Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklogg\Showcase - Suzuki Grand Vitara - Android Nettbrett Installasjon


Merko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer til å bli spennendes å følge med på dette prosjektet. Håper du tar en del bilder av prossessen. :)

Moro at det er iallefall én som følger med :) Skal ta så mange bilder som mulig ja.

 

Nettopp demontert en docking stasjon, slik at jeg får en mindre ladeplugg. (Se bunnen av første post).

Lenke til kommentar

Har selv vurdert tablets (og har en Nexus 7 jeg kan donere til formålet) for å bytte ut den PC-baserte Centrafuse-løsningen jeg har i dag:

 

IMG_20101029_161232.jpg

 

 

DSC_0085.jpg

 

 

Prisen for en tablet som er leselig i sollys og har kapasitiv touch er jo lavere enn det man betaler for en touch-skjerm alene så det er attraktivt å bytte bort PCen, men problemet er at det ikke finnes noen (som jeg har funnet) ordentlige frontend løsninger a'la Centrafuse:

 

1275408428_Clean_MainMenu.jpg

 

Evt kommer det kanskje noen 7-toms Windows 8 tablets som kan brukes? Da kan man fortsette å bruke Centrafuse. :)

Lenke til kommentar

Utrolig kult, skal definitivt følge med her!

Takk :)

Evt kommer det kanskje noen 7-toms Windows 8 tablets som kan brukes? Da kan man fortsette å bruke Centrafuse. :)

Nja, de fleste (om ikke alle) 7"-8" Windows nettbrettene kjører Windows RT. altså den kjører på en ARM prosessor. De maskinene vil ikke klare og kjøre vanlige Windows programmer, kun programmer man kan laste ned fra Windows Marketplace.

 

Eneste windows 8 'nettbrettet' som bruker vanlig CPU er vel oppe i rundt 9-11" tror jeg. Mulig det kommer andre mindre etterhvert.. vi får se :)

Lenke til kommentar

Yeah, men er visst endel brett på tur med 7" og Win Pro. Centrafuse har sagt at de ikke har planer om en Win RT-versjon, selv om de har utviklet til CE tidligere.

Jepp, blir nok større marked for Windows 8 nettbrettene snart, som kan kjøre vanlige applikasjoner.

Man har jo en del muligheter på Android da, nå kjenner jeg ikke så godt til Centrafuse, men i forhold til det bildet du la opp av "home screen", så kan man få til noe lignende på Android også. Nå har jeg fra før liten kunnskap om Android, så lærer mens jeg holder på her.. Rooter du Android nettbrettet, får du veldig store valgmuligheter, da kan du dille som du vil egentlig..

 

Hvordan fungerer egentlig GPS \ kartet på Centrafuse? Er det noe å skryte av?

 

Det som er kjekkt med Android er at den forstår norsk (sånn nogenlunde), så du kan snakke til den, så kan den evt finne ruten dit du skal etc. :)

Lenke til kommentar

Jepp, blir nok større marked for Windows 8 nettbrettene snart, som kan kjøre vanlige applikasjoner.

Man har jo en del muligheter på Android da, nå kjenner jeg ikke så godt til Centrafuse, men i forhold til det bildet du la opp av "home screen", så kan man få til noe lignende på Android også. Nå har jeg fra før liten kunnskap om Android, så lærer mens jeg holder på her.. Rooter du Android nettbrettet, får du veldig store valgmuligheter, da kan du dille som du vil egentlig..

 

Hvordan fungerer egentlig GPS \ kartet på Centrafuse? Er det noe å skryte av?

 

Det som er kjekkt med Android er at den forstår norsk (sånn nogenlunde), så du kan snakke til den, så kan den evt finne ruten dit du skal etc. :)

GPS/kartnavigasjon fungerer flott i Centrafuse. Jeg bruker Garmin Mobile PC, men du kan også bruke TomTom, Sygic eller andre.

Jeg har sett på forskjellige "Car Home"-apps på Android, men ingen av dem er spesielt lekre. Har heller ikke sett noe programvare som gir utvidede muligheter om man har root. Gi gjerne tips, har rootet og unlocket Nexus 7 padden og tester gjerne.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Veldig spennende. Lykke til med prosjektet :)

 

Stort pluss at du valgte Android og ikke iOS :)

Takk :)

Så langt så liker jeg Android godt, iallefall til nettbrett.

GPS/kartnavigasjon fungerer flott i Centrafuse. Jeg bruker Garmin Mobile PC, men du kan også bruke TomTom, Sygic eller andre.

Jeg har sett på forskjellige "Car Home"-apps på Android, men ingen av dem er spesielt lekre. Har heller ikke sett noe programvare som gir utvidede muligheter om man har root. Gi gjerne tips, har rootet og unlocket Nexus 7 padden og tester gjerne.

Sier ifra så fort jeg finner noe brukbart ja :)

--

 

Har ikke fått gjort noe særlig de siste dagene pga jobb og juleshopping desverre.

Venter på ledning fra lydsystemet til bilen, som jeg kan koble opp mot nettbrettet.

 

Ellers så bestillte jeg en ny OBD II Bluetooth sak fra ebay til rundt $50. Leste litt rundt at billige OBD II lesere, spesielt kina kopier kan ødlegge ECU porten i bilen, så da kjøper jeg heller noe som faktisk duger. + At den nye OBD II leseren opererer kjappere, da vil dataen på nettbrettet bli oppdatert mer eller mindre direkte uten noen særlig form for delay.

 

Kommer med bildeoppdatering så fort det er noe nytt jeg kan vise frem. Kom gjerne med tips til forbedringer \ andre ting jeg kan gjøre under dette prosjektet. :)

Lenke til kommentar

Joda, det er ikke noe problem. Har selv brukt et diagnose apperat på bilen som min fra kjøpte tidligere som kostet i overkant av 15.000kr i norge, det fungerer utmerket, men igjen det er jo dyre greier så aner ikke hvor godt det vil fungere med bluetooth, men av det jeg har sett på youtube så ser det jo lovende ut :)

 

OBDLink MX Scan er heller ikke noe særlig mindre enn alle andre trådløse adaptere.

Lenke til kommentar

Poenget er at flaskehalsen på hastigheten i oppdateringene er ikke adapteret men bilen selv. :)

Joda, forsåvidt korrekt det. Når det er sagt, så er det jo litt forbedringer på de litt nyere bilene, kontra de fra 1996+~.

 

Men er jo klart at det blir noe forsinkelse mtp det går via bluetooth, inn til nettbrettet som må gjøre sine omregninger osv.. Men hvor mye det vil bli gjennstår å se :)

 

Skal få laget en liten videosnutt så fort jeg får OBD II kontakten i posten! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Ang. car apps, du bruker Tasker, som også har en innebygget UI-editor under "scenes". Der kan du lage dine egne apps (bokstavelig talt, siden Tasker kan eksportere til frittstående apk filer) hvor du lager hva du vil. Jeg bruker knapt nedlastet software på mobilen lenger, stort sett alt jeg gjør går via selvvlagde scenes. Alt tasker har tilgang til, enten direkte eller gjennom plugins, vil du også kunne bruke i din scene.

 

Skal også nevnes at scenes kan dekke kun deler av skjermen, og være per-app-spesifikt. Bruker du for eksepel mesteparten av tiden i Google Maps, kan du lage din egen scene som legger seg over deler av den appen, og gir deg f.eks musikkontroller i samme vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...