Gå til innhold

Kindle - Noen som bruker den?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har tenkt å kjøpe følgende bok:

 

Build Mobile Applications with Adobe Dreamweaver CS6 for starters [Kindle Edition]

 

som ikke er tilgjengelig som papir utgave eller elektronisk PDF dokument. Før jeg eventuelt kjøper en Kindle plattform har jeg noen spørsmål:

  1. Kan man bruke et nettbrett til å lese samme bok, eller kan den kun leses på Kindle når det hevdes at det er en Kindle utgave?
  2. Noen som har erfaring med denne platformen og oppdateres den like ofte som nettbrett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kindle lesebrettene er overlegne til å lese bøler på. Dette er pga skjermteknologien. Skjermen ser ut som papir og det er mindre belastende for øynene.

Men til alt annet er den underlegen, så ikke forvent full nettbrett-funksjonalitet fra Kindle.

 

Kindle bøker kan leses via Kindle-programmer på nettbrett, maskiner, mobiler osv. Men da med en skjerm som ikke er like god å lese på som Kindle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kindle lesebrettene er overlegne til å lese bøler på. Dette er pga skjermteknologien. Skjermen ser ut som papir og det er mindre belastende for øynene.

Men til alt annet er den underlegen, så ikke forvent full nettbrett-funksjonalitet fra Kindle.

 

Ja så det ettersom det reklameres med god lesbarhet i sollys ute. Min bærbare er ubrukelig ute i sollysom uten filter. En belastning for øyenene.

 

Da er det kanskje et argument for å kjøpe en Kindle, ettersom mange bøker kun gis ut som Kindle versjoner og ikke som PDF dokumenter? Er det fordi det er vanskligere (alt kan jo kopieres med video kamera og / eller skjermdump) å kopiere "Kindle bøker"?

 

Takk for nyttige tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å fjerne kopisperren på Kindle bøker. Men eneste grunnen til å gjøre det må være om du har ett annet lesebrett som ikke støtter Kindle formatet.

Alt annet vil gi ett dårligere resultat mener eg. PDF på Kindle _fungerer_, men min erfaring er at det ikke fungerer like bra som på en pc eller nettbrett.

 

Eg liker Kindle og eg handler mye på Amazon Kindle store. Økosystemet de har bygget opp fungerer veldig bra og eg kan handle bøker direkte fra Kindle via wifi eller 3G.

Eg har ikke 3G-støtte på min, så eg bruker wifi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg liker Kindle og eg handler mye på Amazon Kindle store. Økosystemet de har bygget opp fungerer veldig bra og eg kan handle bøker direkte fra Kindle via wifi eller 3G.

Eg har ikke 3G-støtte på min, så eg bruker wifi.

 

Dette går så fort at det er litt vanskelig å henge med i svingene. Jeg stresser foreløpig ikke med smarttelefon og nettbrett, men det blir mer og mer aktuelt. Foreløpig greier jeg meg for det meste med to stasjonære og en bærbar. Men om det er så bra å lese bøker ute som du hevder med en Kindle, er det et sterkt argument for å skaffe seg en nå i sommer.

  1. Har jeg hørt feil om det nå er noen som reklamerer med 4g?
  2. Hva er i så fall forskjellen på 3g, 4g og Wifi?

Jeg ser imidlertid at produktiviteten / effektiviteten kan økes betraktelig med en eller flere av disse plattformene. Mine barn har jo alle smarttelefoner og nettbrett. Ingen av dem har imidlertid Kindle som jeg har visst om lenge og ikke tenkt på å anskaffe før den omtalte boken kun var tilgjengelig på Kindle. Nå har jeg en tilsvarende PDF bok som jeg leser på daglig

 

http://www.packtpub.com/dreamweaver-cs6-html5-css3-responsive-design-jquery-mobile/book

 

men der er sikkert en del ting i den Kindle boken som det kan være greit å ha. En slik bok blir jo fort en billig rådgiver.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Kindle 3rd. gen for halvannet år siden, og var veldig fornøyd med den. Skjermen var svært god å lese på i alle lysforhold, og batterikapasiteten var helt fantastisk. Måtte kanskje lade den annenhver uke med lesing i 2-3 timer hver dag. Betjening, søking i Kindle store og slikt var jo litt tregt og knotete, men selve leseopplevelsen var meget bra.

 

Jeg lastet samtidig ned Kindle-app til smarttelefonen. Den fungerer slik at du har tilgang til alt av bøker du har kjøpt i Kindle store, og lesingen synkroniseres mellom alle enheter. Hvis du f.eks leser til side 30 i bok X på Kindle-enheten, og så åpner Kindle-app på telefonen, får du synkronisert til side 30 i samme bok der også. Det fungerer rett og slett utmerket.

 

For noen måneder siden byttet jeg ut min gamle Kindle med den nye Kindle Paperwhite, og er veldig fornøyd med den oppgraderingen der. Innebygget, jevn belysning på skjermen, bedre oppløsning, touchskjerm og dobbelt så god batterikapasitet var verdt det for min del. Den havnet på ganske nøyaktig 1500 kr inkludert skinncase, frakt og moms. Tok 3 dager fra jeg bestilte til jeg hadde et bud fra UPS på døra med pakke.

