Gå til innhold

Magic Lantern - ekstra dynamikk!


Anbefalte innlegg

Canon 5DmkIII og 7D kan nå skyte med 14 (!!!) blendertrinn dynamikk, med seneste Magic Lantern! Fungerer i stillbilder for 7D, og både video og stillbilder for 5DmkIII!

http://nofilmschool....5d-mark-iii-7d/

 

De tar forskjellige deler av sensoren med forskjellig ISO, og kan for eksempel skyte halvparten av sensoren på ISO 100 og den andre på ISO 1600!

 

FETT!

 

Luke-Neumann-RAW-Video-Dual-Sensor-Readout.jpg

 

Link til ML-forumet: http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7139

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke to bilder som blir tatt ?, med mulighet til øvre/nedre grense på 100/1600 iso.

Ifølge kilden ser det ut til å inndele sensoren i strips med en øvre og en nedre ISO, som betyr redusert oppløsning men økning i DR når dette samples ned og kombineres. De to eksponeringene skjer samtidig altså, mens konfig og utlesing fra CMOS gjøres på en annen måte enn den normale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette virker? Hva teknisk er det kameraet gjør når det har høyere iso? Hvorfor kan man ikke hente ut hele sensorens dynamiske rekkevidde på iso 100? Er det bare ett designvalg som er gjort?

 

AtW

Du kan lese den tekniske dokumentasjonen her.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Man kan vel hente ut mer dynamikk på enkle eksponeringer, men ikke innen de kvalitets- og operasjonskrav man har satt hvor kameraet skal oppføre seg som et kamera i tradisjonell forstand, antagelig.

 

Enkleste måten å beskrive det som skjer her blir kanskje som en instant ISO-bracketing i en og samme eksponering. For å få det til må et sett pixler avleses som en iso, og resten som en annen, før det behandles og skrives til minnekortet som et bilde i lavere oppløsning enn vanlig.

Lenke til kommentar

"Warning

This code changes low-level sensor parameters. In the technical doc you can see how this method messes with the feedback loop for optical black, for example. Therefore, it's safe to assume it can fry the sensor or do other nasty things. My 5D3 is still alive after roughly one week of playing with this, but that's not a guarantee."

We don't pay for repairs. Use it at your own risk.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden finnes det ikke noe tilsvarende til Nikon (altså, Magic Lantern)?

 

"Warning

This code changes low-level sensor parameters. In the technical doc you can see how this method messes with the feedback loop for optical black, for example. Therefore, it's safe to assume it can fry the sensor or do other nasty things. My 5D3 is still alive after roughly one week of playing with this, but that's not a guarantee."

We don't pay for repairs. Use it at your own risk.

 

Dette er jo ikke akkurat laget av Canons egne folk, så noe annet er vel ikke å forvente?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden finnes det ikke noe tilsvarende til Nikon (altså, Magic Lantern)?

 

 

 

Dette er jo ikke akkurat laget av Canons egne folk, så noe annet er vel ikke å forvente?

 

 

Er vel kanskje ikke noe å annet å forvente, postet det bare før å visse at det er kanskje litt for tidlig å hoppe i taket av glede for de som har 5D3/7D.

Lenke til kommentar

Er vel kanskje ikke noe å annet å forvente, postet det bare før å visse at det er kanskje litt for tidlig å hoppe i taket av glede for de som har 5D3/7D.

 

Tror nok advarselen er mer ment for å unngå søksmål i etterkant enn at kameraet virkelig går i stykker, det finnes utrolig mange gjøker der ute som ikke burde tukle med ting de ikke har greie på.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som den forklarer det jeg spør om.

Den forklarer delvis, men (bare sett raskt gjennom) ikke hvorfor det er slik. Siden det bare er snakk om en eksponering er mengden lys sensoren har fått lik for alle piksler. Poenget er at Canons sensorer ikke gir samme bilde ved å eksponere ett bilde på ISO 100 og et på ISO 1600 med identiks eksponering og så hente ut data i skyggeområder fra ISO 100 bildet med en +4 EV eksponeringskompensasjon i postprosessering.

 

Jeg antar dette skyldes at det gjøres en analog forsterkning av signalet på ISO 1600 (nødvendigvis) før ADC, dermed får du en full 14 bits analog til digital konvertering for ISO 1600. Gjør du en pluss 4 EV av ISO 100 gjør du i praksis en 4x bitshift og mister 4EV DR, men hvis dette bare gjøres lokalt i mørke områder spiller det ingen rolle. Det du derimot har ved å bruke ISO 1600 på halvparten av linjene er at det er flere bits å jobbe med i de mørke områdene.

