Gå til innhold

Norske minibanker må oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må vi ha en stor sentral printer i en sentralbank nå i 2014? De fleste har faktisk printere hjemme.

 

Men spøk til side, man kan printe ut krypto-valuta nøkler. Open source penger, uten noen gammeldags sentralbank. Er på tide at penger igjen blir et verktøy for handel og ikke et slags kontrollmiddel for maktjunkiene som loker rundt i maktens korridorer på jakt etter neste fiks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du får ikke kjøpt en gulrot hos meg for en kryptovalutta-utskrift. Det er, i motsetning til f.eks. bitcoins, ikke verd papiret det er skrevet ut på, uten grundig autentisering. Og før det, at jeg må gjøre massiv egeninnsats for å finne ut om dette liksom skal ha verdi, selv om den er ekte.

 

Og selv om det, som Bitcoin, har reel verdi, så er det ikke noe å sette sine langsiktige investeringer i. Hvis kilden ikke er under langsiktig streng kontroll, er det i beste fall som et gavekort med ukjent expiration-date på. Om Norge begynner å pøse ut mynter, mister kronene mine verdien, og hele verden protesterer. Om et selskap eller organisasjon har egen enhet, så kan de gjøre det samme, og ingen har noe de skulle ha sagt. Jeg har mindre tro på at Norge gjør det.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det måtte bare komme ja, selvsagt må også HW kaste seg på tabloidbølgen. Og nok en gang bommer dere på kjernen i saken; at Microsoft ikke kommer med oppdateringer etter en bestemt dato betyr fint lite når maskinene aldri eller svært sjelden oppdateres uansett. Maskinene blir ikke pluselig farlig den 9. april, de har vært farlige i lang tid. Husk også at embedded-versjonene av Windows har egne service-pakker osv.

 

Det er mengder med slike sårbare maskiner i minibanker, kassaapparater, infrastruktur, industri, myndigheter og forsvar. Det er mengder med Windows XP, 2000 og noe OS/2 og kanskje NT4 for de som leter litt. Noen av disse maskinene er "sikret" ved at de ikke er direkte tilkoblet Internett. Men det har vært eksempler på at folk kan stikke et hull i et deksel og koble seg på USB og bytte ut programvaren. Dette er problematikk som produsentene kunne tatt hensyn til; regelmessige oppdateringer, hovedkort uten unødvendige innganger, kreve nøkkel-pålogging for å koble til via terminal og sist men ikke minst bruke et operativsystem som har flere hull enn en sveitserost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Skulle trodd at med den summen med penger bankene har ville dem oppdatert seg hvert år...

Oppdatert hva da? Operativsystemet?

På det artikkelen handler om såklart. Dem burde ha oppdatert til windows 7 når det kom og så 8eren når den kom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...