 

Nå har jeg altså Kindle Paperwhite, iPhone og iPad. Jeg bruker Kindle veldig mye selvom jeg har andre enheter også. Kindle er mye bedre å lese på, rett og slett. Svært nær en ordentlig bok. PDF'er fungerer også overraskende bra, særlig da med Paperwhite sin høyere oppløsning og touch. Skjermen reagerer overhodet ikke like kjapt som f.eks en smarttelefon, siden det ikke er LCD-krystaller, men såkalt elektronisk blekk. Kindle er og blir et leseverktøy. Ikke en multimediesentral. Ikke et nettbrett. Bøker med mye illustrasjoner og farger fungerer altså ikke spesielt godt på selve Kindle-enheten, men det fungerer jo selvsagt supert på en smarttelefon eller nettbrett med Kindle-app installert.

 

Nå finnes det forøvrig også noe som heter "Kindle Fire", som er konvensjonelle nettbrett solgt av Amazon. De har vanlige LCD-skjermer og da bare noen timer batteritid osv. Noe helt annet enn de andre Kindle'ne.

 

Det eneste problemet med Kindle er at det så og si ikke finnes norske ebøker på Kindle Store, og at man dermed må bruke de norske bokhandlene og deres idiotiske priser, samt konverteringsprogram for å få de til å fungere på Kindle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette får være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg skal ikke ha noen Kindle pga. dette:

http://www.digi.no/9...et-ut-av-amazon

 

Greit å vite om, men er det grunn nok til at vi andre ikke skal anskaffe oss en Kindle? Der er alltid noen som kan fortelle om dårlige brukeropplevelser av en eller annen grunn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Shirmah Glimrende innlegg.

 

Det eneste problemet med Kindle er at det så og si ikke finnes norske ebøker på Kindle Store, og at man dermed må bruke de norske bokhandlene og deres idiotiske priser, samt konverteringsprogram for å få de til å fungere på Kindle.

 

Norske forlag har jeg bare hatt problemer med. Jeg ville aldri kontaktet et norsk forlag om jeg skulle gi ut en bok. Derfor er slike løsninger som Kindle, PDF og https://www.payloadz.com/ glimrende for nettets demokrati. Vi trenger ikke bry oss om dem. Norske bøker er altfor dyre. Den siste norske boken jeg kjøpte var en papirutgave av denne

 

http://www.lillemaane.no/bok/1139/

 

som jeg like godt kjøpte til hele familien i juelpresang. Det kan jo gi noen helsegevinster å kjøpe den til hele familien.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har alltid lest mye, og for ca ett år siden kjøpte jeg meg en kindle 4. Generasjon. Nå leser jeg ikke fysiske bøker lenger.

 

Hardwaren er fantastisk, med utrolig behagelig skjerm, svært lab vekt og liten formfaktor. Mue mer komfortabelt enn de tykke pocketbøkene jeg vanligvis leser. I tillegg er amazons nettbutikk fantastisk, med veldig bra utvalg, gode priser (latterlige lave sammenlignet med norske) og ikke-eksisterende leveringstid.

 

Nå skal jeg kjøpe meg en Kindle Paperwhite.

Lenke til kommentar

Greit å vite om, men er det grunn nok til at vi andre ikke skal anskaffe oss en Kindle? Der er alltid noen som kan fortelle om dårlige brukeropplevelser av en eller annen grunn.

 

Hvilket var grunnen til at jeg satte "jeg" i kursiv - jeg bare ønsket å informere om at Kindle har DRM, og at Amazon tydeligvis kan stenge kontoen din "uten god grunn" - og siden dem, igjen; tydeligvis, står utenfor norsk lov, så står du der da, med mange bøker du ikke får tilgang på.

 

Hvor man skal henvende seg/klage til hvis noe skjer vet jeg ikke, men altså: FYI ^.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvilket var grunnen til at jeg satte "jeg" i kursiv - jeg bare ønsket å informere om at Kindle har DRM, og at Amazon tydeligvis kan stenge kontoen din "uten god grunn" - og siden dem, igjen; tydeligvis, står utenfor norsk lov, så står du der da, med mange bøker du ikke får tilgang på.

 

Jeg er mye mer skeptisk til Google enn Amazon. Jeg limer ikke inn hyperlenke til bevis siden jeg er bedt om å ikke lenke til egne tråder på andre fora. Jeg sender bevis til deg på Pm.

 

Amazon behandler kunder slett. Google behandler samarbeidspartnere slett. Det siste er langt mer alvorlig for meg personlig enn om Amazon skulle stenge min fremtidige Kindle konto.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min samboer har kjøpt seg Kindle Fire HD siden hun har bodd et år i England. De fungerer ikke med Norske bank-kort enda i hvert fall, og oppsettet er et prakk å få til. Hadde det vært opp til meg hadde vi bare roota hele greia og lagt inn Stock Android 4.2 for lenge siden.

 

Hvis noen har noen tips eller vet hva siste nytt er angående "internasjonale" versjoner, om det har blitt enklere osv, så tar vi i mot det med tips. Har gitt litt opp den tableten foreløpig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...