Gå til innhold

Test: Panasonic TX-L65WT600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo være greit å sjekke om man har lyd mens man driver å koble det opp? :p Uansett koster vel de minihøyttalerne ikke all verden å masseprodusere.

Sant nok, men jeg bare tenker at produktet kunne blitt mer helhetlig og solid uten billige høyttalere som ikke står i stil med resten av opplevelsen. De kunne eventuelt levert med et par småbokser man koblet til med minijack e.l., som man kunne bruke for å sjekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke komme med løse HT man kan kjøpe som tillegg eller som en del av pakken.

 

Det er uansett lit surt å oppdage at man må ha bedre lyd etter tv er kommet i hus

 

70 lapper er noe man tenker seg om før man bruker

 

 

Det finnes jo sånn ca en milliard forskjellige komponenter en kan sette sammen slik en selv ønsker det for å få god lyd når en ser på TV.

 

Til og med en lydplanke er en forbedring, om enn marginalt...

 

Dersom man er overrasket over at lydkvaliteten fra TV-en er så der, har man ikke fulgt med i timen noen gang...

 

Pengers verdi er relativt, 70k er for mange ikke store summen.

 

 

Ellers er jeg veldig enig med Isbilen - å bruke like mye på lyd som på bilde er en god regel, selv om jeg mistenker at de aller, aller færreste følger denne :)

Lenke til kommentar

Problemet her når det gjelder lyd og penger er jo at ikke alle føler at lyd koster penger.

Det kommer også an på hvordan videoen er

 

det blir for mange som om noen må ha dyre digital kabler bare for få frem signalet selv om det viser seg å være bortkastet .

 

Mange av disse dyre anleggene er jo overdimensjonert for en normal stue

 

 

Du sier at det finnes å velge mellom , det betyr jo ikke at man skal la være selge en pakke bestående av TV og lydanlegg : Det er jo ikke alle som er like gode å velge selv

 

en tendens er jo at alt fokuset ligger på funksjoner og bilde.

for noen tver ar fokuset veldig høyt på funksjoner.

Lyden blir altså nedprioritert

 

før i tiden kunne man kjøpe seg en tv der lyden får de innbyde høyttalerne var mer en god nok til en vanlig stue

Slik er det ikke lenger .

Nå må også de med lavere lydkvalitet kjøpe ekstra anlegg . da er det ikke valgfritt lenger

 

jeg menr forsatt at man skal kunne kjøpe seg tv med godt nok lyd til vanlig bruk .

Har man behov for super-lyd så kjøper man seg anlegg til samme pris som tven eller enda mere

 

 

lit dårlig formuler fra min side , men jeg håper at der likevel forstå hvor jeg vill hen

Lenke til kommentar

De som ikke er inneforstått med at lyd koster bruker heller ikke penger på det, men tar til takke med lyden fra TV-en.

 

Jeg forstår virkelig ikke sammenligningen din med dyre kontra billige kabler...

 

Mange dyre anlegg er overdimensjonert for normale stuer? Da ligger problemet i hva en vurderer å kjøpe fremfor utvalget.

 

Flere butikker som fra tid til annen kjører pakkeløsninger på TV+"lyd", Lefdal har f.eks dette tilbudet gående.

 

Det skulle ta bare mangle at fokuset ikke skal ligge på bilde (og til dels funksjon)! Dersom du ikke har merket det går verden stort sett sakte og sikkert fremover, det er heldigvis slutt på tiden der man hadde fire produkter å velge mellom og tre av de var alt-i-ett ræl. I dag har stort sett alle mulighet til å få kjøpt det de ønsker seg, det være seg Olga på 85 som klarer seg med skurrete lyd fra innebygde høyttalere og og Knut på 40 som ønsker å irritere vettet av kona med et anlegg til tre ganger prisen av TV-en. Eller Erlend på 18 med en lydplanke til et par lapper.

 

 

Jeg kan forstå, under tvil, hvorfor du ønsker deg alt-i-ett løsninger som tilfredsstiller, men sannheten er vel at de aller fleste ikke ønsker store, kraftige høyttalere i TV-en.

