Gå til innhold

Høstens partiprogrammer - sier de noen om bilprisene?


Anbefalte innlegg

 

 

Så når jeg da har lånt med sikkerhet i bilen vil det faktisk påføre meg og andre bileiere et betydelig tap?

 

Det vil si at det påfører store deler av norge en økonomisk usikkerhet noe som vil føre til en renteøkning siden banken må tjene dette inn igjen som vil påvirke boliglånet mitt, dette er en macro-økonomisk dårlig løsning.

 

Hvordan du og banken velger å løse det har jeg ingen formening om. Nå vil det med en DLF-regjering også følge et kraftig kutt i skatter og avgifter, så det er nok muligheter for at du fremdeles vil være i stand til å betale ned lånet ditt selv med økt rente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvordan du og banken velger å løse det har jeg ingen formening om. Nå vil det med en DLF-regjering også følge et kraftig kutt i skatter og avgifter, så det er nok muligheter for at du fremdeles vil være i stand til å betale ned lånet ditt selv med økt rente.

 

Det har aldri vært snakk om min private økonomi, jeg hat bare brukt meg selv som et eksempel på at for etablerte mennesker er det en dårlig løsning, dlf er en dårlig løsning.

Da finner de andre måter å skaffe pengene som må til.

 

Like what?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Tsk, det er jo ingen av de større partiene som virkelig tør å kjøre en litt ambisiøs samferdselspolitikk. La meg nå sitere noen utdrag fra programmet til MDG da, for å få litt fart i sakene her;

 

MDG vil:

 

- Forby import av nye biler med ren bensin- og dieseldrift fra og med 2015.

- Beholde og øke insentivene til å kjøpe helelektriske biler minst fram til 2020.

- Fjerne moms på leasing av nullutslippsbiler og batterier.

- Begynne utbygging av en framtidsrettet jernbane ved å starte byggingen av en høyhastighetsbane i neste stortingsperiode (ok, ikke bilrelatert, men det må med i sammenhengen - sammen med jernbane til Tromsø).

- Stimulere kommunene til å gjøre bysentrum bilfritt.

- Fjerne unntak fra CO₂-avgift innen transportsektoren.

 

Ikke så mye konkret om bilpriser der, men det ligger nå litt i kortene hvilken vei man ønsker dem i alle fall tenker jeg ..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Du kommer med påstanden, jeg etterspør hva du mener vi skam ha som inntekt og du svarer hva tror du?

Ja... Hva tror du?

Kan det være slik at Venstre prioriterer pengebruken sin på en slik at de kan foreta et avgiftskutt på miljøvennlige biler? Hvor tar de penger, er vel et spørsmål, men et annet er hva slags utgifter de kutter i, og dermed vil spare...

Mye unødvendig i dag som AP bruker penger på for eksempel.

 

I stedet for at man gir "skattelette til sine egne" (slik AP gjør rett før valgene) så gir man skattelette til "de som tar miljøvennlige valg". Alt handler om prioriteringer.

 

Er som lest utav venstre sitt partiprogram

Er vel ikke det... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ja... Hva tror du?

Kan det være slik at Venstre prioriterer pengebruken sin på en slik at de kan foreta et avgiftskutt på miljøvennlige biler? Hvor tar de penger, er vel et spørsmål, men et annet er hva slags utgifter de kutter i, og dermed vil spare...

Mye unødvendig i dag som AP bruker penger på for eksempel.

 

I stedet for at man gir "skattelette til sine egne" (slik AP gjør rett før valgene) så gir man skattelette til "de som tar miljøvennlige valg". Alt handler om prioriteringer.

 

Er vel ikke det...

 

Problemet er at det faktisk ikke er en bærekraftig løsningsmodell som klarer å dekke inn et eventuelt inntektstap det å kutte i skatter og avgifter, konkrete forslag og faktiske prognoser, så skal jeg høre på deg du og venstre har å si.

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt da FrP har tradisjon for å bry seg mer om de stakkars billistene som blir flådd enn om velferd, helse, skole, vei, fremtidige pensjonsforpliktelser.

 

 

Faktum er at det trengs om vi skal kunne opprettholde finansieringen av dagens og fremtidens pensjonsforpliktelser. Oljeformuen skal jo komme fremtidige generasjoner til gode. Oljeformuen er nok til at vi alle slutter å jobbe i ett år.

