Gå til innhold

Anmeldelse: Aarklash: Legacy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig at det dukker opp slike anmeldelser av relativt ukjente spill i min favorittsjanger. Dette skal nok kjøpes denne helgen. Real-time med pause er den beste spillmekanikken for rollespill dersom det balanserer effektive kamper og taktisk dybde like bra som blant annet BG-spillene. Gleder meg til å prøve dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aarklash: Legacy står i fare for å bli en skjult spillperle som aldri får den oppmerksomheten eller de salgstallene det fortjener.

Vel la oss se hva som skjer når jeg forsøker å kjøpe spillet...

 

"A Steam account, registration with enclosed serial code and internet connection are required to play."

 

Derfor. Ble ikke noe kjøp gitt...

 

Det slo meg nettopp: Brukte det dobbelte på en hurtigmiddag her om dagen... Fikk faktisk lov til å kjøpe mat og spise den med det samme, uten noe registrering eller sære vilkår, ikke noe mikkmakk.

 

Utviklere er nødt til å forstå at de må spille på lag med kundene sine, ikke kjempe mot dem...

Endret av Visjoner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

tilhengere av det franske fantasy-rollespillet Confrontation

Haha, håper Godsaker har en kommentar til den der, siden han sikkert er den på Gamer med størst Confrontation-erfaring. :p

 

Utrolig skeptisk til en anmeldelse som skryter veldig av et Cyanide-spill, og måtte sjekke Codexen for å se om noe av dette kunne stemme, og de slakter det faktisk ikke helt. (Dvs kampsystemet er ikke så verst, alt annet er latterlig dårlig såklart) 8 høres mye ut, men du har overbevist meg nok til å kjøpe det når det kommer på salg, siden de kun gir det ut på Steam.

Lenke til kommentar

 

Aarklash: Legacy står i fare for å bli en skjult spillperle som aldri får den oppmerksomheten eller de salgstallene det fortjener.

Vel la oss se hva som skjer når jeg forsøker å kjøpe spillet...

 

"A Steam account, registration with enclosed serial code and internet connection are required to play."

 

Derfor. Ble ikke noe kjøp gitt...

Uffda, liker du ikke Steam? Da er det bare å flytte over til konsoll, og håpe vi ikke får Steam der også. Valve og Origin har så og si monopol på spill på PC, så da blir det sånn. Det verste er at folk flest faktisk godtar Steam uten å nøle (men samtidig hater Origin? WTF?), så det er nok ingenting vi kan gjøre med det. Kjipt, men det er demokrati i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uffda, liker du ikke Steam? Da er det bare å flytte over til konsoll, og håpe vi ikke får Steam der også.

Haha, lykke til. Konsoll er og har alltid vært DRM-bokser (prøv gjerne å ta en liten sikkerhetskopi av det nyeste konsollspillet du har kjøpt), og alt tyder på at den neste konsollgenerasjonen blir enda mer restriktiv.

 

Man kan si mye negativt om Steam, noe jeg forsåvidt også har gjort i ulike artikler i årenes løp. Men Steam har faktisk blitt mer kundevennlig med årene, og om noe er konsollene på vei i stikk motsatt retning. Med tanke på at DRM og kontroll alltid har vært en integrert del av hele konsollkonseptet, fra tiden da spill kom på offisielt produserte elektroniske kassetter, skjønner jeg ikke tankegangen om at konsoll på et eller annet vis skal være bedre enn PC på dette området.

 

Jeg synes uansett det er synd ikke spillet kommer på flere kanaler slik at folk får friheten tl å velge, og det er også synd at en mer eller mindre rasjonell aversjon mot Steam hindrer folk i å betale 150 kroner for å få tilgang (som potensielt kan begrenses i fremtiden) på et glimrende spill.

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, håper Godsaker har en kommentar til den der, siden han sikkert er den på Gamer med størst Confrontation-erfaring. :p

 

Vel... erfaring og erfaring. Ble da ikke så mange timene, tror jeg. Mulig jeg kom til kapittel 2. :p (Folkene var iallfall rundt level 12 når jeg gav opp.)

Verste var at spillet hele tiden ville reinstallere saker ved hver oppstart, så jeg kunne ikke støtte slike slappe saker lenger! Da var det rett ut me'n.

 

Selve spillet var... meh. Skal ikke si noe om pathfinding'en da intet godt kan sies om det, og egenskapene til figurene var lite spennende. ("Oooh, du har også charge? Så fint da.") Og det oppgraderingssystemet for våpen/rustning var dårlige greier. Nei, Confrontation står ikke høyt i kurs hos meg...