Til og med min far på 68 kjøpte seg et par bokhylle-høyttalere og en rimelig stereoforsterker av nogenlunde kvalitet som han koblet til TV-en, CD- og platespilleren.

 

Ikke fordi han ikke kunne klart seg med lyden fra TV-en slik den var, men fordi han ønsket et ok anlegg han kunne koble flere enheter til.

Lenke til kommentar

Du tar feil her , de flest klarer seg ikke lenger med tver med innbygde høyttalere fordi kvaliteten er blit dårlige en det var før .

man får fin et brukbar tv for noen få lapper men skal man ha tilsvarende lyd så må man betale minst det doble

 

Da er det merkelig at for noe få ør siden kunne kjøpe meg no pc høyaltre til langt under tusen kr som slår de fleste til mangedobbelt pris

 

god lydd må ikke være kostbart , hvis man innbiller seg det så er det noe man ikke hr fått med seg

 

 

sammenligningen min går ut på at mange kjøper anlegg som er beregnet for lengt større rom en det de plaserer dem i

 

hva skal man med et anlegg på 500 wat i en knøtt liten stue ?

er det fordi bassen skal blåse opp skapdørene ?

 

 

hvis man er en sjelden gan på en konsert ( jeg har de siste årene bare vert på julebord ) så har ejg bare opplev overdimensjonert bass i forhold til resten av lydbildet

 

andre ganger var poenget å spille høyt .

Det gir heller ikke god lyd

her det jo mest vanlig å betale mye for effekten

 

Det er derfor jeg reagerer på overdimensjonerte anlegg

 

hvis man plukker ut disse ytterkantene så sitter man igjen med anlegg som kan avgi klar lyd og riktig bass men kildene man bruker står ikke i stil med anlegget

 

Nå får du dert til høres ut som om det er galt å tilby både TV og lyd-planke som en pakke ,

Det forstår jeg ikke hvorfor ?

 

Det betyr jo ikke at man ikke kan kjøpe dem hvorfor seg

 

av plasshensyn så hadde de vert en fordel at man kunne kjøpe tver med godlyd innebygd uten behov for ekstra anlegg

 

Dere lyd-freeker er at for tradisjonelle

 

 

angående dyr vs billig kabel

(husk at det er snakk om digitale signaler og at det også gjelder digital lyd )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du tar feil her , de flest klarer seg ikke lenger med tver med innbygde høyttalere fordi kvaliteten er blit dårlige en det var før .

man får fin et brukbar tv for noen få lapper men skal man ha tilsvarende lyd så må man betale minst det doble

 

 

Ikke noe sted har jeg hevdet at de fleste klarer seg med innebygde høyttalere.

 

 

 

Da er det merkelig at for noe få ør siden kunne kjøpe meg no pc høyaltre til langt under tusen kr som slår de fleste til mangedobbelt pris

 

Tull. Enten et ekstremt tilbud, et virkelig godt bruktkjøp eller rosenrød hukommelse.

 

 

 

god lydd må ikke være kostbart , hvis man innbiller seg det så er det noe man ikke hr fått med seg

 

Bedre lyd enn fra de innebygde høyttalerne i en TV trenger ikke koste allverden, men god lyd koster, uansett hva du velger å tro. Hva en legger i begrepet koster får være opp til hver enkelt. Alt er relativt.

Lenke til kommentar

 

jasså

 

 

Og du mener helt seriøst at de der spiller bedre enn høyttalere til mange ganger prisen? Altså... gi deg, a..

 

 

 

hva skal man med et anlegg på 500 wat i en knøtt liten stue ?

er det fordi bassen skal blåse opp skapdørene ?

 

 

hvis man er en sjelden gan på en konsert ( jeg har de siste årene bare vert på julebord ) så har ejg bare opplev overdimensjonert bass i forhold til resten av lydbildet

 

andre ganger var poenget å spille høyt .

