Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog \ Showcase | Suzuki Grand Vitara Nexus Installasjon (v2)


Merko

Anbefalte innlegg

Suzuki Grand Vitara - Nexus 7 Installasjon

Hei, nå er tiden inne for en ny 'versjon' av «Nettbrett Installasjon» til bilen.

Følgende Kriterier skal oppnås

  • «OEM»-Look (Se originalt ut)
  • Skrues Av\På automatisk avhengig om bilen er startet eller stoppet
  • Kobles til høytalerene i bilen.
  • FM-Radio (Evt DAB)
  • USB-Hub (til feks ekstern harddisk, minnepenn, webcam(?) etc.)
  • Styre volum, samt starte\stoppe apps med knappene på rattet i bilen.
  • Automatisk starte ryggekamera når bilen settes i revers

Skrift som er uthevet er ting som ikke var med i min første nettbrett installasjon.


Som noen av dere kanskje har fått med dere, så lagde jeg en byggelogg rundt denne tiden ifjor, hvor jeg monterte nettbrett i bilen. Formålet med det er utvidet funksjonalitet i bilen, motsetning til hva man har i en vanlig bilradio. Skal man ha en ordentlig multifunksjonal bilradio, så må man gjerne opp i godt over 5.000,- til og med da, har man kunn en brøkdel av funksjonaliteten av hva man kan oppnå med dagens generasjon av nettbrett.

Formålet med denne byggeloggen er hovedsaklig gi dere inspirasjon til og gjøre det samme, da nettbrett i bil, blir stadig mer populært, spesielt i utlandet. Her i Norge trenger vi flere folk som vil prøve seg på lignende prosjekter. Så vil jeg selvsagt svare på evt spørsmål dere måtte ha. :)

I min første utgave av nettbrett-installasjon, så tok jeg i bruk Samsung Galaxy Tab 2 7". Denne gangen er det Google Nexus 7" (2nd Gen) som står for tur.

Handleliste (Vil oppdateres, om det dukker opp noe mer)

Dette er ca. priser jeg gav. Du kan nok finne enkelte produkter billigere, men da gjerne med lang leveringstid
Alt utenom nettbrettet er kjøpt via ebay.
PS: Handler du fra ebay, kjøp fra en person som er giuxvd.jpgDa kan det nesten ikke gå galt (mtp svindel osv.)

App-liste (Vil oppdateres)

«Nexus 7»
Som dere sikkert har fått med dere, så har valget av nettbrett denne gangen kommet på Google Nexus 7 32GB WiFi.

ndyqih.jpg

Grunnen for at jeg gikk for Nexus 7 denne gangen, er spesifikajsonene i den.
Den kjører på en 1.5Ghz Quadcore prosessor med 2GB minne. Samt Bluetooth 4.0 og NFC.
Skjermen er også en av de mest høyoppløste skjermer på markedet idag for den størrelsen.
Oppløsningen er 1920x1200, som vil gjøre alt på skjermen utrolig skarpt.
Grunnen for at jeg gikk for WiFi-modellen og ikke 4G er fordi jeg bruker telefonen som Hotspot. Ved hjelp av «Tasker»-appen, så skrur den automatisk på Hotspot på telefonen når jeg setter meg i bilen, så vil nettbrettet automatisk koble seg på.

«The Build»

06-10-2013.png
06-10-2013.jpg

Har nå bestilt de fleste delene som jeg trenger. Eneste jeg mangler er en god USB-Hub, så om dere har et tips så si ifra!
Den må ha ekstern strøm, da det blir en del komponenter som trekker strøm som skal kobles på.

Imorgen henter jeg den nye Dobbel Din-rammen på postkontoret, så får legge opp de første bildene da. :)

07-10-2013.png
07-10-2013.jpg

Da har jeg fått Nexus 7", Joycon og Dobbel Din rammen i hus. :)

Ser jeg må få kjøpt meg matt svart spray.. Den nye dobbel din-rammen jeg kjøpte var mye lyesere enn jeg hadde forestilt meg.
Her ser dere forskjellen mellom gammel or ny:
dobbel_dinn.jpg

Joycon
joycon1.jpg

Joycon-kontroll kortet var også veldig mye mindre enn jeg hadde trodd.. Det er jo bare pluss for min del :)
joycon2..jpg

Blir noe sånt til slutt (Med annet oppsett på Nexusen da selvsagt, og matt svart på dobbel din rammen.)
nexus_plus_dobbeldinn.jpg

12-10-2013.png
12-10-2013.jpg

Har nå fått PowerGen og OTG kabelen i postkassen.. :)
Noen som har noe erfaring med å 'demontere' enden på en USb-kabel, slik at den blir mindre? Skulle egentlig hatt en vinkel på den USB-kontakten som går inn i nettbrettet, men finner ingen som har 2 plugger slik som bildet under..
otg_cable.jpg
Tips? :p

Den ene skal gå inn i en USB-hub, mens den andre skal gå inn i laderne til bilen, så den tredje inn i nexusen..

