Gå til innhold

Dette er verdens tynneste harddisk på 2 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle akkurat til å si det samme. 3,5" har det siste tiåret i snitt hatt ca 3 ganger så høy toppkapasitet som 2,5". Det betyr at 6 TB 3,5" burde komme i disse dager og det gjør de også: Western Digital Ultrastar He6 6 TB.

 

At 4 TB-diskene har kommet helt ned i 1210 kr og har omtrent samme pris per GB som 2 og 3 TB er også tydelige tegn på at disker med høyere kapasitet er like rundt hjørnet.

 

6 TB kommer sikkert til å koste ca 2000 kr i starten, men 5 TB tipper jeg vil koste ca 1500 kr i starten. Snart blir det altså mulig å sette sammen en liten 2-diskers NAS med et rundt tall som 10 TB kapasitet for rundt 4000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Synes det var litt rart at Hitachi sine Travelstar disker ikke ble nevnt i denne sammenhengen. De har jo vært de som har hatt størst kapasitet i 2.5" HDD og 9,5mm høye. Pluss at prisen har vert svært hyggelig. http://www.dustinhome.no/product/5010754271/hitachi-travelstar-5k1500-2-5-1-5tb-5400rpm-sata-600-32mb/

Tenkte jeg skulle ha to av disse i min Clevo. Men nå er det mulig jeg venter litt og setter in to 2TB disker i stede.

Lenke til kommentar

Give 12TB 3,5" disks

 

Jævlig mye data å miste om den ryker. Man bør vel da ha 2 extra disker i samme størrelse til backup, tilfelle man treffer en modell som får masse barnesykdommer, gitt hvor viktige dataene er for deg selvfølgelig.

 

Eller vente og kjøpe en av hver produsent av denne størrelsen (altså 2 stykk tot.), når flere prod. får slike størrelser.

Lenke til kommentar

 

Jævlig mye data å miste om den ryker. Man bør vel da ha 2 extra disker i samme størrelse til backup, tilfelle man treffer en modell som får masse barnesykdommer, gitt hvor viktige dataene er for deg selvfølgelig.

 

Eller vente og kjøpe en av hver produsent av denne størrelsen (altså 2 stykk tot.), når flere prod. får slike størrelser.

 

Du mister i snitt like mye data per tidsenhet med 3TB-disker som 12TB-disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jævlig mye data å miste om den ryker.

Akkurat like mye som hvis man har 12 TB fordelt på flere disker i Raid0. Men hva tror du er mest risikofylt? 12 TB i Raid0 fordelt på flere mekaniske enheter som skal jobbe sammen via Raid0 eller en enkelt mekanisk enhet?

 

Alternativt kan du sammenligne 2 stk 12 TB-disker, der den ene er backup av den andre, med 6 stk 4 TB -disker der de tre siste er backup av de tre første. Risikoen for feil er omtrent proporsjonalt med antall disker. Konsekvensen av feil (mengde som må kopieres fra backupen til ny disk) er proporsjonalt med lagringskapasiteten per disk.

 

Eller så kan du se på x antall 12 TB disker i Raid6 og sammenligne med et Raid6 med samme kapasitet bygget opp av mindre disker.

 

Du kan trekke følgende lærdommer ut av dette:

- Det er ikke kapasitet/disk som avgjør risikoen for tap av data, men total kapasitet og hvordan man sikrer de med backup og Raid-modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...