Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Pcen skrudde seg plutselig av og tok fire sikringer. Vil ikke skru seg på igjen


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en gaming pc som jeg må stusse litt over nå. Jeg installerte et nytt grafikk kort (Evga gtx 770 sc 4gb), og alt fungerte helt fint. Jeg fikk vel satt det inn og bootet det klokken 12.10 og installert drivere og alt sånn. Jeg testet den og la 100% load på den for og se at alt gikk bra med pcen osv. Så klokka 19.00 etter jeg har spillt alt fra minecraft til dead space så skjer det noe rart. Jeg spiller da sim city offline og plutselig så slår pcen seg av. Det kom en slags pipelyd når den slo seg av og det lukter litt brent pcb, MEN lukten forsvant sånn sakte bort som tiden gikk!. I alle fall tar jeg ut kontakten for sikringene hadde ikke godt enda, og plugger den inn igjen. Det som skjer da er at jeg hører en elektrisk lyd og sikringer oppe og nede går. Faen i !"#% tenkte jeg da men ja. Jeg prøvde og koble pcen på et annet sted i huset hvor det var strøm og sikringen gikk også da og den samme lyden kom.

Specsa er som så:

Case: Corsair 250d
PSU: Corsair RM650 (Jeg tror virkelig at det er denne som er problemet)

Motherboard: Msi h87i

Ram: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1866Mhz 8GB

CPU: Intel i5-4670k

Cpu kjøler: Corsair h100i (Med nf-f12 vifter)
SSD/ boot drive: sumsung 840 evo 250gb
GPU: Evga gtx 770 sc 4b


Jeg åpnet opp casen rett etter det skjedde for og "sniffe" meg fram til problemet og det luktet svidd elektronikk. PSU var drit varm, h100i vann blokk og radiator var varm, og gpu var varm. Det jeg tror har skjedd er at strømforsyningen har tatt kvelden, noe jeg synes er rart siden dette skal jo være at ganske stabilt produkt. Jeg mistenker ikke at gpu har gått i stykker for denne så helt fin ut og luktet helt fin etterpå. Jeg tok alt bortsett fra motherboard og cpu ut for og så på det. Jeg prøvde og jumpstarte psuen med en vifte koblet til og ingen ting skjedde, og sikringen gikk IKKE!! Jeg prøvde også å koble psuen på et annet motherboard, med cpu og kjøler tilkoblet og den fungerte heller ikke.

Hva har skjedd? Hva kan være galt og hvilke komponenter tror dere at ble ødelagt? Bør jeg bruke et rm650 strømforsyning igjen noen gang? Hvis jeg skal kjøpe meg ny strømforsyning hva bør jeg kjøpe meg?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Altså første som skjer er en pipelyd og brent lukt og du trekker ut strømledningen.(varselsklokkene mine hadde ringt her)

Første feilen din er jo å plugge => det som lukter brent <= inn på 220v igjen.

Så gjør du i tillegg det flere ganger og da er antagelig beskyttelsen mekanismene i psuen allerede ødelagt kanskje første gangen den luktet brent (rein kortslutning).

 

Elektriske apparater med brent lukt må man aldri kople til igjen "for å sjekke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Altså første som skjer er en pipelyd og brent lukt og du trekker ut strømledningen.(varselsklokkene mine hadde ringt her)

Første feilen din er jo å plugge => det som lukter brent <= inn på 220v igjen.

Så gjør du i tillegg det flere ganger og da er antagelig beskyttelsen mekanismene i psuen allerede ødelagt kanskje første gangen den luktet brent (rein kortslutning).

 

Elektriske apparater med brent lukt må man aldri kople til igjen "for å sjekke".

Jeg plugget den i før jeg luktet etter om noe var brent. Det luktet aldri brent utenfor case og det lukter ikke svidd av noen av komponentene nå

Lenke til kommentar

Okay.

Men noe blei svidd og det er ikke bra å bruke noe av pcen det føre det er identifisert hva som brant opp.

Jeg vet egentlig det og det var min dum het. Men var utrolig skremt og oppspillt å derfor gjorde jeg det. Tror du noen av andre komponenter ble tatt med samtidig som psu'en?

Lenke til kommentar

Om du er uheldig har Psu drept i det minste hovedkort og trolig også flere komponenter som var koblet til HK , altså Skjermkort , minne , harddisker osv.

 

Det du må gjøre nå er å teste disse komponentene hver for seg i en annen pc , fungerer de så sitter du igjen med HK og strømforsyning , jeg hadde prøvd å testet hovedkortet med en annen strømforsyning og sett om det var liv i det, da kan man konkludere med sånn smått at det er psu som er gåen.

 

Min erfaring med Corsair er helt elendig, 3x døde 650 HX , mens andre forumbrukere har bare gode ord å si om corsair.

Lenke til kommentar

Om du er uheldig har Psu drept i det minste hovedkort og trolig også flere komponenter som var koblet til HK , altså Skjermkort , minne , harddisker osv.

 

Det du må gjøre nå er å teste disse komponentene hver for seg i en annen pc , fungerer de så sitter du igjen med HK og strømforsyning , jeg hadde prøvd å testet hovedkortet med en annen strømforsyning og sett om det var liv i det, da kan man konkludere med sånn smått at det er psu som er gåen.

 

Min erfaring med Corsair er helt elendig, 3x døde 650 HX , mens andre forumbrukere har bare gode ord å si om corsair.

