Gå til innhold

Dette er verdens første svevebrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig, her snakker vi jo skikkelige friksjonsfrie biler som ikke er avhengige av føreforholdene. Også er de jo lette å styre med få bevegelige deler, ikke noe hjuloppheng osv osv. Kombinerer vi dette med induktiv lading, eventuelt fremdrift i veibanen, kan dette bli spennende.

 

Det som er synd er at inntil alle veier har dette underlaget bygget inn er teknologien alt fra ubrukelig til lite anvendelig.

Lenke til kommentar

Friksjonsfritt leder til problemer, hvordan svinger vi og hvordan stopper vi?

I tillegg vil vi fremdeles ha behov for fremdrift på grunn av luftmotstand.

I dette tilfelle er "friksjonsfritt" noe man kan manipulere; " i lekmansstermer går det ifølge utvikleren ut på å manipulere magnetfeltene ved hjelp av strøm på en slik måte at feltene kun befinner seg på den ene siden av magnetene og «presser» mot hverandre". Dermed skal det være mulig å øke eller endre retning på friksjonen/magnetfeltene ved behov.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

<snip>

I tillegg vil vi fremdeles ha behov for fremdrift på grunn av luftmotstand.

 

Kan du utdype det litt? Mener du som med f.eks. propell da?

Vi har jo allerede konsept svevetog, så mangel på fremdrift er det vel ikke snakk om. Men kan hende svevebrettet blir uforholdsmessig stort. Kanskje det er mer snakk om en "sveveflåte" man først får se? For rukkelet krever vel en en viss mengde energi tenker ihvertfall jeg.

 

Svevebrett i 500 km/t - pluss?

Endret av G
Lenke til kommentar

hvis du slipper en magnet gjennom et kobberrør vil den falle sakte, dette på grunn av arbeid som gjøres av eddycurrents som forplantes i materialet magneten reiser nære. Dette virker som en bremse og er grunnen til at ordet "friksjonsfri" ikke kan brukes selv om det tilsynelatende ser friksjonsfritt ut så er det aldri det.... med mindre noen elementer oppnår tilstand superleder.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at hele systemet baserer seg på eddy currents. Da vil man både ha akselrasjon/fremdrift, styring og brems innenfor det samme prinsippet. Når man er oppe i fart vil arbeidet som utføres for å vedlikeholde fremdriftspulsene tilsvare luftmotstanden. Utover dette vil systemet potensielt kunne ha et energiforbruk som tilsvarer at det er friksjonsfritt.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Mange som er negative her. Men fremtiden i filmen Tilbake til Fremtiden II er faktisk 2015. Det er ikke mange månedene til. Så det er ikke mye tid igjen til å få ferdig et svevebrett og da blir det kanskje litt halvveis. Moller burde også kaste seg rundt og få svevebilene sine ut på luftveiene kjapt som f....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men fremtiden i filmen Tilbake til Fremtiden II er faktisk 2015. Det er ikke mange månedene til.

 

Det er noe som ikke henger helt på greip her. Har du sett hvor mye eldre Michael J. Fox er i forhold til hvor gammel han er i fremtidsdokumentaren Tilbake til Framtiden II? Jeg tror kanskje det må ha skjedd noen endringer i tidslinjen.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at hele systemet baserer seg på eddy currents. Da vil man både ha akselrasjon/fremdrift, styring og brems innenfor det samme prinsippet. Når man er oppe i fart vil arbeidet som utføres for å vedlikeholde fremdriftspulsene tilsvare luftmotstanden. Utover dette vil systemet potensielt kunne ha et energiforbruk som tilsvarer at det er friksjonsfritt.

 

 

Magnetismen er konservativ av natur sa fysikklæreren til oss. Før du kan ha glede av å aksellerere, så må magnetismen "tillate" endringen først. Ellers henger du igjen..

Lenke til kommentar

 

Jeg går ut i fra at hele systemet baserer seg på eddy currents. Da vil man både ha akselrasjon/fremdrift, styring og brems innenfor det samme prinsippet. Når man er oppe i fart vil arbeidet som utføres for å vedlikeholde fremdriftspulsene tilsvare luftmotstanden. Utover dette vil systemet potensielt kunne ha et energiforbruk som tilsvarer at det er friksjonsfritt.

 

 

Magnetismen er konservativ av natur sa fysikklæreren til oss. Før du kan ha glede av å aksellerere, så må magnetismen "tillate" endringen først. Ellers henger du igjen..

 

 

Det er jo en ganske muntlig måte å beskrive eddy current bremsing på. Hele poenget er at man flytter magnetfeltet elektrisk slik at det er eddy currents som ikke tillater at motpolen (den tenkte spolen som dannes i metallplata) flyttes, og dermed må enheten flytte seg. Dette er forøvrig langt på vei samme prinsipp som linearmotorer. Det minner også om børsteløse motorer, men der bruker man i stedet permanentmagneter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...