Gå til innhold

23-åring lager eget OS til knøttemaskinen Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ER det bare jeg som blir forvirret av å lese dette? Hva er det denne stdenten prøver å oppnå? Overskriften tilsier han lager nytt OS for å samle Google progrsammer/funksjoner. Mens senere står det at han vil erstatte funksjoner. Så hva er det han vil oppnå ? og samle og erstatte er to vidt forskjellige ting trodde jeg. Men kasnskje dere gutta bois i redaksjonen her har en annen ordbok enn jeg har ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å nei trøstebære raspPi er ARM, nå må utviklere kompilere til TO arkitekturer. trist og leit dette her :S :(

Opensource er ikke noe problem - men ting som f.eks. skrivere (noe som er ganske naturlig å ha på hjemmeserver) er utrolig vanskelig å få til å fungere på ARM siden drivere er x86 only. Siden ARM har vært litt dødt frem til Raspberry så har man heller ikke noe god rutiner på ARM-friendly pakker - alt er litt "beta" rundt ARM. Noe dette prosjekte her ikke tar på alvor eller så har de tenkt å cashe inn på å lage et jalla web-gui og kalle det "OS"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opensource er ikke noe problem - men ting som f.eks. skrivere (noe som er ganske naturlig å ha på hjemmeserver) er utrolig vanskelig å få til å fungere på ARM siden drivere er x86 only. Siden ARM har vært litt dødt frem til Raspberry så har man heller ikke noe god rutiner på ARM-friendly pakker - alt er litt "beta" rundt ARM. Noe dette prosjekte her ikke tar på alvor eller så har de tenkt å cashe inn på å lage et jalla web-gui og kalle det "OS"...

 

ARM har vært dødt frem til Raspberry Pi? Mobiltelefonen din, tableten din og sikkert en drøss av set-top boksene dine bruker ARM.

 

Problemet med ARM er proprietære x86-blobs, ikke at driverne mangler. Om du kompilerer f.eks Realtek WiFi-drivere så vil de i bunn og grunn være det samme. Om de ikke fungerer likt så leker du med dårlig kode.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder selve prosjekte, så har jeg lite tro på noe slikt. Spesielt pga at dette er ikke x86 arkitektur og gir ekstremt begrenset funksjonalitet.

Fortell gjerne mer om hvilke begrensninger du ser i ARM. Min erfaring er at disse begrensningene er svært små.

 

Opensource er ikke noe problem - men ting som f.eks. skrivere (noe som er ganske naturlig å ha på hjemmeserver) er utrolig vanskelig å få til å fungere på ARM siden drivere er x86 only. Siden ARM har vært litt dødt frem til Raspberry så har man heller ikke noe god rutiner på ARM-friendly pakker - alt er litt "beta" rundt ARM. Noe dette prosjekte her ikke tar på alvor eller så har de tenkt å cashe inn på å lage et jalla web-gui og kalle det "OS"...

Linux bruker samme skriverdrivere som OSX, og driverne er åpne. De kompilerer typisk helt greit på ARM. Hva mener du er beta med ARM? ARM er jo i dag vel så utbredt som x86. Hvis du har tenkt å kjøre noen Microsoft greier på boksen, så skjønner jeg at du ser problemer, men å kjøre noe fra MS på RasberryPi er det vel ingen som gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Jeg hadde f.eks. ett prosjekt der jeg trengte å koble opp Canon iP100 eller ett ant mobilt skriver - etter å ha kjøpt de skrivere jeg kunne og sløst bort nesten 2 mnd måtte jeg konkludere at det ikke gikk. Også invistering i USB-hub, WiFi plug + diverse kabler og løsninger første til at det var like greit å gå for Intel NUC. Og det selv om at jeg hadde 3D skriver og kunne printer case og alt det der.

 

Raspberry Pi er et godt hyppet dings og man utelukker andre alternativer som egner seg mye bedre. Både som media center løsning, hjemme server, printer server osv.

 

Det å fnise av at det finnes binære kompilerte driver som kjører kun på x86 og si at det er ikke så nøye blir litt for lett utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Klikkhoreartikkel....

 

Case. Noen har laget en distro... Hvordan lage en nyhet av det????

Løsning: Vi forteller at en student på 23 år har laget et operativsystem.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde f.eks. ett prosjekt der jeg trengte å koble opp Canon iP100 eller ett ant mobilt skriver - etter å ha kjøpt de skrivere jeg kunne og sløst bort nesten 2 mnd måtte jeg konkludere at det ikke gikk. Også invistering i USB-hub, WiFi plug + diverse kabler og løsninger første til at det var like greit å gå for Intel NUC. Og det selv om at jeg hadde 3D skriver og kunne printer case og alt det der.

Litt vanskelig å spore hva du snakker om her. Fulle setninger vil hjelpe. Generelt er Canon verst i klassen når det gjelder drivere (ja også windows driverne deres er råtne), så å ta frem det som eksempel er nesten irrelevant. Epson og HP er best i klassen, typisk gode drivere.

 

Det å fnise av at det finnes binære kompilerte driver som kjører kun på x86 og si at det er ikke så nøye blir litt for lett utgangspunkt.

Ingen som fniser her, men om du knotet i to måneder så vil jeg gjerne se lenke til en forumtråd hvor du søkte innspill eller hjelp. Eventuelt få vite litt mer om hva du prøvde å få til.

Lenke til kommentar

...

du vil kanskje også komme hjem til meg for å se hvordan jeg har det eller vil ha tilsendt CV for å vurdere mine kvalifikasjoner?.. Jeg er nok ikke helt i modusen for å forsvare noe som helst av det jeg sier :) søk gjerne "raspberry pi + canon ip 100" - trenger du å vite mer - kjøp begge og prøv selv.

 

Det er min opplevelse - det er veldig relevant for meg. At du ikke finner det nyttig er nok av lite betydning for meg. Det at du ikke klarer å se for deg utfordringer med ARM vs x86 er heller ikke noe jeg bryr meg noe særlig om.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nei, jeg forsøker å finne ut hva du egentlig slet med. Først og fremst fordi jeg ønsker å lære av dine erfaringer. Canon printere er notoriske for problemer på x86 også, så jeg synes ikke det var så interessant. Du indikerte at du hadde kjøpt inn annet utstyr som også var trøblete, skulle gjerne visst hva. Dersom du slet i to måneder finnes det kan skje en forumtråd det går an å få noe ut av. Jeg driter i din cv, jeg vil bare ha informasjonsverdi ut av deg. Akkurat nå fremstår det du sier som udokumentert skitkasting mot raspi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...