Gå til innhold

Vi har pusset opp bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen link til bruktmarkedet på Akam -siden, men det hadde jo vært greit å prøve å få til et bruktmarked der.

Bruktmarkedet ligger dessverre godt skjult på Akam. Du finner en link under "A-Å" i menyen, eller så kan du gå direkte til Akam.no/bruktmarked

 

Her må vi se om vi kan finne en enklere inngang slik at tjenesten blir lettere tilgjengelig. Tusen takk for bra tips!

Lenke til kommentar

Vi bør helt klart knytte de to tjenestene nærmere hverandre. Prisguide inneholder jo masse god og nytte informasjon om produktene som selges, og spesielt er prishistorikken og detaljene på produktene interessante.

 

Det er imidlertid en ting som står foran i køa, og det er å få til en bedre tilbakemeldingsfunksjon slik at kjøper kan legge inn informasjon om en vellykket handel med selger. Dette vil gi andre brukere verdifull informasjon dersom selgeren senere legger ut andre annonser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er imidlertid en ting som står foran i køa, og det er å få til en bedre tilbakemeldingsfunksjon slik at kjøper kan legge inn informasjon om en vellykket handel med selger. Dette vil gi andre brukere verdifull informasjon dersom selgeren senere legger ut andre annonser.

Jeg er helt enig at det en veldig viktig funksjon som bør prioriteres.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

PayPal fungerer også i Norge, men selger taper rundt 3% av kjøpesummen.

Noen ønsker derfor å få dette kompensert ved å legge 3% på prisen.

Hvis kjøper ikke mottar varen kan han klage til PayPal og få pengene tilbake.

 

Epost og SMS er bedre dokumentasjon enn muntlige avtaler.

Lenke til kommentar

PayPal fungerer også i Norge, men selger taper rundt 3% av kjøpesummen.

Noen ønsker derfor å få dette kompensert ved å legge 3% på prisen.

Hvis kjøper ikke mottar varen kan han klage til PayPal og få pengene tilbake.

 

Paypal til dette bruket har vi ikke tenkt på. Det kan jo være en veldig bra løsning. Selv om 3% er mer enn ingenting er det fortsatt en billig forsikring for at handelen skal foregå i ordnede former. Har du testet ut hvor godt dette fungerer i praksis? Andre som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Jeg har betalt et par tusen handler på eBay via PayPal, og overført penger via PayPal for handler i utlandet utenom eBay.

Har også brukt PayPal for handler på QXL.

 

Skal man ha sikkerhet må kjøper oppgi at det er betaling for varer (personlige overføringer er gratis, varekjøp gir 3% gebyr for selger), og selger bør bruke pakkesporing (og bilde?) for å kunne dokumentere at han har sendt varen. Det står mer i vilkårene for PayPal.

 

Selv har jeg klaget en gang på en vare som ikke ble sendt. Da fikk jeg 50% etter at tvisten ble godkjent, og resten etter at PayPal hadde fått pengene tilbake fra selger.

Lenke til kommentar

Man har også standard oppkrav hos posten. Det er mest aktuelt for dyrere varer, da prisen ikke er en prosent av varens verdi, som med paypal. Da har man en gjensidig sikkerhet; selger og kjøper får hendholdsvis pengene og varen samtidig, i tillegg til sporing på pakken. Det eneste risikoelementet er fraktkostnadene, som selger kan risikere å betale dobbelt dersom kjøper ikke henter pakken. Man kan eventuelt bli enig om forhåndsbetaling av fraktkostnadene, eller lignende.

 

Jeg synes likevel paypal er den beste løsningen. Det hadde vært flott hvis dere kunne integrert det som en betalingsmulighet i bruktguiden.

Lenke til kommentar

Med oppkrav er selger kun sikret å få penger hvis kjøper henter pakken, hvis ikke kommer den i retur og selger har tapt noen hundre kroner i frakt og oppkravsgebyr (krev gjerne forskudd på porto).

Kjøper er kun garantert å få en pakke hvis han betaler oppkrav, men han vet ikke om innholdet er det han betalte for eller en bunke aviser før etter han har betalt. Pakker han opp på postkontoret har han i det minste vitner, men det gjelder uansett om det er oppkrav eller forskudd.

 

Jeg er kanskje pessimistisk her, som oftest betaler jeg forskudd hvis jeg føler meg trygg på selger. Har også opplevd at selger sender varen før han sender kontonummer, men jeg handler sjelden på Finn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...