Gå til innhold

Systemkameraer overtar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At systemkamera vil stå for en større verdi av salget målt etter verdi betyr ikke nødvendigvis at det er flere smartmobileiere som kjøper systemkamera for å ha en mer "seriøs" hobby.

 

Slik jeg ser det så er det flere grunner til at systemkamera vil øke sin andel målt i verdi.

Systemkamera med objektiver og annet utstyr er betydelig mer kostbart pr enhet enn majoriteten av kompaktkamera. I tillegg så er sannsynligvis majoriteten av de potensielle fotokundene som nå klarer seg med smarttelefon, kunder som som ville ha kjøpt enkle kompaktkamera og i noe mindre grad potensielle systemkamerakjøpere.

 

Når analytikerne mener at vi vil se fortsatt vekst i markedet for litt mer avanserte kameraer, særlig kameraer med utskiftbar optikk, så antar jeg at det gjelder økning i markedsandel og ikke så mye økning i antall solgte enheter.

 

 

Lenke til kommentar

Har registrert at mange av de jeg kjenner, som kun bruker/har brukt smartphone-kamera, etterhvert nå går til innkjøp av et systemkamera.

Egentlig en logisk utvikling, det!

Kompaktkameraene er jo uansett på vei ut, og derfor synker også totalantallet solgte rene kameraer, i og med at mange faktisk klarer seg veldig godt med kun smartphonekamera.... Enkelte smartphonekamerabrukere som da trenger et alternativt, altså et "skikkelig kamera", vil da framover opplagt "søke" mot systemkameraet....

Som en følge av dette igjen, så er det jo også helt opplagt at av totalt antall solgte kameraer, så vil systemkameraene etterhvert nærme seg et veldig høyt %-tall!

 

PS!

Tipper at kompaktkameraet etterhvert vil bli et "veldig avansert/veldig kostbart" nisjeprodukt, kun interessant for de svært få...... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må det også med i betraktningen at mobilkameraene begynner å bli så gode at mange ikke lenger ser det som nødvendig med kompaktkamera. Mobiltelefonene spiser dermed av (og muligens helt opp) markedet for kompaktkameraer.

 

De som derimot blir fotohekta klarer seg ikke kun med mobilen, og den naturlige veien blir da systemkamera. Kompaktkamera har de jo allerede på telefonen.

 

Et annet utfall hadde vel egentlig vært rart?

Lenke til kommentar

Humoren er vel at de som tar bilder med mobilen driter i teknisk dilldall som forumet her er oversvømt med, og istedet setter pris på bildene som kommer ut av den, til og med når bildet taes i ett mørkt lokale og stort sett består av noen striper og støy som ingen andre enn de som er avbildet kan bekrefte at faktisk er mennesker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må det også med i betraktningen at mobilkameraene begynner å bli så gode at mange ikke lenger ser det som nødvendig med kompaktkamera. Mobiltelefonene spiser dermed av (og muligens helt opp) markedet for kompaktkameraer.

 

De som derimot blir fotohekta klarer seg ikke kun med mobilen, og den naturlige veien blir da systemkamera. Kompaktkamera har de jo allerede på telefonen.

 

Et annet utfall hadde vel egentlig vært rart?

Mye enig. Men man må også huske på at det er ikke alle som er i nærheten av en stikkontakt så man får ladet opp den smarte telefonen. Min trenger iallefall å stikkes i en kontakt omtrent en gang i døgnet. Da vil jeg tro at enkelte nok allikevel vil ha kompaktkamera til å bruke til fotografering, blir ikke mange bildene med en telefon uten strøm.

Lenke til kommentar

Mye enig. Men man må også huske på at det er ikke alle som er i nærheten av en stikkontakt så man får ladet opp den smarte telefonen. Min trenger iallefall å stikkes i en kontakt omtrent en gang i døgnet. Da vil jeg tro at enkelte nok allikevel vil ha kompaktkamera til å bruke til fotografering, blir ikke mange bildene med en telefon uten strøm.

Man behøver ikke en skikkkontakt, holder med en billader ;)

 

Hvor lenge batterikapasiteten varer tror jeg ikke er alfa omega her, siden telefonen er med hele tiden så hvorfor ikke bruke den ?, et kompaktkamera har man ikke med seg hele tiden og ofte er det i veien også.

Lenke til kommentar

 

46 057 innlegg senere og du ser ikke humoren i at folk flest prioriterer BILDET framover TEKNIKK uansett hvor elendig kvaliteten er ?

 

Egentlig ikke, mulig jeg er humørløs eller noe, men dette er jo som på alle andre fronter, noen prioriterer en bil som får de fra A til B, andre en bil som er teknisk god og har mange finesser. Slik er det på omtrent alle områder, det er ikke spesielt overraskende, ironisk eller vittig at det også gjelder kamera?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette skyldes vel like mye at folk ikke kjøper kompaktkameraer lenger, ettersom smarttelefoner tar nesten like bra bilder uten at man trenger dra på et ekstra kamera.

 

Systemkameraer derimot kan ikke erstattes av en smarttelefon, og mange legger pengene i et skikkelig kamera til spesielle anledninger, reiser osv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...