 

Det er normalt en fordel (og årsaken til at ETTR gir fordeler), men så lenge eksponeringen er lik for hele sensoren vil jo støy også forsterkes selv om den gjøres på det analoge signalet og det er der jeg ikke forstår helt at forskjellene i støy skal bli så store. Trodde ikke at flere bits automatisk også ga (så mye) bedre signal-støyforhold, men her kan kanskje noen med litt mer teknisk innsikt forklare?

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den forklarer delvis, men (bare sett raskt gjennom) ikke hvorfor det er slik. Siden det bare er snakk om en eksponering er mengden lys sensoren har fått lik for alle piksler. Poenget er at Canons sensorer ikke gir samme bilde ved å eksponere ett bilde på ISO 100 og et på ISO 1600 med identiks eksponering og så hente ut data i skyggeområder fra ISO 100 bildet med en +4 EV eksponeringskompensasjon i postprosessering.

 

Jeg antar dette skyldes at det gjøres en analog forsterkning av signalet på ISO 1600 (nødvendigvis) før ADC, dermed får du en full 14 bits analog til digital konvertering for ISO 1600. Gjør du en pluss 4 EV av ISO 100 gjør du i praksis en 4x bitshift og mister 4EV DR, men hvis dette bare gjøres lokalt i mørke områder spiller det ingen rolle. Det du derimot har ved å bruke ISO 1600 på halvparten av linjene er at det er flere bits å jobbe med i de mørke områdene.

 

Det er normalt en fordel (og årsaken til at ETTR gir fordeler), men så lenge eksponeringen er lik for hele sensoren vil jo støy også forsterkes selv om den gjøres på det analoge signalet og det er der jeg ikke forstår helt at forskjellene i støy skal bli så store. Trodde ikke at flere bits automatisk også ga (så mye) bedre signal-støyforhold, men her kan kanskje noen med litt mer teknisk innsikt forklare?

 

Jeg skjønner at Canons sensor ikke gir samme bilde med å eksponere på iso 100 som på iso 1600, jeg skjønner bare ikke hvorfor? Sensoren har jo en fysisk dynamisk rekkevidde, hvorfor hentes ikke hele den rekkevidden ut på iso 100? Det virker som det rett og slett er dårlig designet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår er dette bildet tatt med annenhver linje på sensoren med ISO 100 og annenhver med ISO 1600. Så kan man hente inn mer detaljer i det mørke området ved å ta informasjon fra linjene som ble skutt med den høyere ISOen, som gir mer detaljer enn om du hadde trukket opp en ISO 100-eksponering fire trinn i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår er dette bildet tatt med annenhver linje på sensoren med ISO 100 og annenhver med ISO 1600. Så kan man hente inn mer detaljer i det mørke området ved å ta informasjon fra linjene som ble skutt med den høyere ISOen, som gir mer detaljer enn om du hadde trukket opp en ISO 100-eksponering fire trinn i etterbehandlingen.

 

Det forstår jeg også, men hvorfor? Rent teknisk, hvorfor fungerer dette? Hvor kommer de ekstra detaljene fra? Har ikke sensoren visse fysiske kapabiliteter? Disse endres jo ikke? Hvorfor er det slik i det hele tatt at man ikke kan få ut den samme informasjonen fra ISO100-bildet?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Canons sensor ikke gir samme bilde med å eksponere på iso 100 som på iso 1600, jeg skjønner bare ikke hvorfor? Sensoren har jo en fysisk dynamisk rekkevidde, hvorfor hentes ikke hele den rekkevidden ut på iso 100? Det virker som det rett og slett er dårlig designet?

Prøv å skyte et korrekt eksponert bilde på ISO 1600. Med samme blender og lukkertid, skyt samme bilde på ISO 100. Trekk opp dette bildet fire trinn i etterbehandlingen. Ble det det samme bildet?

Lenke til kommentar

Prøv å skyte et korrekt eksponert bilde på ISO 1600. Med samme blender og lukkertid, skyt samme bilde på ISO 100. Trekk opp dette bildet fire trinn i etterbehandlingen. Ble det det samme bildet?

