Gå til innhold

Magic Lantern - ekstra dynamikk!


Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke til å bruke denne tredjeparts oppdateringen. Så lenge det kan være en sjanse for problemer så dropper jeg det.

 

Dessuten er jo faktisk utrolig fornøyd med bildekvaliteten til 5D MkIII jeg :)

Dette gjelder også dynamikken som er et langt skritt frem i forhold til mitt forrige kamera , 7D.

 

Når det gjelder stillbilder der jeg ønsker ekstra bredt dynamikkområde har jeg som oftest tid til å ta 3 bilder eller bruke HDR funksjonen.

 

Men vi er jo alle forskjellig og det er selvfølgelig spennende også å forbedre ting som allerede er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del virker det som om dette er et nytt eksempel på at man ikke kan få i pose og sekk samtidig. Det er sikkert interessant for de som er langt over middels gira på det tekniske hva ML folkene kan mekke til, samtidig kommer det hele som vanlig med sterke advarsler og ansvarsfraskrivelser. Blir litt som en gjeng nerder sitter på gutterommet og leker seg.

 

Canon kunne sikkert gjort både ditt og datt i samme retning, men de leker ikke butikk og må stå til ansvar ovenfor kundene dersom det hele går den veien høna sparker. Dermed kjører de safe logisk nok. The ML boys behøver ikke stå til ansvar for sine eksperimenteringer.

 

Når det gjelder bildedelen i dette tilfellet kan man like godt bruke HDR og antagelig få bedre resultater, særlig detaljemessig - dessuten er det safe og man risikerer ikke å skrote kameraet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildedelen i dette tilfellet kan man like godt bruke HDR og antagelig få bedre resultater, særlig detaljemessig - dessuten er det safe og man risikerer ikke å skrote kameraet.

Jeg trodde denne spesialvarianten var kun for video, jeg. Da kan man ikke surre med HDR.

Lenke til kommentar

Jeg trodde denne spesialvarianten var kun for video, jeg. Da kan man ikke surre med HDR.

Det trodde jeg også, men i bakgrunns materialet (pdf) så nevenes det foto også. Det har vi ikke sett noen eksempler på enda. Og siden metoden bruker Line-skipping som Canon bruker i video strømmen så kan jeg ikke helt se at foto skulle kunne ha noen spesielt god oppløsning.

Lenke til kommentar

Det trodde jeg også, men i bakgrunns materialet (pdf) så nevenes det foto også. Det har vi ikke sett noen eksempler på enda. Og siden metoden bruker Line-skipping som Canon bruker i video strømmen så kan jeg ikke helt se at foto skulle kunne ha noen spesielt god oppløsning.

Det står ganske godt forklart i Pdf'en som det ble linket til. Siden du får halve bildet på 4x så høy ISO vil det sannsynligvis være en del utbrente områder på høy-Iso-bildet (ellers hadde det vært liten grunn til å bruke funksjonen), men for midttoner vil begge det være mulig å bruke piksler fra begge ISO-verdier og da beholdes oppløsningen i de områdene, så vil det være terkselverdier både for høylys og skygger hvor det i praksis bare er mulig å bruke piksler fra en ISO-verdi. 18MP er uansett så mye at for mindre/middels bildestørrelser vil det ikke være mulig å se forskjellen til et 9MP-bilde, men det vil selvsagt være en tradeoff.

Endret av se#
Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Variabel gain->støy->ADC

Uavhengig av fysikken så later modellen over til å forklare Canon "black box". Siden støy legges til ettrt forstrrkrt så er det kritisk å få gain/iso rett. Dette er tilfelle opp til iso1600/3200

 

Andre kamera er (nært opp mot) såkalt "iso-less" som betyr at du like gjerne kan holde deg til base iso om du skyter i raw: det å øke iso gir ikke mer forbedring av bilde enn å miltiplisere raw-verdier, noe som kan gjøres i ro og mak foran mange raw-developere (mens for høyt valgt iso kan gi irreversibel klipping av highlights ) Dette synes i dxo-målinger (og uavhengige målinger) ved et knekkpunk i DR ved feks iso1600.

 

Jeg vet ikke hvorfor canon er så sær. Kanskje fordi de ikke har on- sensor ADC men må sende signalet analogt lengre? Som kanskje har noe med at canon bruker gammel prosess teknologi? Kanskje det følger av å prioritere video/livevirw?

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...