Gå til innhold

Sony pusser opp lyssterk entusiastkompakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hej Akam

 

jeg kan godt lide at fotografere, men gør det kun en gang i mellem.

 

Jeg er imponeret over specifikationerne på de nyeste generationer af kameraer, men de passer ikke direkte til mit behov.

 

Mit ønskekamera er enten m43 eller aps-c sensor, manuel zoom ring omkring linsen, touch skerm til at bestemme fokusområde og ekstremt hurtigt AF på iAuto modus.

 

Fast linse med zoom 22-90 og f værdi 1.4-2.0 :-)

 

Jeg bruger aldrig movie eller selfie....

 

venlig hilsen

Eriksen - Danmark.

Lenke til kommentar

Det de har gjort med optikken virker som et godt valg (mer vidvinkel, større blenderåpning på telesiden, ofret noe tele), gitt at kvaliteten er som man kan håpe. Telesiden tilsvarer dog ikke en FF 70mm f/2.8 mhp dybdeskarphet eller totalt lys på sensor, men en 70mm f/7.6 (for de som snakker 35mm-sk).

Det at de har introdusert EVF og ofret blits-skoen virker også som et godt valg (gitt at den fungerer som noe annet enn gimick)

Det at de har forbedret video (med full utlesning av sensor og ny codec) virker også som et godt valg.

Det er et kostbart kompakt-kamera, noe man også må forvente når man vil tøye strikken mhp bildekvalitet og størrelse samtidig.

Jeg er litt skuffet over at kameraet har lagt på seg mer. For meg og mitt bruk kunne de gjerne ha sløyfet tilting LCD (jeg bruker den skjelden uansett) for å komme tilbake til mk1-mål. Det er litt for tykt til å få kledelig inn i innerlomma på dressjakken 17.mai.

De største ankepunktene er kanskje det de ikke har gjort: forbedret ergonomi, meny-system, touch,... Et kamera med så god bildekvalitet og kompakt ytre kunne ha vært enda bedre om det var mer av en "glede" å bruke. Litt støv/fukt-sikring ala Sonys mobiltelefoner hadde også vært en verdifull oppgradering.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hei, dette høres nok veldig dumt ut, men jeg lurer på en ting. Hvordan starter man "diskusjoner/saker" på Forumet? Hadde blitt veldig glad for svar :-)

 

ps:

Måtte bare spørre her siden dette var en av de nyeste sakene med trolig flest lesere :-)

Lenke til kommentar

Hei, dette høres nok veldig dumt ut, men jeg lurer på en ting. Hvordan starter man "diskusjoner/saker" på Forumet? Hadde blitt veldig glad for svar :-)

 

ps:

Måtte bare spørre her siden dette var en av de nyeste sakene med trolig flest lesere :-)

Gå inn på https://www.diskusjon.no/ , bla deg fram til ønsket underforum og klikk knappen for "Start ny tråd". Den er oppe til høyre, rett over listen av eksisterende tråder i underforumet du er inne på.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

De største ankepunktene er kanskje det de ikke har gjort: forbedret ergonomi, meny-system, touch,... Et kamera med så god bildekvalitet og kompakt ytre kunne ha vært enda bedre om det var mer av en "glede" å bruke. Litt støv/fukt-sikring ala Sonys mobiltelefoner hadde også vært en verdifull oppgradering.

 

Jeg tror det har litt med hva man er vant med. Jeg liker menysystemet og betjeningen, og RX100-serien er perfekt som kompanjong til Sonys SLT-kameraer siden disse har rimelig like menysystem. Kunne ønsket et ekstra kontrollhjul i nærheten av zoom-knappen, men to kontrollhjul er absolutt brukbart. Kameraet er dyrt, men det rykker i må-ha-nervene :-)
Lenke til kommentar

 

Hei, dette høres nok veldig dumt ut, men jeg lurer på en ting. Hvordan starter man "diskusjoner/saker" på Forumet? Hadde blitt veldig glad for svar :-)

ps:

Måtte bare spørre her siden dette var en av de nyeste sakene med trolig flest lesere :-)

 

Gå inn på https://www.diskusjon.no/ , bla deg fram til ønsket underforum og klikk knappen for "Start ny tråd". Den er oppe til høyre, rett over listen av eksisterende tråder i underforumet du er inne på.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar

Dette er trolig elektronisk korrigering, ikke fysisk flytting av bildebrikken eller optikken. Kameraet har optisk bildestabilisator i objektivet, men ikke i fem akser. Forøvrig nevnes fem akser kun i forbindelse med filming.