PowerGen
powergen2.jpg
powergen1.jpg

Ikke mye som gjennstår før jeg starter selve byggeprosessen.. :) Trenger fremdeles tips om en grei USB-hub jeg kan ta i bruk..

20.06.2014.png
20.06.2014.jpg

Etter en lengre pause, så har jeg endelig kommet igang igjen med prosjektet.

Jeg har nå fått tak i riktig OTG-Y kabel som kan ta imot lading og sende\motta data via USB samtidig.

 

Testet godt over 10 OTG Y kabler uten at det fungerte slik jeg ville, men nå har jeg endelig fått tak i en fra Taiwan, som fungerer bra!

 

Jeg har også skaffet meg en 7 Ports USB Hub

gqdaux.jpg

 

Da jeg måtte ha en USB-hub som hadde en ekstern strømkilde, så måtte jeg modifisere den noe. Det fulgte med ekstern strømkilde til denne, men det var vanlig stikkkontakt.

Klippet av ved strømforsyningen og loddet på en USB-plugg i enden, som skal gå inn i "PowerGen" usb strømadapteret.

 

yulymk.jpg

 

Da dette nettbrettet skal installeres "permanent", så vil jeg ikke ha tilgang til av\på-knappen lengre.

Det kan være problematisk om nettbrettet skulle bli helt utladet en eller annen gang.

 

Men denne kodesnutten i ADB løser det problemet:

fastboot oem off-mode-charge 0

 

Det som skjer er at når nettbrettet mottar strøm, så vil den automatisk slå seg på, istedet for at den bare skal lade mens den er avskrudd.

 

Jeg har også installert en ny kernel i nettbrettet ved navn "T1mur". Dette er en kernel som gjør flere nyttige ting. bla. aktivere OTG, slik at man får ladet samtidig som man kan bruke USB-enheter.

En annen ting er at når nettbrettet mister strømmen (tenningen av i bilen), så vil den gå inn i "deep sleep", som gjør at den stenger så si alt på nettbrettet. Så i løpet av en natt, vil den kun miste 1-2% strøm, som blir fort ladet opp igjen så fort bilen startes. Den vekker også nettbrettet fra "deep sleep" så fort jeg skrur på tenningen igjen.

 

Nettbrett er montert. mer info kommer.. :)

 

Skal se om jeg får holdt denne tråden noe mer ryddigere enn forrige.
Kom gjerne med innspill iløpet av byggeprosessen! :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil jeg gjerne se..! Fungerer denne JoyCon med alle bilmerker? Audi?

 

Edit: Kommer du til å på et eller annet vis koble til mic og kunne bruke tableten som innebygget handsfree? Det burde absolutt være et mål med dagens regler :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dette vil jeg gjerne se..! Fungerer denne JoyCon med alle bilmerker? Audi?

 

Edit: Kommer du til å på et eller annet vis koble til mic og kunne bruke tableten som innebygget handsfree? Det burde absolutt være et mål med dagens regler :)

Hei.

 

Spm 1) Det tør jeg ikke svare på, men her er iallefall listen hvor folk har rappotert at det fungerer på.)

 

 

 

Supported cars(reported so far):

Supported cars(reported so far):

Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Chevrolet Captiva

Chevrolet Cavalier

Citroen Xantia

Citroen XSARA 1997-2000

Dodge Durango

Fiat GrandePunto

Ford Fiesta

Ford Focus

Ford Fusion 2010

Ford Mondeo

Ford Mondeo MK2 1996-2000(Resistive PCB is required)

Ford Ranger(Cruise control only)

GM Cadilac Escalade 2002

GM Daewoo all model

Honda CRZ

Honda Ridgeline

Hyundai all model(except Sonata2/3, Marcia, Santamo)

KIA all model

Land Rover Discovery 4

Mazda3 2004-2009

Mitsubishi 380GT 2006

Nissan 350Z

Nissan Cube

Nissan Murano

Nissan Navara 2007

Peugeot 306(Resistive PCB is required)

