Gå til innhold

Useriøsitet fra Klana og Clas Ohlson. En advarsel til andre forbrukere.


Anbefalte innlegg

Har du tenkt å bestille noe fra Clas Ohlson? Da ville jeg ha lest dette.

 

Jeg kjøpte en artikkel fra nettsiden til Clas Ohlson, betalte fakturaen når jeg fikk varen, og trodde at alt var OK. Dessverre var jeg dum nok til å betale med kort i banken. Og da jeg til min store overraskelse mottok en purring på kjøpet i posten, var kvitteringen ikke til å oppdrive. Nå vel, tenkte jeg. Det er vel bare å gå inn å se på hvilket kontonummer jeg har betalt til. Men den gang ei. Du må ha kvitteringen. Det endte med at jeg betalte for den samme varen, en gang til (denne gang med nettbank, hvor det klart står hvor betalingen går til).

 

Nå har jeg i ettertid snakket med andre med lignende erfaringer. Det viser seg at Klarna/Nordea Finans som tar seg av betalinger til Clas Ohlson gjerne spekulerer i å sende purringer på betalte varer. Dette er utrolig useriøst, men dessverre et velkjent fenomen innenfor denne bransjen. Selv handler jeg aldri mer hos Clas Ohlson eller noe annet foretak som innebærer befatning med en useriøs aktør som Klarna.

Endret av iak024
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er da ikke Clas Ohlson sin skyld at du roter bort kvitteringene dine?

 

Har jeg sagt det?

 

Eller mener du kanskje at det er greit å sende meg purringer på betalte varer, i tilfelle jeg har mistet kvitteringen? Det er helt irrelevant hvorvidt jeg har mistet kviteringen. Man spekulerer ikke i sånt. Det er useriøst. Forstår du det?

Endret av iak024
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sier de når du ringer?

 

Etter gjentatte anrop og ca. 45 min-1 times ventetid før jeg fikk svar, fikk jeg bare til svar at jeg kunne få utsettelse på betalingen. At jeg faktisk hadde betalt kunne de (selvfølgelig) ikke se. For et sjokk.

Lenke til kommentar

Når du betalte faktura med kort i banken, så ble betalingen registrert. Du kan be banken om å gi deg kopi av kvittering. At du ikke gjorde dette, er din feil. Ikke Klarnas.

 

Så det er altså greit av Klarna å gjøre det de gjør, spekulere i at jeg vil betale to ganger? Er det god etikk?

Lenke til kommentar

det er da ikke Clas Ohlson sin skyld at du roter bort kvitteringene dine?

 

Men å ikke godta trekk på bankkonto som bevis på betaling kan vel skyldes Clas Ohlson... ikke sant?

 

Vil vel si at det har de vel ikke lov til og dermed bryter de loven. Selv om CO ikke er de som direkte mottar betalingen er det de man handler med og egentlig skal forholde seg til.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Så det er altså greit av Klarna å gjøre det de gjør, spekulere i at jeg vil betale to ganger? Er det god etikk?

Hvordan vet du at de spekulere i at du vil betale to ganger? Det høres mer ut som om det ble gjort feil i banken slik at Klarna ikke har fått betalingen. Og da var det å spare på kvitteringen da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at de spekulere i at du vil betale to ganger? Det høres mer ut som om det ble gjort feil i banken slik at Klarna ikke har fått betalingen. Og da var det å spare på kvitteringen da...

 

Håper du forstår at trekk på konto er bevis nok på betaling og at kvittering i dette tilfellet er unødvndig så lenge man på andre måter kan sansynliggjøre betaling.

Lenke til kommentar

Håper du forstår at trekk på konto er bevis nok på betaling og at kvittering i dette tilfellet er unødvndig så lenge man på andre måter kan sansynliggjøre betaling.

TS skriver "betale med kort i banken" og det er ikke trekk fra konto. Hvis det er trukket fra konto står jo det på kontoutskriften.
Lenke til kommentar

Så det er altså greit av Klarna å gjøre det de gjør, spekulere i at jeg vil betale to ganger? Er det god etikk?

Holder det ikke med en bankutskrift fra nettbanken din? Eller står det ikke hvor betalingen har gått ettersom du betalte i banken?

 

Uansett blir det feil av deg å anklage Klarna for å bevisst svindle folk. Det kan ha skjedd en feil et sted, slik at de enten ikke har mottatt pengene eller ikke har fått registrert det. Det er stor forskjell på å forsøke å svindle folk og å gjøre en menneskelig feil. At de er vanskelig å overbevise uten kvittering, er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS skriver "betale med kort i banken" og det er ikke trekk fra konto. Hvis det er trukket fra konto står jo det på kontoutskriften.

 

Som jeg oppfatter det er betalingen gjort i banken med giro/overføring og man da ser kontonummer, sum og betalingsdato på kontoen.

 

Likevel ble ikke det godtatt!!

 

Nå vel, tenkte jeg. Det er vel bare å gå inn å se på hvilket kontonummer jeg har betalt til. Men den gang ei. Du må ha kvitteringen.

Lenke til kommentar

Skal forresten gå i banken å se om jeg kan få den kopien som jeg skal kunne få. Forrige gang ble jeg avvist med at "alt dette har du tilgang til med nettbank." Dog står bare summen oppført der, ikke kontonummer ...

Endret av iak024
Lenke til kommentar

Fordi jeg kjenner til andre som har blitt utsatt for det samme, og ikke bare fra Klarna.

 

Jeg ville f.eks. tatt en titt på denne tråden. Ikke helt det samme, men det illustrerer noe av den omtalte useriøsiteten.. http://www.diskusjon...owtopic=1517881

I den tråden så spørs det vel om kunden er vel så useriøe som Klarna... Jeg har betalt en god del fakturaer fra CDON gjennom Klarna og aldri hatt problemer. Siste gang ble orderen splittet i to sendinger og med den siste var det ingen faktura, kun følgeseddel. Vurderte å ta kontakt med Klarna med en gang, men ventet noen dager og fikk fakturaen i posten etter 2 eller 3 dager. Men hadde jeg ikke mottatt fakturaen etter en uke så hadde jeg tatt kontakt fordi jeg som kunde vet at de har 14 dagers betalingsfrist.

 

 

 

Skal forresten gå i banken å se om jeg kan få den kopien som jeg skal kunne få. Forrige gang ble jeg avvist med at "alt dette har du tilgang til med nettbank." Dog står bare summen oppført der, ikke kontonummer ...

Hvis en betaling ikke er registrert så er jo det første man bør gjøre å dobbeltsjekke (kontonr og kid) med banken. En liten tastefeil her gjør mye galt. Kanskje du må ta med banken i lista over useriøse også....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller mener du kanskje at det er greit å sende meg purringer på betalte varer, i tilfelle jeg har mistet kvitteringen? Det er helt irrelevant hvorvidt jeg har mistet kviteringen. Man spekulerer ikke i sånt. Det er useriøst. Forstår du det?

 

 

Men å ikke godta trekk på bankkonto som bevis på betaling kan vel skyldes Clas Ohlson... ikke sant?

 

Som nevnt tidligere i tråden kan det være mange grunner til at betalingen ikke er registrert hos mottager. så lenge TS kan dokumentere at betalingen er gjennomført har h*n en sterk sak i tilfelle det skulle bli mer kluss med dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...