Gå til innhold

mye støy på 6d ved lange eksponeringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har tatt en del sammenligner mellom 60d og 6d nå, på ganske lange eksponeringer(9-12min) ved iso 100 og 200.Kort sagt: 60d generer en del mer luminance støy, mens 6d skaper en del mer chroma støy(i skygge partiene/mørke områdene). Vet ikke hvorfor 6d produserer mer chroma støy en 60d, så har ingen annelse om dette er innenfor normalen? Noen som vet noe mer om eventuelt hvorfor? Hadde absolutt ikke forventet dette, men kunnskaps nivået mitt er dessverre for lavt til å ta noen egne beslutninger!

 

når det kommer til "hot pixsels", så er det noen flere på 6d, men det er vell kanskje til å forvente på en fullformat sensor!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noen varme piksler av betydning hvis du har slått på støyfjerning for lange eksponeringer i kameraet (Long Exposure Noise Reduction).

 

Post et bilde rett fra kameraet med støyfjerningen slått på sånn at vi får se om det ser normalt ut.

med long exposure noise reduction på, så blir det meste av hot piksels og chroma støyen så og si borte. Så med andre ord,kameraet gjør jobben sin der, men jeg sammenligner uten denne funksjonen. Føler det blir en mer korrekt sammenligning, for da vill filene være helt urørt av kameraet.Så dobler det tiden også, ikke særlig fristende ved en eksponering på nærmere 10 min.

 

Men kort sagt, er det forventet å få litt farge/chroma støy i mørke skyer og tilsvarende ved veldig lange eksponeringer(5min +) på lav iso, hvis man ikke har støyfjernings funksjonen på? Har lest ved flere anledninger at 5d mk2 kunne slite litt på dette området, men trodde absolutt ikke at 6d skulle ha noe problemer her, selv om jeg vet at dette ikke er canons "sterke" side.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

her er nesten 100% crop. 531 sec ved iso 200. Tatt uten long exposure noise reduction. Skyene var derimot veldig mørke,delvis pgr av at det ble brukt et ndg filter, så da er et slik resultat kanskje som forventet?

 

Der som derimot er merkelig, et at jeg aldri så slik chroma støy på 60d, ved like lange eksponeringer. En ny senere test ved iso 200 bekreftet dette. Men som sagt, det er jo to forskjellige sensorer, så da kan man vell heller kanskje ikke forvente helt likt støy mønster!? Syntes derimot at det er verre å fjerne denne chroma støyen i LR4, herved min bekymring. Må vell begynne å bruke støyfjerningsfunksjonen fra nå av, selv om det ikke frister så mye.

 

 

post-142640-0-79201400-1404216462_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det resultatet er ekstremt bra hvis det er ubehandlet. Du har ikke noe du kan klage på.

 

Hvis støynivået spesielt i mørke områder på lav ISO er ekstremt viktig så kan du bytte til et annet merke som vil gi bedre resultater. 6D er meget bra på høy ISO men andre gjør det bedre på lav ISO.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det resultatet er ekstremt bra hvis det er ubehandlet. Du har ikke noe du kan klage på.

 

Hvis støynivået spesielt i mørke områder på lav ISO er ekstremt viktig så kan du bytte til et annet merke som vil gi bedre resultater. 6D er meget bra på høy ISO men andre gjør det bedre på lav ISO.

mulig det er bra, men syntes fortsatt at det er merkelig at canon 60d, som har en crop sensor, yter bedre når det kommer til chroma støy i mørke områder(men har derimot litt mer luminance støy)

 

Kanskje canon burde vurdere å utvikle sensor teknologien sin litt, siden nikon er såpass mye bedre på dette området!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Å ta eksponeringer på 8 minutter(!) er å be om mye støy (og hot piksels) uansett kamera.

 

Ville heller prøvd med f.eks 16 eksponeringer@30 sek for så å addere eksponeringene til ett bilde i et bildebehandlingsprogram. Slik blir støyen jevnet ut.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil si at det resultatet er ekstremt bra hvis det er ubehandlet. Du har ikke noe du kan klage på.

 

Hvis støynivået spesielt i mørke områder på lav ISO er ekstremt viktig så kan du bytte til et annet merke som vil gi bedre resultater. 6D er meget bra på høy ISO men andre gjør det bedre på lav ISO.

mulig det er bra, men syntes fortsatt at det er merkelig at canon 60d, som har en crop sensor, yter bedre når det kommer til chroma støy i mørke områder(men har derimot litt mer luminance støy)

 

Kanskje canon burde vurdere å utvikle sensor teknologien sin litt, siden nikon er såpass mye bedre på dette området!?

 

Det har nesten vært en tradisjon at Canon har hatt mindre men styggere støy enn Nikon. Hva som er best avhenger av hvordan man eksponerer bildene og hva man tar bilder av.

 

På de siste kameraene så har Canon tendert til å være litt bedre på høy ISO og Nikon litt bedre på lav ISO. Hvis man ofte undereksponerer bilder på lav ISO og henter fram informasjon i skyggeområdene så vil kameraer med Sony sensor stort sett ha en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...