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

 

Uffda, liker du ikke Steam? Da er det bare å flytte over til konsoll, og håpe vi ikke får Steam der også.

 

Haha, lykke til. Konsoll er og har alltid vært DRM-bokser (prøv gjerne å ta en liten sikkerhetskopi av det nyeste konsollspillet du har kjøpt), og alt tyder på at den neste konsollgenerasjonen blir enda mer restriktiv.

Samtidig så har det vel aldri vært lettere å få DRM-frie spill til PC på denne siden av 2000-tallet enn det er nå. Kickstarter, Humble Store, GOG, DOTEmu, IndieGameStand. Lista er lang, og kommer til å bli lenger.

Lenke til kommentar

Haha, lykke til. Konsoll er og har alltid vært DRM-bokser (prøv gjerne å ta en liten sikkerhetskopi av det nyeste konsollspillet du har kjøpt), og alt tyder på at den neste konsollgenerasjonen blir enda mer restriktiv.

 

Med konsollspill er det stort sett bare å sette i platen og spille, eller laste ned og spille. Unntaket er at noen få spill (pluss samtlige spill til XBone, om jeg ikke tar feil) må installeres først, men det går automatisk. Men kan du forklare meg hvorfor jeg må installere Steam for å spille et PC-spill jeg har kjøpt fysisk i butikk eller, enda verre, har kjøpt på en annen nettbutikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje verd å påpeke at de rapportene jeg har sett fra folk som har spilt både Confrontation og Aarklash indikerer at Aarklash er et betraktelig bedre spill.

 

Høres bra ut, det! Får håpe de bare har tatt det bra fra Confrontation da. :p

 

Det var jo samme opplegg i Confrontation med at du først styrte 4 folk så etter noen områder gikk du over til en annen gruppe av 4 folk. Så møttes de i et område og hjalp hverandre litt (bare cutscene greier da) før du deretter kunne velge 4 ut av de 8 totalt.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

 

 

Vel la oss se hva som skjer når jeg forsøker å kjøpe spillet...

"A Steam account, registration with enclosed serial code and internet connection are required to play."

Derfor. Ble ikke noe kjøp gitt...

 

Det slo meg nettopp: Brukte det dobbelte på en hurtigmiddag her om dagen... Fikk faktisk lov til å kjøpe mat og spise den med det samme, uten noe registrering eller sære vilkår, ikke noe mikkmakk.

 

Utviklere er nødt til å forstå at de må spille på lag med kundene sine, ikke kjempe mot dem...

 

 

 

Signaturen din maler dette innlegget med en leken, ironisk farge det er vanskelig å ta seriøst.

Steam er verdens største PC-spill-distributør for en grunn; Det finnes ikke "mikkmakk" eller sære vilkår.

Lenke til kommentar

Uffda, liker du ikke Steam? Da er det bare å flytte over til konsoll, og håpe vi ikke får Steam der også. Valve og Origin har så og si monopol på spill på PC, så da blir det sånn. Det verste er at folk flest faktisk godtar Steam uten å nøle (men samtidig hater Origin? WTF?), så det er nok ingenting vi kan gjøre med det. Kjipt, men det er demokrati i praksis.

 

Vel, Steam er bare et problem for de som kjøper spillet lovlig. Piratene får et bedre produkt enn de som kjøper spillet, det sier jo litt...

 

Jeg vil tippe ihvertfall små utviklere som selger spill rimelig mye lettere ville tjent penger ved å la folk laste ned spillet (DRM-fritt) på sin egen hjemmeside mot betaling. Evnt. bare å ha donasjonsmuligheter ved siden av fri nedlastning. Hvis et spill er godt donerer jeg gjerne penger til utvikleren, problemet kommer når det å kjøpe spillet er en utfordring i seg selv, og produktet er befestet med DRM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Signaturen din maler dette innlegget med en leken, ironisk farge det er vanskelig å ta seriøst.

Steam er verdens største PC-spill-distributør for en grunn; Det finnes ikke "mikkmakk" eller sære vilkår.

 

Svært så poetisk du var i ditt retoriske bomskudd da... Har du noe av substans å komme med, eller er det kun ad hominem som gjelder?

