Gå til innhold

Denne PC-en er fylt til randen med olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig, 100 000 dollar i finansiering?

Skulle gjerne laget dette for 1/10 av finansieringen. Problemet jeg ser for meg er vel heller etterspørsel.
Ikke er det vanskelig å lage, men det krever knapt utvikling eller designendring.

Tre faktorer.
1. Styrk kabinettet. Litt tykkere plater, og vantette luker (ikke spesielt vanskelig om man har bruken klart i tankene under designet).
2. Du trenger noen forlengelsekabler som igjen settes til utsiden. Må muligens gjøres vanntette, men det er fort gjort med noe silikon.
3. Vanlige passive Kjøleribber du får kjøpt hvor som helst. Eneste ville eventuelt vært noen spesielle/ekstra kraftige vifter som sirkulerer olja. Men trengs kun om man ønsker ekstra kjøleytelse.

Alt dette har jeg selv gjort, selv om det ikke har vært olje, så er dette ikek akkurat noe hokus pokus.

Ekstrem kjøleytelse kan man nok dog se langt etter. Dette her vil fungere knapt bedre enn god luftkjøling, og noe i nærheten av skikkelig vannkjøling kan et slikt oppsett bare drømme om.

Vann har høyere varmekapasitet, og vesentlig bedre varmeledning enn mineralolje. Du har i tillegg langt høyere flythastighet enn noe tungtflytende olje, som enten bli sirkulert av en "vifte", eller helt passivt via varmeforskjeller. Til syvende og sist så vil vannblokker være mye mer effektive, da hele kjøleytelsen fokuseres på et punkt bare millimeter over CPU-kjernen. En slik sak trenger å overføre varmen via lange heatpipes, og videre ut til oljen.

Eneste kule med en slik ide er at du kan ha fasekjøling, waterchiller og flytende nitrogen eller tilsvarende uten at du trenger å tenke på isolasjon, da du ikke vil kunne få vann eller kondensering. En liten vannlekkasje vil også være mye mindre problematisk.

 

I bunn og grunn et gammelt triks, som de bare moderniserer, og prøver å finansiering til, fordi det er kult.

Jeg leste FAQ'en på prosjektet, og da ble det hele plutselig mye mindre lovende...

Is there a DIY Kit and can I just buy the case?
We do not have a DIY Kit although we realise that there is a demand for it in the PC market. We do not sell just the case because of our experience in testing components from the different brands for submersion.

Unfortunately, as PC Component Manufacturers design their products differently, there is a chance that their methods would react negatively to the liquid. Some brands use a non-standard capacitor on their circuit board that actually starts leaking its electrically conductive contents when exposed to prolonged submersion. This leads to a conductive environment in the oil that will destroy all parts submerged within.

As a result, we only offer parts that have been tested in our system, which will be covered under two years warranty.

Can I change the components in the Anima system on my own?
Tech Armory advises against this as we use specialized techniques and machinery to ensure that the Anima system is watertight. Customers who wish to change their components by themselves do so at their own risk, as we cannot guarantee that you will be able to seal it back properly.

Hehe, håpløst, men dette er nok et mindre problem enn det høres ut som. Jeg har ikke sett snurten av SÅ dårlige electrolyt-kondensatorer på hovedkort og skjermkort på et par år nå. (mulig det er på low-end HK/GPUer?)

Dette er nok i all hovedsak et problem i strømforsyninger hvor de fortsatt bruker en god del flytende electrolyt-kondensatorer.

 

Og en oljekjølt PC vil dog gi bedre kjøling til kondensatorer, slik at de holder lengre, og også varer vesentlig lengre (lekker mindre).

Endret av Andrull
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke så ulikt hva vi gjør i subsea bransjen. Der fyller vi bokser med elektro og elektronikk med hydraulikkolje (i dette tilfellet pga hvordan luft reagerer på trykk). Tror ikke disse komponentene er spesialtilpasset miljøet, men skal ikke si det sikkert. Er heller ikke sikker på hvor god kjøling hydraulikkolje har, og så bør det nok kompenseres pga utvidelse ved varmegang...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du bruke League of Legends og si at det blir en "tøff" økt for PCen din? For eksempel har jo nvidia nye skjerm kort som MAKULERER det spillet flere ganger over, og det blir jo ikke noe varme ifra å spille et low-req spill.

Godt poeng. Leauge of Legends er nesten omtrent det samme som Idle på min maskin.

 

 

Dette er jo ikke så ulikt hva vi gjør i subsea bransjen. Der fyller vi bokser med elektro og elektronikk med hydraulikkolje (i dette tilfellet pga hvordan luft reagerer på trykk). Tror ikke disse komponentene er spesialtilpasset miljøet, men skal ikke si det sikkert. Er heller ikke sikker på hvor god kjøling hydraulikkolje har, og så bør det nok kompenseres pga utvidelse ved varmegang...

Stemmer. På jobb så er det olje det går i, og da dyppes mye elektronikk og annet ned i oljekar.

 

Et reservoar med luftfilter/ventil av noe slag bør vel være til stede. For som du sier så vil det kunne bli utvidelse i oljen som igjen skaper problemer om det ikke er et lite reservoar i topp som kan ta i mot ekstra olje ved eventuelt overtrykk.

 

 

 

Lenke til kommentar

Videoen ga meg ikke stor tillit til Tech Armory.