Ser sånn ut:

Image Stabilization :

[still Image] Optical

[Movie] Active Mode, Optical type with electronic compensation (Anti-rolling)

http://store.sony.com//cyber-shot-digital-camera-rx100-iii-zid27-DSCRX100M3/B/cat-27-catid-All-Cyber-shot-R-Series-Cameras

Lenke til kommentar

 

Jeg tror det har litt med hva man er vant med. Jeg liker menysystemet og betjeningen, og RX100-serien er perfekt som kompanjong til Sonys SLT-kameraer siden disse har rimelig like menysystem. Kunne ønsket et ekstra kontrollhjul i nærheten av zoom-knappen, men to kontrollhjul er absolutt brukbart. Kameraet er dyrt, men det rykker i må-ha-nervene :-)

Jeg bruker ikke kontrollhjulet på objektivet, fordi det oppleves knotete. Kameraet hadde nok vært litt mer gøyalt om hjulet hadde vært mer gøyalt.

 

Meny-system er nok i noen grad spørsmål om vane (og jeg har mange års oppflasking på Canon DSLR).

1. Hvorfor skal jeg som bruker bry meg om filene mine er i video-format 1, video-format 2 eller stillbilde når jeg vil ha preview i kamera? Det virker som om Sony har 3 avdelinger som har implementert hver sin bit, og som ikke har blitt enige om en måte å presentere innholdet.

2. Jeg opplever noen ganger at jeg presenteres for gui-opsjoner som uansett ikke er valgbare. Forvirrende og støyete.

3. En touch-screen hadde passet veldig godt på et kamera med stor skjerm og få knapper/hjul

4. Noe av det jeg liker aller best med kameraet er muligheten til å vippe blitzen opp i taket. Tenk om den hadde en lås slik at den forble i denne vinkelen?

5. Hvorfor er det ikke eksponeringsbracketing egnet for HDR?

6. Hvorfor "vil" lukkeren så gjerne til 1/30s i semi-automatisk eksponeringsmodi når litt høyere ISO hadde vært et mye bedre trade-off (jada, man kan gjøre ting manuelt men det hadde vært fint om semi-automatikken fungerte bedre enn den gjør).

 

Mye av dette kunne ha vært fikset med firmware eller billige/små hardware-endringer, i motsetning til sensor og optikk som er kostbart (og allerede ganske bra).

 

Når jeg ser på mitt bruk av kamera så kunne jeg kanskje ha tenkt meg et design som var enda mer "ekstremt": gi meg fast moderat vidvinkel (28 eller 35mm ekvivalent) og tynnere kamera (lommevennlig), større blender eller bedre bildekvalitet. Designvalg som later til å være mye av filosofien bak RX100 og RX1 (men merkelig nok ikke RX10).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg ser at Akam oppgir bilderaten i video til 50 og 100 fps, mens amerikanske nettsteder oppgir den til hhv 60 og 120.

 

Til dere som eier de foregående modellene; Er det mulig å sette videosystem til NTSC slik at man får 60/120 i stedet for 50/100?

 

Jeg fatter ikke at de fremdeles driver å differensierer på bilderate mellom regionene. Er det noen moderne TV'er eller skjermer som bare fungerer med ett av settene?

Lenke til kommentar

 

Jeg fatter ikke at de fremdeles driver å differensierer på bilderate mellom regionene. Er det noen moderne TV'er eller skjermer som bare fungerer med ett av settene?

Det er 50HZ i Norge og det er nok grunnen, foreksempel lysstoffrør vil pulsere ved bruk av 60/120 fps.

Litt uforståelig at ikke alle 4 fps er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg fatter ikke at de fremdeles driver å differensierer på bilderate mellom regionene. Er det noen moderne TV'er eller skjermer som bare fungerer med ett av settene?

Det er 50HZ i Norge og det er nok grunnen, foreksempel lysstoffrør vil pulsere ved bruk av 60/120 fps.

Litt uforståelig at ikke alle 4 fps er tilgjengelig.

Det var smart. Har ikke tenkt på det før. Så 50/100 for innendørs filming og 60/120 for utendørs da ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fatter ikke at de fremdeles driver å differensierer på bilderate mellom regionene. Er det noen moderne TV'er eller skjermer som bare fungerer med ett av settene?

Det er 50HZ i Norge og det er nok grunnen, foreksempel lysstoffrør vil pulsere ved bruk av 60/120 fps.

Litt uforståelig at ikke alle 4 fps er tilgjengelig.

Det var smart. Har ikke tenkt på det før. Så 50/100 for innendørs filming og 60/120 for utendørs da ;-)

 

Det er også grunnen for at du enkelte ganger ser en bevegelig strek på skjermer som er direkte filmet.

Lenke til kommentar

Ja, men det problemet er ikke så stort etter at LCD gjorde sitt inntog. Det vil forresten også være et problem for en som bruker kameraet i USA.

 

Nå har jeg blitt far og pappa-razzi, så jeg skal ikke filme så mye skjermer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...