Gå til innhold

Sier man at det er to eller tre år når det er snakk om to år og elleve måneder?


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

 

3 år virkelig? Hvor ofte spilte han da? Forreste så er det 2 år ikke 3 år han har spilt. Første video ble lastet opp 6 mars 2011

Vi er i 2014 nå. ;)

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

Lenke til kommentar

 

 

3 år virkelig? Hvor ofte spilte han da? Forreste så er det 2 år ikke 3 år han har spilt. Første video ble lastet opp 6 mars 2011

Vi er i 2014 nå. ;)

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

 

 

Vanlige mennesker pleier å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

Ok. Der tror jeg du er i mindretall. Hvis du kjøper en vare som koster 9,90 ville du sagt at den kostet 9 eller 10 kroner? Forskjellen der er større enn eksempelet vi ser i artikkelen. Endret av L4r5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

Ok. Der tror jeg du er i mindretall. Hvis du kjøper en vare som koster 9,90 ville du sagt at den kostet 9 eller 10 kroner? Forskjellen der er større enn eksempelet vi ser i artikkelen.

 

Hehe satt og tenkte akkurat at dette blir sikkert splittet til en ny tråd. Blir ikke forumet veldig fylt når slike innlegg blir gjort om til tråder?

 

 

 

 

3 år virkelig? Hvor ofte spilte han da? Forreste så er det 2 år ikke 3 år han har spilt. Første video ble lastet opp 6 mars 2011

Vi er i 2014 nå. ;)

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

 

 

Vanlige mennesker pleier å gjøre det.

 

Nei, vanlige mennesker sier 2 år og 11 måneder, ingen som kan litt matte sier det har gått 3 år når det ikke har gjort det..

Lenke til kommentar

Det er noe som heter avrunding. Personlig så sier jeg gjerne nesten 3 år i dette tilfeller.

Skal masn se på dette matematisk så er det 2 + 11/12 år eller 35/12 år

Hvis man velger å kun nevne helår så kan man velge mellom 2 og 3 år hvilket som er 24/12 og 36/12 år

 

Forskjellen mellom 24 og 35 er større enn 35 og 36, og dermed så vil det være mer logisk å si 3 år enn 2 år da det er nærmest 3 år.

 

Men det viktigste er kravet til nøyaktighet og i noen tilfeller så vil man, som du skriver, heller underslå enn overslå. Som ved f.eks alder. Jeg er nærmere 21 år enn 20 år, men sier jeg er 20 år.

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

Ok. Der tror jeg du er i mindretall. Hvis du kjøper en vare som koster 9,90 ville du sagt at den kostet 9 eller 10 kroner? Forskjellen der er større enn eksempelet vi ser i artikkelen.

 

Hehe satt og tenkte akkurat at dette blir sikkert splittet til en ny tråd. Blir ikke forumet veldig fylt når slike innlegg blir gjort om til tråder?

 

 

 

 

3 år virkelig? Hvor ofte spilte han da? Forreste så er det 2 år ikke 3 år han har spilt. Første video ble lastet opp 6 mars 2011

Vi er i 2014 nå. ;)

 

Hm og hva? Vi er fortsatt en måned unna mars så det er 2 år, jeg bruker ikke å si 3 år i slike situasjoner før vi når den bestemte datoen

 

 

Vanlige mennesker pleier å gjøre det.

 

Nei, vanlige mennesker sier 2 år og 11 måneder, ingen som kan litt matte sier det har gått 3 år når det ikke har gjort det..

 

Avrunding er også matte. Det er snakk om hvor presist man vil ha svaret, det er lettere å si 3 år enn 2 år og elleve måneder. Men hvis man trenger nøyaktighet, f.eks: hvis man skal fortelle hvor lenge man har jobbet et sted, så sier man som oftest at man har jobbet der i snart 3 år, eller sier at man foreløpig har jobbet der i 2 år og 11 måneder.

 

Misforstå meg rett: Jeg er faktisk enig med deg (jeg liker nøyaktighet), det er bedre å si at man har gjort en ting i 2 år og 11 måneder (se eksemplet om jobb over), da Mars er ikke her enda. Men de fleste jeg treffer tror jeg ville ha sagt 3 år. Men jeg ville da ha rettet på dem, hvis jeg kjenner dem godt nok. :p

 

Edit: Men jeg er veldig sær da. :ph34r:

Endret av Gnalern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Off topic:

Hehe satt og tenkte akkurat at dette blir sikkert splittet til en ny tråd. Blir ikke forumet veldig fylt når slike innlegg blir gjort om til tråder?

Tenkte på det når jeg splittet den ut. :p

Nei, det fyller seg ikke noe mer opp. Tvert i mot blir det ryddigere og aktiviteten blir større. Uansett... Vi har mer enn nok gigabyte på serverene. ;)

 

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

 

3 år virkelig? Hvor ofte spilte han da? Forreste så er det 2 år ikke 3 år han har spilt. Første video ble lastet opp 6 mars 2011

Du må huske på att vi er i 2014 nå, så da runner man av og sier 3 år siden det bare er noen dager igjen

 

Så vist det var 2011 31 desember han starta hadde vi i 1 januar dette året runda av som 3 år?

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne.

 

Hadde han startet 31 desember i 2011 hadde første januar 2012 vært en dag, men første januar 2013 ville vært ett år. Strengt tatt ville det vært ett år og en dag, men ett år er presist nok i de fleste tilfeller. Jeg (og samtlige jeg har snakket med) avrunder fra hvert halvår (Ett år, ett og et halvt, to), og i tillegg "snart" eller "litt over". Dermed blir det enten ganske nøyaktig ett år eller ett og et halvt år, eller "litt over ett år" eller "snart ett og et halvt år". Å telle på dagene tar for lang tid, og er strengt tatt unødvendig i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg mener man skal si nesten 3 år i den sammenhengen som OP skisserer.

Jeg er nesten 20 år, jeg er nesten 20 år 364(/365) dager etter at jeg ble 19.

 

Men klart, det å ta seg en slik frihet er ikke meg mye i mot, og det er klart bedre enn å skrive 2 år.

Så du blir 20 i morgen?

 

Sier man 2 år vet man ikke om du mener 1 år og 11 måneder, og da er vi like langt...Bare si nesten 3 år, så er problemet løst. Det er mer riktig å si 3 år enn 2 år, siden det er nærmest 3 år.

Ja:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...