot film/filter over LED diodene - dette resulterer i at lyset fra LED får et bredere spektrum og derfor levere et "hvitere" lys som skinner gjennom LCD laget.

 

Det er altså generelt ikke fargefilter for hver piksel - men noen prøver å lage de samme typen fargefiltre som brukes i OLED TVr med Quantum Dot materiale.

Hvor langt de er kommet med det er usikkert for øyeblikket.

 

 

Tror det er en misforståelse :). Jeg er klar over at levetid på dioder ikke er grunnen til at de ikke klarer å produsere OLEd-TVer effektivt nok. Jeg bare spekulerte i om dette var enda en grunn til å ikke masseprodusere. Det har selvfølgelig ikke noe å si, siden de ikke kan gjøre det pga av effektivitet likevel.

 

Aldri visst grunnen til at de ikke klarer å lage store paneler, så takk for en god og grundig forklaring :)

Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke dioder som produserer lyset/fargen i pikslene som skaper bildet.

Organic Light Emitting Diode. Greia med OLED er nettopp at diodene skaper lyset, ikke et generelt baklys som så må fargefiltreres og dimmes via transistorstyrte piksler.

 

 

Det blir litt missforståelse her pga. navnet.

Jeg ville bare påpeke at det ikke er en "lysdiode" som skaper lyset gjennom OLED materialet.

Å bruke ordet diode blir litt missvisende siden de er så mange typer av dem, både med og uten fosfor materiale.

 

I en OLED TV så sitter det en Cahtode på baksiden og en Anode på fremsiden av OLED materialet - la oss kalle dem elektriske kontakter for enkelthets skyld - når kontaktene får strøm som går igjennom det organiske fosfor materialet lyser fosfor materialet.

Det er i enkelthet hvordan OLED fungerer.

 

 

Hvordan diodene i OLED er konstruert (med ulike bølgelengder, eller blå + fosfor + fargefilter) vet jeg ikke, men jeg vil tippe det har en basis bølgelengde (blå) som så endres statisk via fosfor og filter i hver sub-piksel. Dvs. at det er de blå pikslene som er nærmest utgangspunktet, mens hvit, gul og rød er fargefiltrerte piksler.

Du har egentlig rett her, samtidig som du mikser forskjellige systemer.

 

OLED TV som nevnt bruker ikke Blå dioder for å få fosfor materialet til å lyse.

Samsungs RGB OLED design bruker farge filter på pikslene for å justere fargen til bedre bølgelengde enn OLED materialet kan gi pga. ujevnheten i materialet.

I det systemet er det blå OLED materialet i den blå piksel dobbelt så stor som Rødt og grønt.

 

LG sitt WRGB design bruker fargefiltre på tre av de fire pikslene for å skape RGB fargene.

Alle pikslene er like store og den hvite pikselen (som ikke har fargefilter) er der for å "hjelpe" den blå pikslene siden blått er mindre effektivt enn de andre fargene.

 

Du kan bruke elektriske pulser for å trigge fosformaterialet til å lyse eller du kan bruke blått lys.

 

Blått lys er brukt i LED lys og er brukt i mange projektorer som kaller seg laser projektorer, men egentlig er hybrid systemer.

I disse "laser" projektorene brukes en blå laser hvor strålen blir splittet - en del går direkte ut objektivet for blå farge - den andre delen treffer et spinnende fosforbelagt hjul som skaper Grønt og Rødt.

I noen versjoner skaper fosfor hjulet bare grønt mens rødt blir skapt av en LED enhet.

 

En LED TVs baklys bruker blå dioder med et fargefilter over for å prøve å skape mest mulig hvitt lys utav blått - det er derfor alle TVr og PC skjermer i et mørkt rom ser blå ut og har høy fargetemperatur.

 

Her er en ikke så veldig bra illustrasjon av forskjellen på Samsung og LGs OLED design.........

AMm0uT6e.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...