Gå til innhold

Ballmer: - Vista var min største tabbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syns jeg Windows ME var værre enn Vista.

 

Jeg brukte begge. Vista var stabilt(stabilt dårlig), ME tryna ofte uten grunn.

 

Windowas ME var temmelig katastrofe ja, men Windows Vista var overhode ikke stabilt ved lansering, vi måtte vell nærmere SP1 før ting begynte å se bedre ut. Har aldri hatt så mye bluescreen og andre uhumskheter med et operativsystem på det jeg kan minnes, men så er Windows ME såpass langt tilbake i tiden at jeg sikkert har klart å legge mye av smerten og irritasjonen bak meg.

 

Hva som verre var med Windows Vista var jo at når det først ble relativt stabilt så satt man jo igjen med et såpass tungdrevet og dårlig operativsystem at det ikke var spesielt gøy å bruke det uansett. Tror Windows Vista fiaskoen har mye av "skylda" for at såpass mange fremdeles sitter å tviholder på Windows XP selv den dag i dag, folk har rett og slett fått en naturlig skepsis til å oppgradere før de strengt tatt må når det kommer til Microsoft sine operativsystemer etter de så hva Windows Vista leverte, sånt får folk til å tenke seg om en eller to ganger før de foretar seg noe drastisk med systemene sine.

 

 

Windows 8 derimot vil jeg si er en stabilt, men stabilt kaotisk og jeg tror neppe det vil ta av i noen større grad for Microsoft sin del. Ja det finnes de som liker det (ikke så fryktelig mange av disse) og oppgraderer frivillig også har du alle som dessverre er pent nødt til å akseptere at 99,99% av alle maskiner som selges på markedet i dag leveres med Windows 8 så de på mange måter blir tvunget over via den veien for utenom det så tror jeg neppe Windows 8 ville tatt av i det hele tatt. En utrolig klønete og latterlig lite gjennomtenkt lansering og slipp av et operativsystem, ikke at operativsystemet i seg selv er dårlig men gjennomføringen og hele tullballet med Metro / Modern UI og alt for stort fokus på "apps" selv på desktop som ikke engang er skikkelig optimalisert eller komme med noe godt økosystem rundt seg ser jo hel miss fra Microsoft fra start til slutt.

Lenke til kommentar

 

Windowas ME var temmelig katastrofe ja, men Windows Vista var overhode ikke stabilt ved lansering, vi måtte vell nærmere SP1 før ting begynte å se bedre ut. Har aldri hatt så mye bluescreen og andre uhumskheter med et operativsystem på det jeg kan minnes, men så er Windows ME såpass langt tilbake i tiden at jeg sikkert har klart å legge mye av smerten og irritasjonen bak meg.

 

Det største problemet med Vista, var ikke at vista i seg selv var ustabilt (noe det ikke var). Problemet var derimot at MS gikk over til en helt ny drivermodell, og at de forskjellige produsentene ikke hadde tatt dette seriøst nok, og gitt ut svært ustabile drivere.

 

I tillegg innførte de UAC. Mye programvare krevde administratortilgang (selv om det ikke var nødvendig), noe som førte til at UAC maste unødvendig om tilgang hele tiden og skapte en dårlig brukeropplevelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Problemet var derimot at MS gikk over til en helt ny drivermodell, og at de forskjellige produsentene ikke hadde tatt dette seriøst nok, og gitt ut svært ustabile drivere.

Joda, men MS må ta mye av skylda likevel. Det er fullt mulig å designe en "drivermodell" slik at ikke hele OS'et tar kvelden når en tredjepart roter det til i en lydkort driver etc.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...