Gå til innhold

Flaks om skolelæreren kan IKT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg betviler at det er mulig å gi lærere god nok opplæring. Ting endrer seg så fort at lærerne må oppdateres kontinuerlig. Personer som i utgangspunketet er uinteressert vil vel neppe klare å henge med.

 

Det man imidlerid kan sørge for er tilgjengelig utstyr slik at lærere av egeninteresse setter seg inn i ting. Da får iallefall de som er interessert muligheten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

omtrent halvparten av lærerne mine vet ikke hvordan man koblier til smartboardet i klasseromet som egentlig er enkelt, putt inn 1-3 ledninger og press 2 knapper. så de lærerene spørr altid meg som hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg er lærer, og jeg føler meg passelig oppdatert i forhold til mitt yrke i alle fall. Enig med Tiltman om at først og fremst må utstyret være tilgjengelig. Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje.

Endringer i skoleverket er veldig tungdrevne, både pga hvordan skole er organisert og på grunn av at skolens virke i hovedsak styrt av politikere, og ikke de som jobber med skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det som er den største utfordringen, ut fra mitt synspunkt, er _når_ lærerne skal sette seg inn i det. Om det skal skje en endring må det settes av tid, og det kommer nok ikke til å skje.

Enig. Utfordringen er jo at mange elementer i dette "fagfeltet" er i stadig utvikling så det vil kreves stadig nye kurs og tid. Det vil ikke nytte å benytte skippertak metoden.

Krevende saker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

IT fag blir jo litt anderledes, der bør jo lærerne være rimelig oppdatert.

 

Diskusjonen her er i første rekke mer generell. Dvs. kunnskap om, og benyttelse av, IT som verktøy i alle fag.

Lenke til kommentar

I min tid på midten av 90-tallet var heller ikke lærere mye oppdatert. I datatimene måtte de ha hjelp til ting som å få en printer til å fungere.

 

Forskjellen på oss elever og læreren var stort sett at han hadde lest samme pensumet som oss, bare flere ganger og kunne det bedre.

 

Selvsagt har man gamlekara som var med i IT-bransjen helt siden 70-tallet og kan alt om programmering og nye/gamle datamaskiner til fingerspissene..men disse var sjelden ansatt på videregående skoler. Mere professorer ved fancy engelske universiteter.

 

Det virket som alle IT-lærerne vi hadde på skolen var "vanlig" lærer som hadde blitt pålagt å lese seg opp på pensumet og ta den klassen fordi ingen andre ville det.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

omtrent halvparten av lærerne mine vet ikke hvordan man koblier til smartboardet i klasseromet som egentlig er enkelt, putt inn 1-3 ledninger og press 2 knapper. så de lærerene spørr altid meg som hjelp.

 

Omtrent halvparten av mine professorer med doktorgrad innenfor datateknikk kan ikke skru på en projektor.

 

Go figure...

Lenke til kommentar

Jeg føler hele denne "digitale opplæringen" virker ganske tåplig.

 

Det er greit å få elever til å skrive stil i Word og laste de opp på Fronter. Å det gjør iallefall Fronter og Microsoft glade.

 

Men det er ikke den type digitale ferdigheter som vil gjøre Norge et foregangs land på IKT.

 

Min mening er at det bør innføres et eget fag, kanskje rundt 10.klasse. Som underviser grunnleggende IKT. Programering, Database. Om alle skolebarn får en forståelse av hva disse tingene er. Vil det heve IKT mye mer, enn at staten subsisterer Microsoft og Fronter.

 

Da kan det kanskje og begrense bruken av regneark som databaser i arbeidsmiljøet.

 

At folk kan helt grunnleggende programering og database behandling er i mine øyne like viktig som dikttolkning og å kunne spille blokkfløyte. Om ikke viktigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de fleste vil grunnleggende programmering og database behandling være like interessant som algebra. Altså lik null.

 

Er det et problem? Vi skal vel ikke innføre data i skolen fordi elever har lyst til å lære om det, men snarere fordi det er relevant kunnskap å ha med seg.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg betviler at det er mulig å gi lærere god nok opplæring. Ting endrer seg så fort at lærerne må oppdateres kontinuerlig. Personer som i utgangspunketet er uinteressert vil vel neppe klare å henge med.

 

Det man imidlerid kan sørge for er tilgjengelig utstyr slik at lærere av egeninteresse setter seg inn i ting. Da får iallefall de som er interessert muligheten.

 

et annet problem er at mange lærerne ikke er i stand til å lære... altså f.eks de fleste lærerne på min skole har koblet til pc'en sin til prosjektoren (ved hjelp av VGA kabel) en million ganger, men hver eneste gang er det samme regla om igjen (hvordan gjøre ditt og datt, hvorfor funker ikke dette???), altså de lærer aldri noe som de burde beherske. det er enkelt "windows + P", hvordan glemmer de dette? Det er også mange som skrur på prosjektoren, men glemmer at den bruker opptil 30 sekund på å skru seg på, de tror at den skal skru seg på øyeblikkelig også skrur de den av igjen før den har startet, dette skjer altfor ofte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...