Gå til innhold

Guide: Gratis programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Darktable så interessant ut, men jeg savner RawTherapee på listen. Nå koster jo ikke en LR4-lisens allverden, så jeg ser ikke helt poenget med å bruke noen av disse programmene. Mangfold er positivt, men LR har en så pass dominerende posisjon at jeg ikke ser noen god grunn til å velge noe annet.

Lenke til kommentar

2R: Jeg styrer glatt unna Lightroom på grunn av at databasen over endringer ikke kan eksporteres til andre programmer (lock in) uten å måtte redusere filene til jpeg, at endringene ikke automatisk følger filene hvis de flyttes, at databasen er den hellige kua man må ha 10 backuper av for å være sikker og at fotobokfunksjonen kobles til én leverandør med monopol på denne tjenesten (PDF-bok-funksjonen suger). Selv om prisene er greie byr meg i mot å støtte opp om monopolistiske systemer. Lightroom er genialt på mange måter, men de nevnte kamelene klarer jeg ikke å svelge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du kan sette opp lightroom til å automatisk lagre endringer i sidecar (xmp). Kan også gjøres med ctrl-s på enkeltfiler. Fotobok kan eksporteres som PDF som de fleste tar imot. Om det ikke finnes plugin for spesifikke leverandører.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

2R: Jeg styrer glatt unna Lightroom på grunn av at databasen over endringer ikke kan eksporteres til andre programmer (lock in) uten å måtte redusere filene til jpeg, at endringene ikke automatisk følger filene hvis de flyttes, at databasen er den hellige kua man må ha 10 backuper av for å være sikker og at fotobokfunksjonen kobles til én leverandør med monopol på denne tjenesten. Selv om prisene er greie byr meg i mot å støtte opp om monopolistiske systemer. Lightroom er genialt på mange måter, men de nevnte kamelene klarer jeg ikke å svelge.

 

Da er det jammen flaks for deg at det IKKE er et monopolistisk verktøy med noe som helst monopol. Så kan du velge noe annet, enten det er gratis eller koster lite/mye.

 

Selv lever jeg usedvanlig godt med Lightroom og kjenner ikke noe smak av kamel.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratisprogrammer kan være kjekt, og mange er svært gode, men hva med en skikkelig oversikt over alternativer til Adobe-programmer som koster penger? Det koster å utvikle gode programmer, men kanskje brukbare alternativer finnes til en pris som passer bedre for "avanserte amatører" enn den nye prismodellen vi fikk med Creative Cloud? Kanskje noen programmer gjør visse ting bedre enn Adobes, men er lite kjent? Gratis er ikke eneste gyldige årsak for å søke alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...