Gå til innhold

Banebrytende kamera fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir spennende å se hvordan dette kameraet vil yte i praksis.

Jeg tror det vil klare matche 20Mpx Bayer-sensorer i oppløsning. Det som blir mer spennende, er om de klarer å håndtere moire og fargefeil på en god måte.

Det bør ihvertfall være håp om at kameraene blir mindre trege enn dagens DPxM utgaver. Og batterikapasiteten bør øke en del.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Herlig provoserende design! :) Jeg tror ergonomien kan være langt bedre i praksis enn intuisjonen og vanemennesket i meg tilsier. Det får vi nok svar på etter hvert som journalister og får tafset på det. Jeg regner ikke med å finne noe eksemplar innen min rekkevidde så jeg får neppe erfart ergonomien selv.

 

Kult prinsipp for bildebrikken. Håper det løser både hastighetsproblemene og høy-ISO problemene tidligere varianter hadde. Det er neppe tilfeldig at de valgte det blå/øverste laget til å ha høyest oppløsning. Blått er mindre affisert av diffraksjonsuskarphet enn grønt og rødt. Det vil derfor være den fargen med teoretisk høyest detaljgrad. Men da må det også være blått lys til stede. Lys fra typisk innelys som halogen, glødetrådspærer og flammelys inneholder dessverre lite blått. Det blå lyset vi har i mørketida i Nord-Norge og på Svalbard kan derimot være et bedre lavlys-scenario for quatro-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hvordan dette kameraet vil yte i praksis.

 

Jeg tror det vil klare matche 20Mpx Bayer-sensorer i oppløsning. Det som blir mer spennende, er om de klarer å håndtere moire og fargefeil på en god måte.

Tror dette kommer til å matche og overgå 20Mpx Bayer-sensorer - tror det blir mer på linje med 30Mpx-sensorer. 20Mpx monokrom + 2x5Mpx monokrom > 20Mpx monokrom.

 

 

Bare de ordner støtte for tredjeparts Raw-konvertering, så. :)

Lenke til kommentar

Ser ikkje vekk frå at denne designen vil fungere ut merket, men det ville vært fint om Sigma hadde vært så grense sprengende, at dei også hadde lansert eit objektiv fatning med ein serie med objektiver og blitt eit alternativ til andre speilløse kamerar . :hmm:

Tipper det er en 1.5x crop sensor i denne, så en Fuji XF fatning hadde vært gull.

Lenke til kommentar

Ser ikkje vekk frå at denne designen vil fungere ut merket, men det ville vært fint om Sigma hadde vært så grense sprengende, at dei også hadde lansert eit objektiv fatning med ein serie med objektiver og blitt eit alternativ til andre speilløse kamerar . :hmm:

Sigma SA-fatning, mener du, hvor det allerede finnes kamerahus med forrige versjon av Foveon-sensoren? http://www.sigmaphoto.com/product/sd1-merrill-digital-slr-camera-0
Lenke til kommentar

Herlig provoserende design! :) Jeg tror ergonomien kan være langt bedre i praksis enn intuisjonen og vanemennesket i meg tilsier. Det får vi nok svar på etter hvert som journalister og får tafset på det. Jeg regner ikke med å finne noe eksemplar innen min rekkevidde så jeg får neppe erfart ergonomien selv.

 

Kult prinsipp for bildebrikken. Håper det løser både hastighetsproblemene og høy-ISO problemene tidligere varianter hadde. Det er neppe tilfeldig at de valgte det blå/øverste laget til å ha høyest oppløsning. Blått er mindre affisert av diffraksjonsuskarphet enn grønt og rødt. Det vil derfor være den fargen med teoretisk høyest detaljgrad. Men da må det også være blått lys til stede. Lys fra typisk innelys som halogen, glødetrådspærer og flammelys inneholder dessverre lite blått. Det blå lyset vi har i mørketida i Nord-Norge og på Svalbard kan derimot være et bedre lavlys-scenario for quatro-serien.

Øverste "blå" laget er vel strengt tatt et "hvitt" lag, som blir blått når man trekker fra det grønne og røde signalet:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Absorption-X3.png

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt ikke en fatning designet for speilløse systemer?

Detaljer, detaljer. ;)

 

Men - jeg er usikker på hvor lurt det er med enda en fatning - spesielt når SA-fatningen ikke akkurat er den største som det er. Så ville jeg mye heller lansert kamera i annen eksisterende fatning - som for eksempel Sonys "åpne" E-fatning.

Lenke til kommentar

Men - jeg er usikker på hvor lurt det er med enda en fatning - spesielt når SA-fatningen ikke akkurat er den største som det er. Så ville jeg mye heller lansert kamera i annen eksisterende fatning - som for eksempel Sonys "åpne" E-fatning.

Det er jeg enig i - jeg selv foreslo Fuji sin fatning litt lenger opp ;)
Lenke til kommentar

Ja det ser rigtigt spændende ud!

De fortalte kort om det på gsmarena i går: http://blog.gsmarena.com/meet-the-sigma-dp-quattro-line-of-cameras/

 

Sjovt at de har modet til at lancere tre 'ens' fastoptik kameraer med forskellig optik, det er vel nogle år siden at det er sket sidst.

 

Og det fik mig atter til at savne at foveon udvider ideen fra X3 til fx X7 eller X11, for at kunne få flere niveauer mere med i raw og håndtere eventuel IR filtrering via software(!). Burde også give bedre muligheder for at emulere forskellige gammeldags film, ved at justere de indgående vægte,

Lavede en lille skitse: (klik for at forstørre)

post-132057-0-56469800-1392137996_thumb.jpg

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Sjovt at de har modet til at lancere tre 'ens' fastoptik kameraer med forskellig optik, det er vel nogle år siden at det er sket sidst.

 

Vel - nå er det å ha en serie kameraer med forskjellig brennvidde ikke noe nytt fra Sigma - med parhestene DP1/DP2, DP1s/DP2s, DP1x/DP2x og nå sist DP1 Merrill/DP2 Merrill/DP3 Merrill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...