Peugeot 806

Pontiac Firebird 96

Renault Samsung SM5/7(Audio controller only)

Rover

SAAB 9-3 9-5

Scion TC 2006

Subaru Impreza

Suzuki SX4

Toyota Camry 2005 - 2010

Toyota Corolla 2004(Cruise control only)

Toyota Corolla 2009-2010

Toyota Land Cruiser 2004

Toyota Landcruiser 200 series (2007 – 2010)

Toyota Lexus 330

Toyota supra 1990

Toyota Yaris

Vauxhall Astra G 1998-2004

Vauxhall Vectra 1999-2002

Vauxhall Vectra B 1996-2002

Vauxhall Zaffira A 1998-2005

and many other cars with resistive steering wheel controls

 

 

legg merke til;

and many other cars with resistive steering wheel controls

så om det er tilfellet på audi (er vel sannsynligvis det?), så skal det i utgangspunktet fungere.

 

Spm 2)

Planen er at jeg skal koble til en mikrofon ja. Litt usikker på hvor jeg skal plassere den da jeg vil ha det nokså 'pent'.

Det skal fungere og koble til mikrofon om man har en Jack > RCA kabel slik som denne:

pjrfxw.jpg

Høytaler venstre\høyre + mic.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Ja, så lenge tableten har mic ut på samme port, går det fint. Da jeg strakk opp mikrofon i min første bil, la jeg den i bak listen/foret/stoffet som går opp langs siden av frontruten, samme plass oppe ut til innsiden av solskjermen, og satte miken der.

 

Ala dette, bare at jeg stoppet ved speilet:

 

microphone2.jpg

 

Men fungerer det i det hele tatt å bruke en Android-enhet som handsfree for en annen(eller iphone)?

 

Dvs, det er jo definitivt mulig, da kina-android-bilstereoene gjør det, men jeg klarer ikke finne en mulighet for standard androidtableter..

Endret av toth
Lenke til kommentar
Men fungerer det i det hele tatt å bruke en Android-enhet som handsfree for en annen(eller iphone)?

 

Dvs, det er jo definitivt mulig, da kina-android-bilstereoene gjør det, men jeg klarer ikke finne en mulighet for standard androidtableter..

Om jeg forstår deg riktig;

 

Så kan du hvertfall bruke "Tablet Talk" på nettbrettet, da kan du se når folk ringer deg på mobile, samt svare \ ringe opp. Samme med SMS\MMS. Kan motta\sende via nettbrettet også. :)

 

hetkmj.jpg

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apdroid.tabtalk

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg riktig;

 

Så kan du hvertfall bruke "Tablet Talk" på nettbrettet, da kan du se når folk ringer deg på mobile, samt svare \ ringe opp. Samme med SMS\MMS. Kan motta\sende via nettbrettet også. :)

 

hetkmj.jpg

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apdroid.tabtalk

Det stemmer - men leser du mer om tablet talk, så viser det seg at selve samtalen likevel går til telefonen, ikke tableten - så da fungerer tableten egentlig bare som en "fjernkontroll" for å svare mobilen. Lyden kommer fortsatt i mobilen.

Lenke til kommentar

Det stemmer - men leser du mer om tablet talk, så viser det seg at selve samtalen likevel går til telefonen, ikke tableten - så da fungerer tableten egentlig bare som en "fjernkontroll" for å svare mobilen. Lyden kommer fortsatt i mobilen.

Ja, mulig du har rett. Men så vidt jeg har fått med meg, så kan iallefall lyden gå ut via nettbrettet. Virker nå iallefall slik om du ser fra 03:50 her:

 

I værste fall må jeg bruke en bluetooth mikrofon, men det bør jo gå greit. :)

Lenke til kommentar

Hva er planen med ryggekamera? Produkter/oppsett osv? :)

 

Sett litt på youtube, og fant noe som kalles p-cam wifi, men finner ingen som selger dette..

Det er et kamera man monterer på bilen, med en sender man monterer baki.

Så kan man ta i mot signalet på android og ios enheter, og dette ser jo helt genialt ut :)

Har hatt planer om ryggekamera på bilen, endte opp med å kjøpe noe billig greier fra kina.

Støtte på 2 problemer og gav opp :p

1: Kameraet var for stort, fikk ikke montert der jeg ville.

2: Fant ingen passende sted til skjermen..

 

Men det derre p-cam greiene ser noe mindre ut, + kan bruke mobilen som skjerm (denne har jeg montert holder til fra før, så plassering er ikke noe problem).