Jeg har et ekstre hovedkort med cpu og kjøler som sagt så kan få testet ram og grafikkkort for seg selv! Jeg får trolig skaffet psu i morgen så kan teste alle komponentene da.

 

Det corsair skal ha er at de har en god kundeservice etter min erfaring. De kunne sende meg en ny rm650 med en lapp som jeg putter på en pakke jeg sender min ødelagte rm650, mot at jeg oppga bankkort nummer som en sikkerhet. Jeg kommer ikke til å bruke noe strømforsyning av de igjen. Jeg liker noen av kabinettene demmes, men det er vel det eneste. H100i, når du kjøper den, er faktisk ganske... ja hva skal jeg si? Irriterendes og inkompitent fra corsair sin side med viftene om følger med. Den sterke høyfrekvente lyden og genrelt vifte støy er helt sykt irriterende. Viftene er ikke lagd for og passe med vifte kontrolleren på h100i sin vannblokk og software osv. HVOR ER KVALITETSKONTROLLEN HEN?

 

Hva anbefaler du at jeg kjøper som ny strømforsyning? Fritt budskjett!

Lenke til kommentar

Det pleier mange ganger å gjøre det.

Hovedkort ofte.

 

En hyppig grunn til kortslutning skjer veldig ofte i hovedkortet av ørsmå metallspon "shavet" av kabinettkantene der man skyver inn PSU. Kan ha ligget i hovedkort fremtid et lite knugg/dytt får det til å flytte på seg å kortslutte en voltage regulator eller komme inn i et pciexpress spor e.l

Selv om psu ikke beskytter seg og brenner er både den og hoved kortet gåent. Hvis psuen er snill koples spenninger fort av . Men hovedkortet kan rekke å vidresende spikes fra egne feil til andre komponenter.

 

Det er veldig vanskelig på andre siden av et forum å si noe detaljert om situasjonen på utstyret ditt.

Mål i hvertfall der du har mulighet som spennings inputs på disker at der ikke er kortslutning til gnd føre de "koples til igjen" et annet sted. Kan delvis gjøre på grafikk kortets pcie tilkopling også. Hovedkort er færre . Da må man ha komponent/pcb tegnings skjematikk over det og kunne faget. Samt ha det rette utstyret.

Lenke til kommentar

Det pleier mange ganger å gjøre det.

Hovedkort ofte.

 

En hyppig grunn til kortslutning skjer veldig ofte i hovedkortet av ørsmå metallspon "shavet" av kabinettkantene der man skyver inn PSU. Kan ha ligget i hovedkort fremtid et lite knugg/dytt får det til å flytte på seg å kortslutte en voltage regulator eller komme inn i et pciexpress spor e.l

Selv om psu ikke beskytter seg og brenner er både den og hoved kortet gåent. Hvis psuen er snill koples spenninger fort av . Men hovedkortet kan rekke å vidresende spikes fra egne feil til andre komponenter.

 

Det er veldig vanskelig på andre siden av et forum å si noe detaljert om situasjonen på utstyret ditt.

Mål i hvertfall der du har mulighet som spennings inputs på disker at der ikke er kortslutning til gnd føre de "koples til igjen" et annet sted. Kan delvis gjøre på grafikk kortets pcie tilkopling også. Hovedkort er færre . Da må man ha komponent/pcb tegnings skjematikk over det og kunne faget. Samt ha det rette utstyret.

Ja okok. Msi har jo skrytet på seg at hovedkortene demmes, inkludert det jeg har, har noen "sikringer" som skal beskytte de mot dette men får se

Takk jeg skal ta en titt så får jeg se. Som sagt jeg kan ta det dyreste og det beste, men jeg er ikke ute etter å kjøpe noe som er totalt overkill.

Lenke til kommentar

Mitt mantra er i alle fall å støvsuge grundig et kabinett før noe blir montert der, tar gjerne en liten vask også med en fuktig klut og litt grønnsåpe og har fanget opp litt spon som syar2003 påpeker, men siden dette egentlig har blitt en vane har jeg ikke tenkt over at jeg gjør det.

 

Seasonic er et merke jeg aldri har hatt problemer med , har kjøpt inn flere når jeg har montert pcer til venner og bekjente og den eldste er trolig fra 2003 og fungerer fint den dag i dag (var nylig innom og fjernet støv til svigers der den sitter på en urgammel pc ) den nyeste som jeg har kjøpt inn er denne X-850 platinum som fungerer utmerket på den pcen jeg bruker per dags dato (Kraftig overkill, men med dette oppsettet blir systemet så og si lydløs ) .

 

Corsair har trolig tabbet seg ut med at de utvikler nå for mange produkter og at dette skjedde for raskt , de har faktisk en del gode produkter men jeg styrer personlig unna strømforsyningene etter at det ble kjent at Caps som brukes i PSU'ene kan variere stort (se Jonnyguru der det bekreftes at noen av de beste bruker trolig Chicony /Ltec Caps ) og ikke minst den dårlige erfaringen jeg selv har med HX 650 serien.

Lenke til kommentar

Hvor gammel var PSU'en din?

Den var kjøpt i januar 2014. Det jeg tror har skjedd er over oppheting i strømforsyningen og at en av transistorene "poppet". Vifta på rm650 starter ikke før den er under ordentlig load og jeg tror ikke den startet opp på min mens jeg spilte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...