Gå til innhold

mye støy på 6d ved lange eksponeringer


Anbefalte innlegg

Nylig skaffet meg 6d og trodde at støy ved lange eksponeringer vill være ganske redusert i forhold til 60d, men til min store overraskelse, så var det MYE verre. Masse "hot pixles", blant annet, ved en eksponering på 8min ved iso 200.

 

På 60d, så er resultatene mildt sagt mye bedre, så hva kan eventuelt være galt?

 

Kan det være en mulighet for at LR 4.4 ikke fjerne all støyen til 6d filene automatisk, slik som det gjøres på 60d sine raw filer?

 

Brukte også batteriet som fulgte med 60d, tilfelle det skulle ha noe som helst å si!?

 

Uansett,en av årsakene til at jeg oppgraderte til full format, var jo nettopp for å få minst mulig støy, så må si at jeg er ganske skuffet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 5d3 selv, så må gjerne basere meg på den. Ved så lange eksponeringer er det flere ting som kan ha stor innvirkning. Temperatur i kameraet er en, men disse kameraene har også et vell av innstillinger som du nok allerede er veldig klar over. Det er litt lite info å gå på her, du skriver ikke noe om du evt. har benyttet likelydende innstillinger på begge kameraene. Kan være avvik der f.eks.

Lenke til kommentar

har tatt flere tester med kortere eksponeringer (30sek - 1min) og det viser seg at sensoren også har flere så kalte "stuck pixles", det vil si at de finnes på samme sted på alle bilder,uansett iso. Er vell 4-5stk, så relativt mange. Har prøv å ta manuell sensorrens, uten hell.Virker som det er vanskelig å fjerne dem.

 

Når det kommer til eksponeringen på 8 min, så ble det tatt i raw, så eksportert til LR 4.4. Har tatt mange tilsvarende eksponeringer med 60d, ved iso 100-200 og da har filene vært mye renere og det har ikke vært noe problem å fjerne støyen under etterbehandling. Kanskje 6d sensoren tåler varme veldig dårlig, eller så har jeg hatt veldig uflaks!?

 

Hvordan rettigheter har man når det kommer til dette her forresten?Kameraet er kjøpt i butikk(japan photo)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Nja dette virker ikke som et veldig vanlig problem. 6D går for å være enda litt renere enn 5D3 på høy iso og lange eksponeringer. Kanskje du har fått en mandagssensor. Jeg ville tatt en prat med JP, spesielt siden kameraet er nytt. De pleier å ha god service og bytter kanskje hele huset for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Ved lange eksponeringer, så bruk Long Exposure NR, som tar et ekstra bilde med lukket lukker - tar dobbelt så lang tid, men fjerner den slags støy.

 

 

Og - prøv denne oppskriften: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261600&st=0&p=16232205&&do=findComment&comment=16232205

 

Altså: Sett på dekselet på kameraet, sett kameraet i rens sensor-modus og la det stå i 5-10 minutter.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ved lange eksponeringer, så bruk Long Exposure NR, som tar et ekstra bilde med lukket lukker - tar dobbelt så lang tid, men fjerner den slags støy.

 

 

Og - prøv denne oppskriften: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261600&st=0&p=16232205&&do=findComment&comment=16232205

 

Altså: Sett på dekselet på kameraet, sett kameraet i rens sensor-modus og la det stå i 5-10 minutter.

har gjort dette, men kun i 1 min,. Skal prøve igjen med 5 min og se om det funker.

 

Fikk ikke byttet kamerat i butikken, siden det har gått mer en 3 dager. Er meget skuffet nå, forstår ikke hvordan det er mulig å ha så uflaks. Frister veldig lite å sende inn kameraet og måtte vente i 2-3 uker.

Lenke til kommentar

 

Ved lange eksponeringer, så bruk Long Exposure NR, som tar et ekstra bilde med lukket lukker - tar dobbelt så lang tid, men fjerner den slags støy.

 

 

Og - prøv denne oppskriften: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261600&st=0&p=16232205&&do=findComment&comment=16232205

 

Altså: Sett på dekselet på kameraet, sett kameraet i rens sensor-modus og la det stå i 5-10 minutter.

har gjort dette, men kun i 1 min,. Skal prøve igjen med 5 min og se om det funker.

 

Fikk ikke byttet kamerat i butikken, siden det har gått mer en 3 dager. Er meget skuffet nå, forstår ikke hvordan det er mulig å ha så uflaks. Frister veldig lite å sende inn kameraet og måtte vente i 2-3 uker.

 

Det med 3 dager er bare tull i utgangspunktet og er ikke lovhjemlet på noen som helst måte. Dette må også regnes som en vesentlig feil ved et såpass kostbart produkt..... men de har en rett til å få prøve å fikse det.

 

 

Forbrukerkjøpsloven § 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Se også AKAM artikkel

advokaten hjelper deg

Lenke til kommentar

tok noen nye bilder ved 3-4 min eksponeringer ved iso 100. Så et par røde piksler, selv ved long exporsure NR på! Er dette innen et akseptabelt nivå?

