Gå til innhold

Magic Lantern gir deg større dynamikkomfang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har ikke Canon gjort dette selv? Det virker jo som de har lagt inn en kunstig begrensning av en eller annen grunn.

 

Betyr dette at Canon ikke har noe analogt forsterkertrinn mellom pikselmatrisen og A/D-konverterne?

For meg virker det mer som en helt annen måte å gjøre ting på enn det de originale ingeniørene har designet det.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bruke denne tredjeparts oppdateringen. Så lenge det kan være en sjanse for problemer så dropper jeg det.

 

Dessuten er jeg jo faktisk utrolig fornøyd med bildekvaliteten til 5D MkIII jeg :)

Dette gjelder også dynamikken som er et langt skritt frem i forhold til mitt forrige kamera , 7D.

 

Når det gjelder stillbilder der jeg ønsker ekstra bredt dynamikkområde har jeg som oftest tid til å ta 3 bilder eller bruke HDR funksjonen.

 

Men vi er jo alle forskjellig og det er selvfølgelig spennende også å forbedre ting som allerede er bra.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Må denne funksjonen brukes sammen med raw_rec-modulen, eller kan man bruke dette med kameraets innebygde h.264-kompresjon?

Den går rett inn på CF kortet uten ekstra recorder. Men du må ha det absolutt raskeste kortet + at det er vel ganske så begrensning på klipp lengden.

 

Alt dette er blitt diskutert allerede i flere dager her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526193&st=0

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke Canon gjort dette selv? Det virker jo som de har lagt inn en kunstig begrensning av en eller annen grunn.

 

Betyr dette at Canon ikke har noe analogt forsterkertrinn mellom pikselmatrisen og A/D-konverterne?

Det er jo en teknologi med en del fordeler og ulemper og ikke rett frem etterbehandling (men det kunne nok Canon fikset med en offisiell versjon).

 

Når det gjelder analog forsterker så er jeg ikke sikker, men for meg virker det som 7D og 5DIII har to som kan justeres individuelt. Kameraer med lavere bildefrekvenser klarer seg kanskje med en pipeline (eller halvparten hvis du skal være nøye) fordi det er mindre data som skal behandles?

Lenke til kommentar

Drøyer ihvertfall til den kommer for fw. 1.2.1 eller whatever som er current når de matcher.

 

Vet noen om det er mulig med 1080/50p med 5Dmk3? Hadde vært interessant fordi det gir bedre resultater enn 25p med Twixtor slow-mo. Kan selvfølgelig skyte 720p til akkurat de kuttene, men hadde vært mer optimalt å fange alt i 1080p hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette har jo ML hatt lenge på en måte, HDR video, hvor annethver bilde har forskjellig isoverdi. Har selv testa denne metoden på 550D, og det funker nogenlunde greit. Men må filme i enten 50 eller 60 fps for å få 25 eller 30 bilder noe som betyr filming i 720p som igjen gir mer moire og lavere oppløsning.

 

Her høres det ut som om de har fått til å få bildene eller filmen lagret blanda direkte i kameraet, noe som forenkler økt dynamikk prossessen. Høres bra ut.

Lenke til kommentar
Dette har jo ML hatt lenge på en måte, HDR video, hvor annethver bilde har forskjellig isoverdi.

Det er ikke sånn det fungerer. Dette gjøres i løpet av en eksponering. Bildet leses av rad for rad (rolling shutter), mens ISO-verdien kan justeres for annenhver rad slik at man får to rader ISO 100, to rader ISO 1600 osv. Det kan sikkert dras paralleller til linjeflettet video (interleaced).

Lenke til kommentar
First Canon 7D RAW video shown courtesy of Magic Lantern

 

The popular, but aging semi-pro model has been given the RAW video treatment from Magic Lantern, and the first samples have now been posted (after the break). Maximum resolution still falls short of the much newer 5D Mark III's full HD at 1,736 x 1,156, but otherwise, the images are improved in every way. The video has a full 14-bit color spectrum, for starters, is completely free of compression noise and has much less (though still some) moire and aliasing

 

 

Link

 

 

http://vimeo.com/71649487

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...