Det gir heller ikke god lyd

her det jo mest vanlig å betale mye for effekten

 

Det er derfor jeg reagerer på overdimensjonerte anlegg

 

hvis man plukker ut disse ytterkantene så sitter man igjen med anlegg som kan avgi klar lyd og riktig bass men kildene man bruker står ikke i stil med anlegget

 

Nå får du dert til høres ut som om det er galt å tilby både TV og lyd-planke som en pakke ,

Det forstår jeg ikke hvorfor ?

 

Det betyr jo ikke at man ikke kan kjøpe dem hvorfor seg

 

av plasshensyn så hadde de vert en fordel at man kunne kjøpe tver med godlyd innebygd uten behov for ekstra anlegg

 

Dere lyd-freeker er at for tradisjonelle

 

 

angående dyr vs billig kabel

(husk at det er snakk om digitale signaler og at det også gjelder digital lyd )

 

 

Altså... Her er det så mye rart og usammenhengende at jegi kke engang gidder å ta tak.

 

Når du i tillegg presterer å kalle meg "lyd-freek" velger jeg å trekke meg pent og rolig tilbake, for dette blir for dumt.

Endret av Tan28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De gjorde det da de ble testet i hjemmepc

 

jeg sier ikke at de kan samelignes med ht til 20 tusen men med dem til 2-3 lapper

Det må du seriøst lengre ut på landet med. Selv den oppgitte frekvensresponsen er utopisk...er vel gjerne derfor den er oppgitt uten +/- dB slik som disse under som du mener er sammenlignbare.....

 

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-7460a-aktiv-hoyttaler-31749/

 

-Henrik

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må du seriøst lengre ut på landet med. Selv den oppgitte frekvensresponsen er utopisk...er vel gjerne derfor den er oppgitt uten +/- dB slik som disse under som du mener er sammenlignbare.....

 

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-7460a-aktiv-hoyttaler-31749/

 

-Henrik

Wattstyrken på de høytaldrene sier meg svært lite .

nå kan man heller ikke sammenligne sportsbil med en limousin

spesifikasjonene høres heller ikke til vær så veldig mye bedre en de jeg har til tross for at prisen er 5 ganger mere.

 

Hva er signal støy foreholdet for Aragon høyaltrene ?

 

høyttalerne fra cretive er jo beregnet til skrive bordet , ikke i bokreolen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Wattstyrken på de høytaldrene sier meg svært lite .

nå kan man heller ikke sammenligne sportsbil med en limousin

spesifikasjonene høres heller ikke til vær så veldig mye bedre en de jeg har til tross for at prisen er 5 ganger mere.

 

Hva er signal støy foreholdet for Aragon høyaltrene ?

 

høyttalerne fra cretive er jo beregnet til skrive bordet , ikke i bokreolen

Høytalerne fra Argon er også beregnet på PC bruk, bare for å få det ut av verden. Wattstyrken har som du sier klinkende lite å bety. Det som derimot er viktigere er frekvensresponsen i +/- dB over spekteret. Dette sier noe om hvor godt en høytaler evner å gjengi forskjellige frekvenser. Det er svært stor forskjell på +/-3dB og +/-6dB. Høytalerne vil selvfølgelig ha deler av frekvensspekteret hvor de ikke responderer like bra.

 

Signal til støyforholdet til Argon er oppgitt som THD på mindre enn 0.05% forvregning ved "full spiker". Dette er hvis jeg ikke husker helt feil omtrent -66dB (så altså 66dB eller høyere). Dette er tall som i dag knapt er verdt å bemerke seg når en tar pchøytalere i betraktning. Støyen som en vil få fra integrerte lydkort o.l. vil i de største tilfeller være langt høyere enn det en moderne aktiv høyttaler med AB forsterker/ekstern AB forsterker har.

 

Edit: vil bare påpeke at jeg ikke eier noen av høytalerne, og i så måte ikke er preget av at "jeg eier akkurat dette settet".

 

-Henrik

Endret av RaZoE
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...