Har du i det hele tatt lest deg opp på programmet vårt? De sakene du nevner er i hovedsak våre hjertesaker!

  • Valgfri skole = Frihetsskolen
  • Konkurranseutsette helse og (spesielt) eldreomsorg = Mer kvalitet
  • Les FrPs forslag til NTP, ingen vil bruke mer penger på bedre og sikrere veier i Norge enn FrP, i tillegg er vi kollektivtransportpartiet i samme forslag!

Lenke til kommentar

Problemet er at det faktisk ikke er en bærekraftig løsningsmodell som klarer å dekke inn et eventuelt inntektstap det å kutte i skatter og avgifter,

Dette er kun en påstand fra et menneske som ikke har satt seg inn i Venstres politikk.. Du har sagt det selv: Du kan ikke så mye om Venstres politikk (...)

Du kan jo begynne å redegjøre for dine påstander....

 

konkrete forslag og faktiske prognoser, så skal jeg høre på deg du og venstre har å si.

Det Venstre vil er følgende (og selvsagt har de utformet politikken sin slik at de kan gjennomføre det: Det sier seg selv)

 

 

Fra stortingsvalgprogrammet:

 

VENSTRES STORTINGSVALGPROGRAM 2013-2017.

FORELØPIG VERSJON.

 

 

3.5 Transport

Venstre vil at Norge skal utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst i og rundt de store byene må tas av jernbane, kollektiv, sykkel og gange. Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer.

 

Tettsteder og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet for å eie og kjøre bil reduseres, og slik at folk kan nyte fleksible, klimavennlige transportløsninger.

 

Venstre vil:

  • Stimulere til videre elektrifisering av veitransporten ved å beholde dagens avgifts-, moms- og bompengefritak for el- og hydrogenbiler.
  • Fjerne moms på leasing av nullutslippsbiler og batterier.
  • Øke bevilgningene til videreutvikling av teknologi for å fremme andre generasjons biodrivstoff.
  • Styrke Transnova for økt utbygging av infrastruktur for fornybare drivstoff som elektrisitet, hydrogen og bærekraftig biodrivstoff.
  • Opprette flere ladestasjoner for el-biler, og opprette et hurtigladeprosjekt for strekningene mellom de store norske byene.
  • Utvide hydrogensatsing slik at Norge kan ligge i front på anvendelse av hydrogen som energibærer i transportsektoren.
  • Øke omsetningspåbudet for biodrivstoff fra 5 prosent i dag til 10 prosent innen 2020.
  • Endre engangsavgiften for biler ved å øke CO2-komponenten på bekostning av vekt og effekt.
  • Jobbe for at kollektivtransporten går på klimavennlig drivstoff.
  • Fjerne unntak fra CO2-avgift innen transportsektoren.
  • Stille strenge miljøkrav i nye ferge- og hurtigbåtkonsesjoner og anbud.
  • Redusere utslipp fra skipsfart ved å legge til rette for strømforsyning fra land i havner, og bygge ut infrastruktur for LNG-drift (naturgass) av skip.
  • Innføre en grønn flyavgift.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

De sakene du nevner er i hovedsak våre hjertesaker!

  • Valgfri skole = Frihetsskolen

 

Jeg har personlig ikke så mye mot privatskoler så lenge det ikke går på bekostning av almenutdannelse. Merk at vår nåværende statsminister gikk på Steinerskolen.

 

Konkurranseutsette helse og (spesielt) eldreomsorg = Mer kvalitet

 

Det har jeg mindre tro på og at det er synnonymt med mer kvalitet tviler jeg sterkt på.

 

Les FrPs forslag til NTP, ingen vil bruke mer penger på bedre og sikrere veier i Norge enn FrP, i tillegg er vi kollektivtransportpartiet i samme forslag!

 

Ja jeg så det på nyhetene i går at FrP vil bruke en billion (1000) milliarder kroner over 10 år uten bompengefinansiering på bedre veier. De vil bruke mer av oljeformuen som er det samme som å ta fra fremtidige generasjoner.

 

Denne populismen er vel grunnen til at jeg skrev tråden:

 

La ikke disse få kloa i vårt oljefond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...