Gå til innhold

Podkast: Hvor gammelt bør et spill være for å kalles «retro»?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Topp episode! Enig med mange av synspunktene deres. Har aldri tenkt over gamle typer spillmekanikker, men er absolutt noe som gjør et spill retro. Grafikk synes jeg også er med på å gjøre spill retro, kan du se pikslene og polygonene i spillet er det definitivt retro ;)

 

Personlig synes jeg at spill som er to generasjoner gamle er retro. Konsollene hadde jo ingen eller begrensede online-muligheter. Var noe eget med å dra hjem til hverandre for å spille mulitplayer. Når jeg drar til folk i dag for å game, går det nesten utelukkende i Nintendo, da spill der ofte ikke har online-muligheter på multiplayeren eller det har elendig online (Smash bros.)

 

Føler at det som gjør spill retro til grads kommer av hvilke subjektive oppfatninger man har av spill fra den tiden. Jeg føler personlig at når jeg rigger opp Gamecuben så setter jeg meg ned med spill som er gamle og da retro.

 

Btw, hvilke(t) spill er musikken fra dagens episode fra? Hørtes ut som om noe var fra Chrono Trigger, kan det stemme?

Lenke til kommentar

Definisjone På retro er en vanskelig en. Men kan ikke bare si at 2 generasjoner bak er retro fordi mange konsolleri dag varer for lenge og mye av titlene som er blitt lagd idag vil vare en god stund. I mine øyne er spill rettro når de bruker teknologier som ikke lenger brukes. Amiga og commodore 64 er i mine øyne retro. Playstation 1 er retro men ps2 vil aldri bli det. Iallefall ikke med de neste 10 åra.

Lenke til kommentar

Definisjone På retro er en vanskelig en. Men kan ikke bare si at 2 generasjoner bak er retro fordi mange konsolleri dag varer for lenge og mye av titlene som er blitt lagd idag vil vare en god stund. I mine øyne er spill rettro når de bruker teknologier som ikke lenger brukes. Amiga og commodore 64 er i mine øyne retro. Playstation 1 er retro men ps2 vil aldri bli det. Iallefall ikke med de neste 10 åra.

 

Det er en fascinerende vinkling du kommer med der faktisk!

Lenke til kommentar

Topp episode i dag (inneholdet satt til side, en hvilken som helst episode som åpner med Chrono Trigger introen og bruker det fantastiske soundtracket får automatisk 10/10), og ikke minst stiller dere et interessangt spørsmål.

 

Selv har jeg bestemt meg for at grensa for retro går ved 15 år. Spill og maskinvare som er 15 år gammelt eller eldre kan jeg anse som retro (med litt slingringsmonn). Det vil kanskje ikke gjelde for alt, men synes personlig det er en fin tommelfinger-regel.

 

TIl eksempel synes jeg Nintendo 64 uten tvil er retro, men f.eks synes jeg ikke Resident Evil 2 er det (kom ut på N64 på denne siden av millenniums-skiftet). Kanskje jeg er teit som synes RE2 blir for nytt, men det er jo mitt syn på saken. :)

 

Synes forresten også at Bengt tok opp noe interessangt der. PS2 er/var jo veldig moderne av seg, og har holdt rimelig lenge, så det vil nok ta lengre tid før den blir ansett som retro sammenlignet med forgjengeren. :)

Lenke til kommentar

 

Definisjone På retro er en vanskelig en. Men kan ikke bare si at 2 generasjoner bak er retro fordi mange konsolleri dag varer for lenge og mye av titlene som er blitt lagd idag vil vare en god stund. I mine øyne er spill rettro når de bruker teknologier som ikke lenger brukes. Amiga og commodore 64 er i mine øyne retro. Playstation 1 er retro men ps2 vil aldri bli det. Iallefall ikke med de neste 10 åra.

 

Det er en fascinerende vinkling du kommer med der faktisk!

Danke shcøn....er litt fascinernde iblandt :D

Lenke til kommentar

Apropos retro. Jeg har en liten samling av håndholdte Nintendomaskiner. Min aller første GameBoy har vært med meg siden 1993, og jeg har også GameBoy Color, GBA (første generasjon) og 3DS vanlig og XL. DSen min ble stjålet for noen år siden. :( Til min originale GameBoy hadde jeg flere spill, men de forsvant da vi flyttet i '97, bortsett fra Turrigan. Har også Pokemon Gul som passer til den. Har spilt litt med den gamle GameBoyen nylig, den virker ennå. Eller virket. I helgen ville den ikke lenger slå seg på. Byttet batteri, men no luck. :( Og jeg som akkurat hadde kjøpt 3 GameBoy-spill fra Lukie Games. :( Har heldigvis ennå GameBoy Color, men det blir ikke helt det samme. Bare den virker nå...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...