 

Og - trikset jeg nevner ovenfor - sørg for at det ikke kommer noe lys inn - sett på kameradekselet foran, sett på okulardekselet over søkeren og gjør det i et mørkt rom - sett kameraet i sensorrensmodus og la det stå noen minutter. Gjenta et par ganger.

når du skriver sensorrensmodus, så mener du vell å slå på manuell sensorrens? Er i hvertfall det jeg har lest meg frem til og prøvd.

Lenke til kommentar

Prøv korte eksponeringer. Se om du får noen hotte piksler ved korteste lukkertid på ISO 100 og minste blender når du tar bilder av innsiden av lokket.

Ikke bare kikk på preview-bildene av råfilene - prøv å åpne råfilene i konverteringsprogrammet ditt.

Du skal bruke manuell sensorrens - helt korrekt.

Lenke til kommentar

prøvde å ta bilde med linselokket på ved f/22, iso 100 og 1/160. Kunne ikke finne noen "hot/stuck pixels" da.

 

Veldig usikker på hva som eventuelt vill skje hvis jeg sender kameraet inn til reparasjon? Kanskje jeg bare har vært ekstremt heldig med sensoren i mitt canon 60d?

 

Har også lest at slike piksel feil er mye vanligere på fullformat en crop sensor, pgr av at sensoren og pikslene er større! Men om det er noe sannhet i dette, det vet jeg ikke!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Bra å høre at du later til å ikke ha noen døde piksler - at det bare er "varme piksler" ved langtidseksponering. :)

 

Når du bruker Long Exposure NR - tar kameraet da "to eksponeringer", så eksponeringstiden blir dobbelt så lang? Hvis ikke, så var den ikke ordentlig på. Det er altså "Long exposure noise reduction" og ikke "High ISO speed NR". :)

Lenke til kommentar

Bra å høre at du later til å ikke ha noen døde piksler - at det bare er "varme piksler" ved langtidseksponering. :)

 

Når du bruker Long Exposure NR - tar kameraet da "to eksponeringer", så eksponeringstiden blir dobbelt så lang? Hvis ikke, så var den ikke ordentlig på. Det er altså "Long exposure noise reduction" og ikke "High ISO speed NR". :)

yes, det er jeg klar over. Brukte først nevnte, hvor kamerat vill være "busy" i like lang tid som eksponeringen tokk. Men på 60d så brukte jeg aldri denne funksjonen for jeg følte at jeg ikke trengte det. All støy ble fjernet lett i LR4.

 

Men så langt, så virker det som at 6d har et helt annet støy mønster. Filene er renere, men jeg ser en god del mer "chroma noise" eller farge støy. Dette var aldri noe problem på canon 60d. Jeg har ingen andre kameraer å sammenligne med, så jeg vet lissom ikke hva som er innenfor normalen?

 

Uansett, skal prøve litt mer nå i helgen(hvis været tillater det) og se hvordan resultatene blir. Men siden jeg sliter med å få fjernet de hotte pikslene, så er det kanskje greit å sende det inne allikevel?

 

Hvor normalt er egentlig hotte piksler ved relativt korte eksponeringer(1-3min) ved iso 100-200? Trodde at det var akkurat på dette området at full format skulle yte en god del bedre en crop sensor, men i mitt tilfelle så har det jo vært mer motsatt.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Er det ikke en mapping-funksjon for hot/stuck pixels på 6D, som på 5D3? Har aldri trengt den selv men såvidt jeg husker mapper den de ulydige pixlene slik at du "automagisk" kan trekke dem fra etterpå. Selv har jeg syslet mest med eksponeringer på 20-50 sec til starlapse, iso 3200-6400, og der kommer det frem en del støy når jeg presser frem kontraster i LR, men ikke verre enn at det går greit. Jeg ser det når jeg leter, men legger ikke særlig merke til det i de ferdige arbeidene.

 

Edit: i en slik bildeserie holder det greit å ta 1 stk. dark frame på slutten av serien (her er sånne feil mest tydelige), også bruke denne til subtraksjon av stuck pixels etterpå.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Prøv å endre støyreduksjonsparametrene i LR, da vel - skru opp for kromatisk støyreduksjon. Forskjellige sensorer har forskjellige støykarakteristika. Og hvis filene er renere totalt sett, så er du vel mer fornøyd, eller hva? ;)

næ, blir mye kloning med alle de hotte pikslene og syntes det virker mer vanskelig å fjerne chroma støy.Fikk ikke fjernet alt selv med color slideren på 100 i LR 4 under etterbehandlingen, men mulig det finnes en bedre metode som jeg ikke er klar over?

 

Men som du sikkert har skjønt, så er jeg flink til å ta bekymringer på forskudd, så jeg skal prøve en del mer, før jeg kommer til noen beslutninger. Vet jo at fullformat har mer dynamisk omfang, så å overeksponere litt kan jo være en god løsning. Det er jo i de mørke områdene av bildet at denne støyen kommer frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...