V. Haugen Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Ny undersøkelse avslører at mange lærere ikke får ikke god nok opplæring selv.Flaks om skolelæreren kan IKT Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Jeg betviler at det er mulig å gi lærere god nok opplæring. Ting endrer seg så fort at lærerne må oppdateres kontinuerlig. Personer som i utgangspunketet er uinteressert vil vel neppe klare å henge med. Det man imidlerid kan sørge for er tilgjengelig utstyr slik at lærere av egeninteresse setter seg inn i ting. Da får iallefall de som er interessert muligheten. Endret 25. mai 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 omtrent halvparten av lærerne mine vet ikke hvordan man koblier til smartboardet i klasseromet som egentlig er enkelt, putt inn 1-3 ledninger og press 2 knapper. så de lærerene spørr altid meg som hjelp. Lenke til kommentar
johnie Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg er lærer, og jeg føler meg passelig oppdatert i forhold til mitt yrke i alle fall. Enig med Tiltman om at først og fremst må utstyret være tilgjengelig. Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje. Endringer i skoleverket er veldig tungdrevne, både pga hvordan skole er organisert og på grunn av at skolens virke i hovedsak styrt av politikere, og ikke de som jobber med skole. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje.Enig. Utfordringen er jo at mange elementer i dette "fagfeltet" er i stadig utvikling så det vil kreves stadig nye kurs og tid. Det vil ikke nytte å benytte skippertak metoden. Krevende saker. Lenke til kommentar
Mind_block Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg går på videregående, og nå går et av fagene jeg skulle fortsette med ut på grunn av budsjett kutt, så skolene vill ikke en gang beholde lærere som kan IT fordi det blir for dyrt. Skal jeg ha IT2 sisteåret så må jeg sannsynligvis skifte skole. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 IT fag blir jo litt anderledes, der bør jo lærerne være rimelig oppdatert. Diskusjonen her er i første rekke mer generell. Dvs. kunnskap om, og benyttelse av, IT som verktøy i alle fag. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) I min tid på midten av 90-tallet var heller ikke lærere mye oppdatert. I datatimene måtte de ha hjelp til ting som å få en printer til å fungere. Forskjellen på oss elever og læreren var stort sett at han hadde lest samme pensumet som oss, bare flere ganger og kunne det bedre. Selvsagt har man gamlekara som var med i IT-bransjen helt siden 70-tallet og kan alt om programmering og nye/gamle datamaskiner til fingerspissene..men disse var sjelden ansatt på videregående skoler. Mere professorer ved fancy engelske universiteter. Det virket som alle IT-lærerne vi hadde på skolen var "vanlig" lærer som hadde blitt pålagt å lese seg opp på pensumet og ta den klassen fordi ingen andre ville det. Endret 25. mai 2014 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 omtrent halvparten av lærerne mine vet ikke hvordan man koblier til smartboardet i klasseromet som egentlig er enkelt, putt inn 1-3 ledninger og press 2 knapper. så de lærerene spørr altid meg som hjelp. Omtrent halvparten av mine professorer med doktorgrad innenfor datateknikk kan ikke skru på en projektor. Go figure... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Nå går vel knapt prosjektorer med alle sine myriader av tilkoblinger og faenskap under "datateknikk" heller.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Si det til bedrifter som tror at software-ingeniører er techsupport-aper. 6 Lenke til kommentar
Acurus_Cow Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg føler hele denne "digitale opplæringen" virker ganske tåplig. Det er greit å få elever til å skrive stil i Word og laste de opp på Fronter. Å det gjør iallefall Fronter og Microsoft glade. Men det er ikke den type digitale ferdigheter som vil gjøre Norge et foregangs land på IKT. Min mening er at det bør innføres et eget fag, kanskje rundt 10.klasse. Som underviser grunnleggende IKT. Programering, Database. Om alle skolebarn får en forståelse av hva disse tingene er. Vil det heve IKT mye mer, enn at staten subsisterer Microsoft og Fronter. Da kan det kanskje og begrense bruken av regneark som databaser i arbeidsmiljøet. At folk kan helt grunnleggende programering og database behandling er i mine øyne like viktig som dikttolkning og å kunne spille blokkfløyte. Om ikke viktigere. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 For de fleste vil grunnleggende programmering og database behandling være like interessant som algebra. Altså lik null. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg går på høgskole, og det virker som at de fleste lærerne sliter med å få powerpointpresentasjonen eller VLC-videoen som fullskjerm. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg har lenge tengt at god kunskap om IT generelt i befolkningen er en god ting, men nå i senere tid vil jeg vel si at det kanskje er like greit at folk flest ikke kan noe da dette er med på å sikre meg arbeidsplasser i fremtiden. Lenke til kommentar
Tyranisaur Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 For de fleste vil grunnleggende programmering og database behandling være like interessant som algebra. Altså lik null. Er det et problem? Vi skal vel ikke innføre data i skolen fordi elever har lyst til å lære om det, men snarere fordi det er relevant kunnskap å ha med seg. 5 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 Mye av grunnen er fordi de ikke evner forståelse til å lære nye ting. Ironisk nok, de er jo lærere. Men er svært frustrerende å måtte bruke mye av klassens tid på simple ting. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 25. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2014 For de fleste vil grunnleggende programmering og database behandling være like interessant som algebra. Altså lik null. Så du vil legge ned algebra? 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 26. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg betviler at det er mulig å gi lærere god nok opplæring. Ting endrer seg så fort at lærerne må oppdateres kontinuerlig. Personer som i utgangspunketet er uinteressert vil vel neppe klare å henge med. Det man imidlerid kan sørge for er tilgjengelig utstyr slik at lærere av egeninteresse setter seg inn i ting. Da får iallefall de som er interessert muligheten. et annet problem er at mange lærerne ikke er i stand til å lære... altså f.eks de fleste lærerne på min skole har koblet til pc'en sin til prosjektoren (ved hjelp av VGA kabel) en million ganger, men hver eneste gang er det samme regla om igjen (hvordan gjøre ditt og datt, hvorfor funker ikke dette???), altså de lærer aldri noe som de burde beherske. det er enkelt "windows + P", hvordan glemmer de dette? Det er også mange som skrur på prosjektoren, men glemmer at den bruker opptil 30 sekund på å skru seg på, de tror at den skal skru seg på øyeblikkelig også skrur de den av igjen før den har startet, dette skjer altfor ofte! 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2014 For de fleste vil grunnleggende programmering og database behandling være like interessant som algebra. Altså lik null. Så vi baserer undervisning på hva som er interessant altså? Merkelig at jeg syntes at diktanalyse var både vanvittig kjedelig og uinteressant da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg