Gå til innhold

Samsung jukser med ytelsestesten på Galaxy Note 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Juks eller ikke, alt kan vel diskuteres. Etter det jeg skjønner så er jo snapdragon 800 optil 2.3 GHz, hva LG eller Samsung eller whatever setter frekvensen til er vel nesten opp til dem? For feks. kilden amobil ref. til arstechnica så ser det ikke ut som den er klokka høyere en 2.3 GHz som da er specsa til snapdragon 800.

 

Om noen velger at noe skal kjøre feks på 1 kjerne (Låst) så kan jo det være pga strømforbruk/varme eller annet.

 

Men som sakt så ser det uansett ikke ut som samsung overklokker da dem er på 2.3 som er specsa til snapdragon 800. :dremel:

 

Lenke til kommentar

Couldn't care less. Den er allerede så rask at ingen vil merke den ekstra ytelsen uansett. Den klarer utmerket godt å behandle 4k-video, mail, telefoni, SMS, notater, kalender, Angry Birds etc. Ytelsestestene er blitt mest en mulighet for de største nerdene til å nappe seg i løken. For hvermannsen betyr dagligopplevelsen mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sluttet å bry meg for mye om ytelsestester og tekniske data. For meg gjelder det at det ikke oppleves lag eller hakking i praksis når jeg bruker telefonen. Så kan det være det samme med alt av ytelsestester og fancy spesifikasjoner.

 

Helt enig. Selv den kjipeste og billigste smartmobilen har krefter nok i massevis til mitt bruk. Det som teller for meg er hvilket OS, kamerakvalitet, at den har grei skjerm (størrelse/lesbarhet), og gjerne vanntetning som fungerer.

-Specs på CPU/GPU var en relevant ting for noen år siden å henge seg opp i. Den tida er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Couldn't care less. Den er allerede så rask at ingen vil merke den ekstra ytelsen uansett. Den klarer utmerket godt å behandle 4k-video, mail, telefoni, SMS, notater, kalender, Angry Birds etc. Ytelsestestene er blitt mest en mulighet for de største nerdene til å nappe seg i løken. For hvermannsen betyr dagligopplevelsen mest.

 

Problemet er vel helst at hvermannsen som leser en mobiltest ikke nødvendigvis er i stand til å vurdere hvilken betydning en ytelsestest har (liten). Når en mobil skrytes opp i skyene av et magasin om fobrukerelektronikk på bakgrunn av resultatene i en ytelsestest, så er det ikke sikkert at det er nerdene som biter på kroken. Ser du i avisene til Elkjøp og Lefdal, så reklamerer de med helt ubrukelige specs hele tiden. Denne reklamen er myntet på folk som ikke vet at "500 GB harddisk!" ikke er noe å rope hurra for. Det er de samme folkene som kommer til å tro at en mobil som yter 30% bedre enn konkurentene på syntetiske tester er the shit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nesten lyst til å si "whatever" som det heter på godt norsk. Har brukt Note 3 i snart en uke og den er mer enn rask nok til både jobb og privat bruk. Dessuten har den utrolig mange muligheter som ingen andre telefoner er i nærheten av. Som amobil selv omtalte, så har denne telefonen "alt"!

Lenke til kommentar

"Whatever" blir for dumt. Det de gjør er å sjekke navnet på programmet som kjøres, og om det matcher en predefinert liste skrus alle strømsparingsmekanismer o.l. av, sånn at ytelsen optimaliseres. Dette gjøres kun for benchmarks, så det gir ingen reell ytelsesforbedring i bruk.

 

Dette er ren, uforfalsket juks, og jeg sliter med å stole på hva selskaper som er villige til å gjøre sånt. Hvem vet hva de finner på ellers - de har åpenbart ingen skrupler med å lure folk. Det blir selvsagt enda mer tragisk av at telefonene faktisk er gode i seg selv.

 

Ferrari gjør forøvrig noe av det samme - de gir spesialbiler til anmeldere og testere. Men de innrømmer iallfall praksisen.

 

All ære til Motorola og Apple som står mot fristelsen.

Endret av kvasbo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jammen, er det juks dette da?

