Gå til innhold

Hva er reaksjonen på å bli tatt for å kjøre med overvekt?


Anbefalte innlegg

F.eks med varebil med totalt 3500 kg.

Hvis man blir tatt der den veier 100kg over

500kg over

1 tonn over.

 

Dreier seg om Iveco varebiler. Har ikke sjekket lastekapasitet(flere størrelser), men vet det kjøres med 3500kg - B førerkort på de.

Par stk som har det eldre B kortet opp til 7500kg (som da er C1)

Den ene varebilen har vel egenvekt på 2750kg elns, og syns det høres lite ut med kun litt over 500kg nyttelast (+ fører og passasjer), så mulig vognkort vil vise mer. Men for de som har kun B (3500kg) så er vel totalvekten uansett maks det. Vet det har vært lastet over tonnet overvekt og vell så det, så lurer litt på hva man risikerer. (lett uten å finne noe skjema på det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har fått med meg at man kan få forelegg, miste lappen osv - Men finner ikke noen oversikt/indikasjon på hvor de forskjellige grensene er. Skulle tro 1 tonn overvekt på varebil er mer graverende enn på et vogntog f.eks? (tenker på at vogntog har bedre bremser, men kan jo være motsatt også iom det er så mye tyngre og farligere ved mist av kontroll)

Hadde vært veldig greit å finne i noe dokumentasjon/kilder på grenseverdiene, for det kan vel ikke være slik at 400kg overvekt på en varebil gir forskjellig reaksjon utifra hvem som stopper denne og hvor i landet det er?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jeg er selv yrkessjåfør og jeg vet eieren av bilen får gebyr ved overlast men sjåføren kan få bot og inndragelse av førerkortet hvis det er værre..

Slik er det vertfall med tyngre kjøretøy. Når det gjelder bil er jeg usikker men du kan miste lappen hvis kjøretøyet er trafikkfarligt ja

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Hva gjelder vogntog har de jo en sikkerhetsmargin på 750kg elns.. Altså kan de kjøre med 750kg overvekt uten å bli tatt for det..

 

Hørtes rart ut at man kan laste 3/4 tonn overlast, som går på sikkerhet, uten at det blir reaksjon?

 

Når det gjelder bil er jeg usikker men du kan miste lappen hvis kjøretøyet er trafikkfarligt ja

 

Ja, men det var når er grensen for dette på overlast slår inn da?. Kan jo ikke være at politi1 mener 1 tonn overvekt er farlig, mens politi2 mener 2,5 tonn er. (for å miste kortet)

Jeg vil tro de følger en norm/skala på dette i en eller annen form.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

750kg-greia er ikke noe overlast. Det er hengeren man har lov å trekke uten E-utvidelse på sertifikatet.

 

Noen ganger er det best å ti stille.

 

Jeg husket litt feil, men jeg har jo selvsagt undersøkt i forskriftene om dette:

 

Som du ser under er det altså slik at man ikke straffes fra første kg, men får et fratrekk i vekt før gebyr beregnes.

 

Fra forskrift om gebyr for overlasting:

 

§ 2. Gebyrberegningen.

For hver enkelt aksel/akselkombinasjonslast som er konstatert ved veiing, avrundes overlasten til nærmeste 100 kg.

1. Aksellastgebyr:

For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg. Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet.

2. Totalvektgebyr:

For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1 pkt. 1 – 5, summeres de avrundede veieresultatene for hvert enkelt aksel/akselkombinasjon jfr. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse.

Fra summen av de avrundede veieresultatene fratrekkes følgende:

- Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog)

med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg: 500 kg

- Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog)

med tillatt totalvekt over 7.500 kg: 1.000 kg

- Vogntog med samlet tillatt totalvekt

til og med 15.000 kg: 1.000 kg

- Vogntog med samlet tillatt totalvekt

over 15.000 kg: 2.000 kg

Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges.

 

Forskrift om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg:

 

 

§ 1. Satser for aksel-/boggi-/trippelboggilast

Av de første 2000 kg betales kr 250,- pr. 100 kg

Av de neste 2000 kg betales kr 400,- pr. 100 kg

Av de neste 2000 kg betales kr 550,- pr. 100 kg

Av de neste 2000 kg betales kr 650,- pr. 100 kg

og av det overskytende betales kr 750,- pr. 100 kg

§ 2. Satser for totalvekt

Det betales en flat sats på kr 250,- pr. 100 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er jo hva som faktisk skjer om man havner i en ulykke med overlast. Man står gjerne da med en vekt sjåføren ikke har sertifikat til å kjøre og bilen ikke er beregnet for. Tror ikke forsikringsselskapet hadde likt det.

 

Når det er sagt så er jo 3500 ofte en kunstig grense, samme bil kommer gjerne i 2 utgaver, en over 3,5 tonn og en under slik at det bare er på papiret den ikke kan laste mer.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...