 

Deres påstand om at Gladius ikke varmer opp rommet for øvrig, er jo direkte pisspreik. (De nevner det flere ganger i videoen.)

 

Det er jo ikke sånn at alle PC-komponentene på magisk vis slutter å produsere varme, bare de blir dynka i olje. Altså må den varmen havne et sted. Det kan jo potensielt være slik at oljen kan magasinere opp veldig veldig mange watt, men sjøl det må jo overføres videre på ett eller annet tidspunkt. Dermed er det ikke så veldig mange andre steder enn lufta i rommet, som varmen kan gå.

 

I tillegg, slik som en av jentene i videoen snakker om at spillet går smoothere. Det kan jo umulig være takket være kjølinga?!?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke folk gjort dette selv før?

Bare bygget en PC i ett akvarium og fylt på med olje.

Jeg hørte i hvert fall om dette allerede på slutten av nittitallet en gang. En som hadde senket hele PC'en ned i en svær isopor- eller plastkasse og fylt på med mineralolje.

Lenke til kommentar

Videoen ga meg ikke stor tillit til Tech Armory.

 

Deres påstand om at Gladius ikke varmer opp rommet for øvrig, er jo direkte pisspreik. (De nevner det flere ganger i videoen.)

 

Det er jo ikke sånn at alle PC-komponentene på magisk vis slutter å produsere varme, bare de blir dynka i olje. Altså må den varmen havne et sted. Det kan jo potensielt være slik at oljen kan magasinere opp veldig veldig mange watt, men sjøl det må jo overføres videre på ett eller annet tidspunkt. Dermed er det ikke så veldig mange andre steder enn lufta i rommet, som varmen kan gå.

 

I tillegg, slik som en av jentene i videoen snakker om at spillet går smoothere. Det kan jo umulig være takket være kjølinga?!?

Bullshit fra ende til annen. :) De slipper nok ikke unna noen helt grunnleggende naturlover bare fordi de har litt olje.

En oljeovn på 1000W er fortsatt 1000W, og varmer like mye som en 1000W. Og en oljefylt PC på 1000W vil gi akkurat like mye varme til rommet som en . :wee:

 

Hvis det av en eller annen grunn går smoothere så er det ikke noe annet en god gammeldags overklokking.

 

Har ikke folk gjort dette selv før?

Bare bygget en PC i ett akvarium og fylt på med olje.

Jeg hørte i hvert fall om dette allerede på slutten av nittitallet en gang. En som hadde senket hele PC'en ned i en svær isopor- eller plastkasse og fylt på med mineralolje.

 

https://www.google.no/search?q=oil+computer+cooling&safe=active&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=r4TeUuOjOIPa4ASA6IAI&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=921&bih=561&dpr=1.25

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig, 100 000 dollar i finansiering?

 

Skulle gjerne laget dette for 1/10 av finansieringen.

 

 

Du nevnte flytende nitrogen. Det høres veldig artig ut. Men da bør vel PC-kabinettet omtrent være som en slags Kjølebag. Et dilemma der er vel at tetningen må tåle en god del trykk (PSI, bar, Pascal ..). Spesiellt når PC-komponentene gjør væsken om til gass. Så der må det vel en del ventilering av gass til tenker jeg. Også må man ha en utømmelig nitrogenkilde, fordi jeg ser for meg at det å produsere nitrogen selv, eller sirkulere den for å kondensere den tilbake til væske krever litt drøyt utstyr.

Lenke til kommentar

 

Virkelig, 100 000 dollar i finansiering?

 

Skulle gjerne laget dette for 1/10 av finansieringen.

 

 

Du nevnte flytende nitrogen. Det høres veldig artig ut. Men da bør vel PC-kabinettet omtrent være som en slags Kjølebag. Et dilemma der er vel at tetningen må tåle en god del trykk (PSI, bar, Pascal ..). Spesiellt når PC-komponentene gjør væsken om til gass. Så der må det vel en del ventilering av gass til tenker jeg. Også må man ha en utømmelig nitrogenkilde, fordi jeg ser for meg at det å produsere nitrogen selv, eller sirkulere den for å kondensere den tilbake til væske krever litt drøyt utstyr.

 

Nitrogen kan ikke bli brukt til kjøling om det er under trykk. Det er ved selve trykkfallet til nitrogen som gjør det i stand til å fjerne varme fra systemet. SKulle du kjølt hele maskinen så trenger den ikke være trykkbestandig, ja, ellers ville den ikke kjølt noe som helst.

 

Men nå tror jeg du missforstod meg (eller at jeg missforstår deg?), for jeg tenker på at du har alle komponentene under olje, mens selve kobberrøret til LN2'en stikker ut. Du vil da slippe kondens ved komponentene, for det ikke er noe luft med fuktighet der.

 

Alternativt at du har et tynt kapillær-rør frem til en CPU-kobberblokk, hvor du skaper et trykkfall, og deretter fører nitrogenet tilbake via en slange/tykkt rør til en kompressor. Ja, kort sagt en såkalt fasekjøler (om mediet er en eller annen kjølegass eller nitrogen er i og for seg ikke så viktig her).

 

Men å kjøle ned HELE PCen er nok bare dyrt og på ingen måter optimalt (det er kun prosessorkjernen og grafikkprosessorkjernen du ønsker dette på). Oljen er der kun for å overføre litt varme fra resten, samt forhindre det evige problemet, kondens. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...