Gå til innhold

Microsoft blånekter for NSA-samarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Snowden er alle samarbeidspartnerne til NSA juridisk forpliktet til å benekte et hvert samarbeid med NSA, så akkurat der står den troverdigheten nå. Denne tydelige uttalelsen øker fallhøyden kraftig. Det skal bli spennende å følge med på etterspillet, eller rettere sagt, neste trekk fra Snowden nå i spillets fortsatt tidlige fase.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så hvor sansynelig er det at dem har bakdoer til alle Windows maskiner da å kan skaffe seg full access til hver window/apple/google pc i verden?

 

Apple ble jo tatt på fersken da anonymus fant 10millioner Apple logins da de hakket FBI sin server.

 

At det finnes bakdoerer for avlytting av alle skytjenster og chatteprogrammer er det jo ikke tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NSA sikkerhetshullene i Windows har nok vært oppe og bevist etter hva jeg har sett, og årsaken til at MS ikke vet om det direkte har også blitt brakt fram.

Nå er ikke jeg noen spesialist på å bla igjennom bevisene for at NSA bakdørene finnes, men det forklarer hvorfor russerne og andre land har satset på åpne løsninger.

Russerne selv står jo bak ReactOS, og årsaken til at de støttet prosjektet var rett og slett bekymringer om hva den amerikanske regjeringen ville snike med i OSet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Er svært skeptisk til Microsofts benektelser, tror ikke på dem. Vi vet jo hvordan NSA, FBI, CIA lyger til offentligheten gang på gang på gang på...., Microsoft har ingen troverdighet lenger i mine øyne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er svært skeptisk til Microsofts benektelser, tror ikke på dem. Vi vet jo hvordan NSA, FBI, CIA lyger til offentligheten gang på gang på gang på...., Microsoft har ingen troverdighet lenger i mine øyne.

 

Og at FBI skulle lyge om ting, hva hadde det med Microsoft å gjøre nå igjen..?

Lenke til kommentar

I følge Snowden er alle samarbeidspartnerne til NSA juridisk forpliktet til å benekte et hvert samarbeid med NSA, så akkurat der står den troverdigheten nå. Denne tydelige uttalelsen øker fallhøyden kraftig. Det skal bli spennende å følge med på etterspillet, eller rettere sagt, neste trekk fra Snowden nå i spillets fortsatt tidlige fase.

Om selskapene innblandet i dette er juridisk bundet til å aktivt benekte sammarbeidet, burde da i minste denne loven kunne dokumenteres. Finnes lovteksten åpent eller er dette bare en påstand fra Snowden? Så vidt meg bekjent finnes det bare en lov som sier at de ikke har anledning til å publisere informasjon om enkeltsaker hvor en rettsinstans har gitt ransakelsesordre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turgon: I følge det jeg har lest skal det ikke være noen lov, men en kontraktsbestemmelse mellom NSA og samarbeidspartnerne. En kontrakt som er unntatt offentligheten av hensyn til nasjonal sikkerhet.

Hvorfor ville et selskap gå inn i et slikt kontraktsforhold? Har vi noen gode kilder på at slike kontrakter faktisk eksisterer?

Lenke til kommentar
Hvorfor ville et selskap gå inn i et slikt kontraktsforhold?

Tvang? Det står selvsagt veldig mye mer i kontrakten enn den lille detaljen der. Det er ikke sikkert kontrakten er forhandlbar, men hvis den er det så er det sikkert flere ting som vipper totalvurderingen andre veien.

 

Har vi noen gode kilder på at slike kontrakter faktisk eksisterer?

Nå er jeg ingen ekspert på det Snowden har avdekket, men det skal vistnok være godt dokumentert i de frigitte dokumentene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så hvor sansynelig er det at dem har bakdoer til alle Windows maskiner da å kan skaffe seg full access til hver window/apple/google pc i verden?

 

Apple ble jo tatt på fersken da anonymus fant 10millioner Apple logins da de hakket FBI sin server.

 

At det finnes bakdoerer for avlytting av alle skytjenster og chatteprogrammer er det jo ikke tvil om.

Du kan ikke bryte deg inn i en maskin du ikke får tak i....

Lenke til kommentar

Tvang? Det står selvsagt veldig mye mer i kontrakten enn den lille detaljen der. Det er ikke sikkert kontrakten er forhandlbar, men hvis den er det så er det sikkert flere ting som vipper totalvurderingen andre veien.

Slik tvang og ikke-forhandlbare kontrakter må jo også være hjemlet i lovverket...

Nå er jeg ingen ekspert på det Snowden har avdekket, men det skal vistnok være godt dokumentert i de frigitte dokumentene.

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg mener det er grunn til å være skeptisk til påstander om kontraktsforhold (eller hva det nå enn er) mellom myndighetsinnstanser og selskaper der selskapet tilsynelatene hverken har plikt til å delta eller utbytte av forholdet.

Lenke til kommentar

Slik tvang og ikke-forhandlbare kontrakter må jo også være hjemlet i lovverket...

 

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg mener det er grunn til å være skeptisk til påstander om kontraktsforhold (eller hva det nå enn er) mellom myndighetsinnstanser og selskaper der selskapet tilsynelatene hverken har plikt til å delta eller utbytte av forholdet.

 

Egentlig ikke, når de kan beskylde noen og få dem til å miste jobben ved å ringe arbeidsgiveren og fortelle at personen er under etterforskning for en hemmelig tiltale så sier det seg selv at det å ta MS for noe lignende er bare barnemat.

Og ja, de har allerede gjort dette og er standard behandling for whistleblowere, og gir du ikke etter så bruker de skitne triks slik som å forsinke viktig papirarbeid til deg for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...