 

Det at Steam er verdens største PC-spill-distributør forteller meg like mye som at f.eks Universal Music (?) er verdens største CD-produsent. Det sier med andre ord lite. (Jeg vil forresten tippe The Pirate Bay står for større distribusjonsvolum enn Steam)

 

Det finnes ikke mikkmakk sier du? Hva med det at man må registrere en konto på en tjeneste som _egentlig_ er helt unødvendig for å kjøre spillet? Eller det at man må være tilkoblet nett når man spiller? Er du så veldig glad i å få unødvendige krav tredd nedover hodet på deg? Du liker kanskje å stirre på advarsler fra FBI og reklame når du skal se DVD'en du har kjøpt også...? :p

Lenke til kommentar

Du syns vel det er problematisk å åpne døra for å komme deg ut av huset også? Eller å måtte puste mens du sitter og spiller? Å bruke "jeg må ha internett for å spille dette"-argumentet for å ikke kjøpe et spill blir for meg like dumt som å takke nei til en interessant jobb fordi den krevde deg å ha på klær.

 

Jeg ser at du brenner for null DRM-whatsoever og alt det der (jeg er sikkert enig med deg på enkelte områder), men å diskutere dette ytterligere blir fort en uinteressant brytekamp som ingen vil se, og som fjerner fokus fra tråd-emnet.

 

(Pirater bruker vanligvis ikke mye penger på produkter, så din ad hominem-beskyldning kan du spare til neste gang.)

Endret av Villanden
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med konsollspill er det stort sett bare å sette i platen og spille, eller laste ned og spille. Unntaket er at noen få spill (pluss samtlige spill til XBone, om jeg ikke tar feil) må installeres først, men det går automatisk. Men kan du forklare meg hvorfor jeg må installere Steam for å spille et PC-spill jeg har kjøpt fysisk i butikk eller, enda verre, har kjøpt på en annen nettbutikk?

 

Det finnes flere måter å se ting på. Man kan se på Steam som PC-ens svar på PSN eller Xbox Live. For mange er achievements, gamerscore, muligheten til å ha vennelister og enkelt kunne kommunisere & spille med kontaktene sine ganske viktige elementer av dagens konsollhverdag. Og mange setter pris på samme muligheter på PC. På samme måte er det mange som setter pris på å ha tilgang på spillbiblioteket sitt uansett hvor de er, og uansett om de har med seg DVD-platene i bagasjen. Steam er DRM, men det er også mye mer - og brukerne aksepterer det fordi det faktisk gir dem tilgang på flere gode tjenester som ikke finnes i Windows. Og de aller fleste kjører massevis av tjenester på maskinene sine, fra Dropbox til Spotify. Steam er bare en til. Så når det gjelder det å "måtte installere Steam" ser jeg rett og slett ikke hva som er det store problemet. Det er fint mulig å bare starte Steam ved behov, du trenger ikke ha det på konstant.

 

Nå som Steam har en velfungerende offline-modus er den største innvendingen jeg har mot Steam er at jeg risikerer å miste tilgangen på spillene mine et eller annet tidspunkt i fremtiden. Og det er et potensielt ganske alvorlig problem. Når det er sagt er det ikke så mye bedre med konsollmarkedet, der dagens generasjon er over og neste generasjon ikke spiller de gamle spillene. Min 360 gikk nylig i stykker, så da sitter jeg her; skal jeg kjøpe en ny, utdatert konsoll for å spille mine gamle spill, eller skal jeg innse at jeg har en hylle full av 360-plater som ikke kan brukes til noe som helst?

 

Men jeg skjønner mange av innvendingene mot Steam, det er primært denne sammenligningen med konsoll jeg synes er rar. Det har såvidt meg bekjent aldri eksistert noen konsoller uten innebygd DRM.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel la oss se hva som skjer når jeg forsøker å kjøpe spillet...

 

"A Steam account, registration with enclosed serial code and internet connection are required to play."

 

Derfor. Ble ikke noe kjøp gitt...

 

Det slo meg nettopp: Brukte det dobbelte på en hurtigmiddag her om dagen... Fikk faktisk lov til å kjøpe mat og spise den med det samme, uten noe registrering eller sære vilkår, ikke noe mikkmakk.

 

Utviklere er nødt til å forstå at de må spille på lag med kundene sine, ikke kjempe mot dem...

Jeg er en meget fornøyd kunde. Steam er helt perfekt for meg. Jeg ungår faktisk å kjøpe spill jeg ikke kan registrere på Steam. Så å si at det å benytte Steam ikke er å spille på lag med kundene er tull. Du kan aldri gjøre alle kunder til lags. Noen vil bestandig være misfornøyd uansett.

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...