Gå til innhold

Flaks om skolelæreren kan IKT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg betviler at det er mulig å gi lærere god nok opplæring. Ting endrer seg så fort at lærerne må oppdateres kontinuerlig. Personer som i utgangspunketet er uinteressert vil vel neppe klare å henge med.

 

Det man imidlerid kan sørge for er tilgjengelig utstyr slik at lærere av egeninteresse setter seg inn i ting. Da får iallefall de som er interessert muligheten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

omtrent halvparten av lærerne mine vet ikke hvordan man koblier til smartboardet i klasseromet som egentlig er enkelt, putt inn 1-3 ledninger og press 2 knapper. så de lærerene spørr altid meg som hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg er lærer, og jeg føler meg passelig oppdatert i forhold til mitt yrke i alle fall. Enig med Tiltman om at først og fremst må utstyret være tilgjengelig. Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje.

Endringer i skoleverket er veldig tungdrevne, både pga hvordan skole er organisert og på grunn av at skolens virke i hovedsak styrt av politikere, og ikke de som jobber med skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje.

Enig. Utfordringen er jo at mange elementer i dette "fagfeltet" er i stadig utvikling så det vil kreves stadig nye kurs og tid. Det vil ikke nytte å benytte skippertak metoden.

Krevende saker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

IT fag blir jo litt anderledes, der bør jo lærerne være rimelig oppdatert.

 

Diskusjonen her er i første rekke mer generell. Dvs. kunnskap om, og benyttelse av, IT som verktøy i alle fag.