 

Det forklarer jo ingenting. Det eneste det forteller oss er at det ikke er likt, noe som allerede er klart, ellers hadde ikke dette produktet fungert i det hele tatt. Jeg skjønner likefullt ikke hvorfor produktet fungerer på det tekniske plan? Hvorfor får man ikke full dynamisk rekkevidde på iso 100?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forklarer jo ingenting. Det eneste det forteller oss er at det ikke er likt, noe som allerede er klart, ellers hadde ikke dette produktet fungert i det hele tatt. Jeg skjønner likefullt ikke hvorfor produktet fungerer på det tekniske plan? Hvorfor får man ikke full dynamisk rekkevidde på iso 100?

Når du øker ISO på sensoren innenfor kalibrert ISO-område (100-6400 eller hva kameraet ditt har), så får du mer lysfølsomhet og mer detaljer i de mørke områdene enn om du bare hadde skutt på laveste kalibrerte ISO og økt eksponeringen i etterbehandlingen. Dette fordi man blant annet (så vidt jeg forstår) øker spenningen inn på sensoren og endrer hvordan senslene oppfanger lys.

Derimot, hvis man skyter utenfor kalibrert ISO, for eksempel ISO 50 på en sensor med 100 som laveste kalibrerte ISO, så får man samme resultat med "ISO 50" på kameraet som om man skyter med ISO 100 ett trinn undereksponert.

 

Det Magic Lantern-gutta ser ut til å ha fått til her er å få forskjellig kalibrert ISO på forskjellige deler av sensoren - i samme eksponering!

Lenke til kommentar

Når du øker ISO på sensoren innenfor kalibrert ISO-område (100-6400 eller hva kameraet ditt har), så får du mer lysfølsomhet og mer detaljer i de mørke områdene enn om du bare hadde skutt på laveste kalibrerte ISO og økt eksponeringen i etterbehandlingen. Dette fordi man blant annet (så vidt jeg forstår) øker spenningen inn på sensoren og endrer hvordan senslene oppfanger lys.

Derimot, hvis man skyter utenfor kalibrert ISO, for eksempel ISO 50 på en sensor med 100 som laveste kalibrerte ISO, så får man samme resultat med "ISO 50" på kameraet som om man skyter med ISO 100 ett trinn undereksponert.

 

Det Magic Lantern-gutta ser ut til å ha fått til her er å få forskjellig kalibrert ISO på forskjellige deler av sensoren - i samme eksponering!

 

Ja, men like fullt, man har en sensor, den kan hente inn en laveste lysmengde, og en høyeste lysmengde, den laveste lysmengden er bestemt av "bakgrunnstøyen" på sensoren, og den høyeste av hvor mye lys den maksimalt kan ta imot. Om man får mere detaljer i de mørke områdene ved å forsterke opp signalet, hvorfor gjøres ikke det bare på iso 100? Om det elektriske signalet fra sensoren bare forsterkes opp, så vil man ikke klippe noe høylys som ikke allerede er klippet, sålenge man ikke gjør noe dumt lenger ned i kjeden. La oss grovt sett si at iso100 gir 0,1V til 1V men man får mere detaljer ved å forsterke det, hvorfor forsterker man ikke bare opp til 1-10V?

 

Eneste måten jeg i utgangspunktet forstår hvordan dette kan fungere (men kan godt hende jeg misforstår, for all del) er:

 

1. Kameraet er dårlig designet i utgangspunktet.

2. Det skjer noen endrer av hvordan den faktiske fysiske sensoren opererer (før forsterkning) av å endre ISO, og det er vel ikke spesielt sannsynlig?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man får mere detaljer i de mørke områdene ved å forsterke opp signalet, hvorfor gjøres ikke det bare på iso 100? Om det elektriske signalet fra sensoren bare forsterkes opp, så vil man ikke klippe noe høylys som ikke allerede er klippet, sålenge man ikke gjør noe dumt lenger ned i kjeden. La oss grovt sett si at iso100 gir 0,1V til 1V men man får mere detaljer ved å forsterke det, hvorfor forsterker man ikke bare opp til 1-10V?

Når man øker ISO innen kalibrert ISO, så øker man også (såvidt jeg forstår) også spenningen på sensoren - øker spenningen på senslene i det de skal måle lyset - og hvis man gjør dette på en eksponering tilpasset lavere ISO - så brenner man ut det lyse i bildet.

Ved å øke ISO endrer man ikke bare hvordan man leser ut data fra sensoren - man endrer også hvordan sensoren fanger lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...