Gå til innhold

? Warpdrive er fullt mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaså ? Et fartøy som beveger seg raskere enn lyset ? Etter mine fysikkunnskap burde det kreve uendelig med energi å få en gjenstand med masse opp i lyshastigheten. Dessuten er intet noengang blitt observert å ha overlysfart. (verken partikler med, uten, eller med negativ masse).

 

Det er mulig jeg har misforstått noe, vi hadde ikke så mye om dette temaet på videregående :)

Lenke til kommentar

Jaså ? Et fartøy som beveger seg raskere enn lyset ? Etter mine fysikkunnskap burde det kreve uendelig med energi å få en gjenstand med masse opp i lyshastigheten. Dessuten er intet noengang blitt observert å ha overlysfart. (verken partikler med, uten, eller med negativ masse). <br><br>

Det er mulig jeg har misforstått noe, vi hadde ikke så mye om dette temaet på videregående :)

 

Jamen er det ikke bare å ta bort dette Higg's bosonet fra fartøyet. Dermed mister det massen sin, og kan komme opp i overlyshastighet lett som ingenting. Det må jo være det han mener med at det ikke krever uendelig energi, som jo ellers har vært opplest og vedtatt for lenge siden...

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at man trenger energi nok for å starte warp prosessen, ikke energi nok til å reise store avstander, da det er helt umulig, da vekten av drivstoffet vil overstige avstanden du vil reise. Men det vil uten tvil kreves enorme mengder energi for å lage dette kraftfeltet.

Lenke til kommentar

Jaså ? Et fartøy som beveger seg raskere enn lyset ? Etter mine fysikkunnskap burde det kreve uendelig med energi å få en gjenstand med masse opp i lyshastigheten. Dessuten er intet noengang blitt observert å ha overlysfart. (verken partikler med, uten, eller med negativ masse). <br><br>

Det er mulig jeg har misforstått noe, vi hadde ikke så mye om dette temaet på videregående :)

 

Akkurat det som er hele greia. Kort forklart, så skal ikke fartøyet bevege seg i det hele tatt, men heller "bøye" rommet rundt seg, på den måten komme seg rundt den "regelen".

 

Hvor sannsynlig dette faktisk blir, gjenstår å se. Men spennende er det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

Lenke til kommentar

Det er ikke bare, bare med warp speed:

 

Conventional warp engines does in fact cause severe damage to the fabric of spacetime. In order to slow the rate of the damage, the Federation Council shared the findings with all known warp-capable species and imposed a speed restriction of warp factor 5 on all Federation vessels in all but extreme emergencies. The areas of space most damaged by that point were restricted to essential travel only. The Klingons were expected to follow the restrictions, but Deanna Troi and Worf thought it unlikely that the Romulans, the Ferengi and the Cardassians would.

Endret av Stoltenberg
Lenke til kommentar

 

Jaså ? Et fartøy som beveger seg raskere enn lyset ? Etter mine fysikkunnskap burde det kreve uendelig med energi å få en gjenstand med masse opp i lyshastigheten. Dessuten er intet noengang blitt observert å ha overlysfart. (verken partikler med, uten, eller med negativ masse).

 

 

Det er mulig jeg har misforstått noe, vi hadde ikke så mye om dette temaet på videregående :)

 

Akkurat det som er hele greia. Kort forklart, så skal ikke fartøyet bevege seg i det hele tatt, men heller "bøye" rommet rundt seg, på den måten komme seg rundt den "regelen".

 

Hvor sannsynlig dette faktisk blir, gjenstår å se. Men spennende er det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

Takk for linken! Begynner å skjønne poenget (uten at jeg klarer å forestille meg det).

 

Fartøyet ville ikke bevege seg i overlysfart i forhold til sitt eget referansesystem, men "forvrenge" tidrommet. Det ville trekke sammen tidrommet foran seg og utvide tidrommet bak seg, og på den måten skape en illusjon av overlysfart. (slik har jeg forstått det ihvertfall).

Lenke til kommentar

Jaså ? Et fartøy som beveger seg raskere enn lyset ? Etter mine fysikkunnskap burde det kreve uendelig med energi å få en gjenstand med masse opp i lyshastigheten. Dessuten er intet noengang blitt observert å ha overlysfart. (verken partikler med, uten, eller med negativ masse).

 

Det er mulig jeg har misforstått noe, vi hadde ikke så mye om dette temaet på videregående :)

 

Tachyonet gir fra seg mer energi desto hurtigere det farer av gårde. Nå er det kun en teoretisk partikkel da vel og merke. Men, det er noen som seriøst har vurdert at kanskje tachyonet var en medspiller til at noe knappenålsstort kunne ekspandere til størrelsen av en galakse eller større på brøkdelen av et sekund i The Big Bang.

 

Tachyonet går hurtigere enn lysets hastighet i følge teorien. Eller riktigere sagt: Tachyonet farer alltid av sted hurtigere enn lyset. :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jamen er det ikke bare å ta bort dette Higg's bosonet fra fartøyet. Dermed mister det massen sin, og kan komme opp i overlyshastighet lett som ingenting. Det må jo være det han mener med at det ikke krever uendelig energi, som jo ellers har vært opplest og vedtatt for lenge siden...

 

 

Ja kommer snart en app for det :-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...