 

Under ytelsestester er alle prosessorkjernene programmert til å kjøre på full hastighet i visse apper.

 

 

Med andre ord, hos andre leverandører så går ikkje prosessoren for fullt når du kjører krevende oppgaver, slik at du ikkje får den fulle ytelsen som er tilgjengelig i prosessoren, ikkje sant?

Det er ihvertfall slik eg leser det, at hos Samsung så kjører prosessoren for fullt for best mulig ytelse når det kreves, hos andre gjør den ikkje det, formodentlig for å spare strøm elns.

 

Å kalle det juks er vel ikkje helt riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overskriften på denne artikkelen burde jo være: De fleste mobilprodusenter jukser med ytelsestestene.

Er ikke overbevist om at dette er juks men snarere en optimalisering.

 

Dessuten er det som nevnt tidligere i tråden den dagligdagse bruken som gir indikasjoner på hvor godt tlf yter og fra en som har hatt samtlige Samsung tlf siden Galaxy S, så sier jeg følgende: Dette er den suverent beste tlf så langt :thumbup:

Lenke til kommentar

"Whatever" blir for dumt. Det de gjør er å sjekke navnet på programmet som kjøres, og om det matcher en predefinert liste skrus alle strømsparingsmekanismer o.l. av, sånn at ytelsen optimaliseres. Dette gjøres kun for benchmarks, så det gir ingen reell ytelsesforbedring i bruk.

 

Dette er ren, uforfalsket juks, og jeg sliter med å stole på hva selskaper som er villige til å gjøre sånt. Hvem vet hva de finner på ellers - de har åpenbart ingen skrupler med å lure folk. Det blir selvsagt enda mer tragisk av at telefonene faktisk er gode i seg selv.

 

Ferrari gjør forøvrig noe av det samme - de gir spesialbiler til anmeldere og testere. Men de innrømmer iallfall praksisen.

 

All ære til Motorola og Apple som står mot fristelsen.

 

Enig, dette er juks og en praksis de bør holde seg for gode til, at det er den faktiske ytelsen i daglige bruk som teller mest er så sin sak, så disse banchmarktallene er kanskje ikke så viktige, men juks er det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig at "whatever" blir feil ord - og oppfattes som dumt, men jeg klarer ikke selv å merke den store forskjellen på om jeg bruker min HTC Butterfly S, Note 3, LG G2, BlackBerry Z10/Q10 eller en annen såkalt "premium" telefon i forhold til ytelse. Jeg synes de alle har ytelse som tilfredsstiller mitt behov. Det jeg derimot setter pris på er at hver av telefonene har sitt eget særpreg.

Lenke til kommentar

Ser ikke annet enn at dette er det samme som nVidia har i driverene sine. -Profiler som er tunet opp mot forskjellige spill. Juks? Nei, dyktig tweaking for å hente ut potensialet.

Samsung har på samme måte gjort det slik at sitat: "Under ytelsestester er alle prosessorkjernene programmert til å kjøre på full hastighet i visse apper."

 

Er det juks eller skills og kunne utnytte maskinkraften 100%..?

Lenke til kommentar

Ser ikke annet enn at dette er det samme som nVidia har i driverene sine. -Profiler som er tunet opp mot forskjellige spill. Juks? Nei, dyktig tweaking for å hente ut potensialet.

Samsung har på samme måte gjort det slik at sitat: "Under ytelsestester er alle prosessorkjernene programmert til å kjøre på full hastighet i visse apper."

 

Er det juks eller skills og kunne utnytte maskinkraften 100%..?

 

Når denne funksjonaliteten kun brukes i benchmarks mener jeg det. Om de hadde hatt en modus e.l. der et program kunne satt "gi meg alt!" som flagg hadde det vært noe annet - men her er det altså en ren string compare på programnavnet som gjør at kjente benchmarks kjøres med andre betingelser enn all annen software, og annen software kan ikke benytte de samme funksjonene.

 

Et annet poeng er at Nvidia faktisk optimaliserer for det driverne er til - spill. Samsung (og alle andre som lager Androidfoner, med unntak av Motorola) optimaliserer for benchmarking, noe som er helt irrelevant for brukerne.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...