Lenke til kommentar

Fra før av i bilen

 

Hva er planen med ryggekamera? Produkter/oppsett osv? :)

 

Sett litt på youtube, og fant noe som kalles p-cam wifi, men finner ingen som selger dette..

Det er et kamera man monterer på bilen, med en sender man monterer baki.

Så kan man ta i mot signalet på android og ios enheter, og dette ser jo helt genialt ut :)

Har hatt planer om ryggekamera på bilen, endte opp med å kjøpe noe billig greier fra kina.

Støtte på 2 problemer og gav opp :p

1: Kameraet var for stort, fikk ikke montert der jeg ville.

2: Fant ingen passende sted til skjermen..

 

Men det derre p-cam greiene ser noe mindre ut, + kan bruke mobilen som skjerm (denne har jeg montert holder til fra før, så plassering er ikke noe problem).

Fra før av i bilen har jeg et kamer a som heter "BlackVue DR550GW-2CH". Det er et system med 2 kameraer som fungerer som "Dashcam". De tar opptak av alt som skjer på et 32GB Sd kort, så fort det blir fullt, så overskriver dem de eldste opptakene. Det overfører også WiFi signaler så man kan se bildet live (eller opptakene) ved hjelp av en Android eller iOS app av samme utviklerene.

 

For mer info ang det oppsettet jeg bruker kan du ta en titt her:

http://suzukiblog.net/?page_id=9

 

Til dette prosjektet blir jeg nok til og bruke det samme.. Men mulig jeg skal ta ibruk et vanlig analog kamera også (som kan festes bak skiltet feks). Får se hvordan jeg løser det :)

Lenke til kommentar

 

Men det derre p-cam greiene ser noe mindre ut, + kan bruke mobilen som skjerm (denne har jeg montert holder til fra før, så plassering er ikke noe problem).

Link?

 

Edit: du har rett, vanskelig å finne selger av p-cam. Men her er en variant til salgs:

http://www.aliexpress.com/item/WiFi-Backup-Camera-Waterproof-Car-Vehicle-Wireless-Rear-Camera/1239422178.html

 

Edit2: og dette kan kjøpes: http://4ucam.com/iphone-android-ipad-WIFI-Backup-Camera.html

 

Og dette: http://www.dnt.de/index.php?dir=shop/item&pid=52147

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hadde håpet på noe billigere :p hehe..

Men, klart meg såpass lenge uten, så da går det vel ei stund til også ;)
Ellers har jeg sett noen andre kameraer (ikke trådløse) som er spesial laget for forskjellige biler.

Man tar da ut ene skiltlyset, og bytter dette med et som har både lys og kamera (finnes vel også noen der man bare bytter glasset).

Slipper da å bore noe hull til kabel :)

Har også sett trådløse sendere som fungerer med disse, men man må da alikevel ha en skjerm foran (kan f.eks bruke et speil med innebygget skjerm).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen nye updates her? :) Vurdere å gjøre det samme i min Passat 2007

Hei.

Har desverre blitt veldig lite oppdateringer i det siste.

 

Venter på en OTG Host plug og en USB Y kabel fra ebay. Får de forhåpentligvis i denne eller begynnelsen av neste måned.

De vanlige "OTG Y"-kabelen fungerer ikke slik det skal (Slik at jeg kan lade + bruke USB-kontakten samtidig).

 

Så fort jeg får kabelen, så er det monteringen av resten som står for tur. Kommer med oppdatering så fort jeg får pakken! :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Hvordan gjør du det med bilstereoen når du monterer en nexus som dobbel-din?

Hva mener du?

 

Slik er det meningen at det skal være satt opp.

 

bbryhy.jpg

 

på Nexusen har jeg alt av musikk osv. Så har jeg koblet til en USB Hub til nexusen, slik at jeg kan koble til andre USB dingser som ekstern harddisk, minnekort leser osv.

Skal også koble til en FM Radio som sender lyden inn via USB til nettbrettet, som igjen sender lyden ut til forsterkeren som er koblet opp mot høytalerene i bilen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er du ferdig, Merko? Bilder/video?

nei, har fått lite tid til dette prosjektet i det siste desverre.

 

Har fremdeles ikke fått tak i ordentlig OTG kabel som både kan lade, samtidig som den kan bruke eksterne USB-enheter samtidig.

Får litt mer tid fremover, så skal få kommet med litt mer informasjon etterhvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...